RECENZE: G. R. Halliday, Ve stínech

Článek od: Ivet Křenková - 11.06.2020

Na Skotské vysočině se občas někdo ztratí. Není divu, krajina je to zrádná a člověk může padnout do kdejakých zákoutí. Když ale zemře mladík, jehož tělo policisté najdou nainstalované ve zvláštní poloze, inspektorka Monica Kennedyová už tuší, že případ nepůjde tak snadno uzavřít. Brzy se objeví další zavražděný chlapec a Monice je jasné, že má co dočinění se sériovým vrahem, který se snaží vraždami něco sdělit.

Mezitím, co Monica se svým týmem vyšetřuje první případy, si sociální pracovník Michael Bach dělá starosti o svého mladého klienta Nichola, kterého už sedm dní nikdo neviděl. Jeho poslední SMS zpráva navíc zněla dost zvláštně a Michael začíná mít strach, že se Nichol do něčeho zapletl. Samozřejmě se také bojí o jeho život, protože se k němu už dostaly zprávy o vraždách dvou mladých chlapců.
Když se Monica s Michaelem potká, nejdříve ho považuje za jednoho z podezřelých – přeci jen je neustále v kontaktu s náctiletými a spáchat takový zločin by pro něj mohlo být jednoduché. Nakonec ale podlehne pokušení, spojí s Michaelem síly a zaplete jej do vyšetřování, protože na Nicholovo zmizení nikdo nemá čas. Monica se brzy dostane do situace, kdy přestane věřit všem kolem sebe a ovládne ji strach o svou dceru a rodinu obecně. To vrahovi hraje do karet.

Kdybych měla Ve stínech shrnout do pár slov, řekla bych, že jde o knihu, která nijak nevybočuje z žánru detektivek. Autor G. R. Halliday ji každopádně zasadil do poutavého prostředí Skotska, ve kterém sám vyrůstal, takže o ponurou atmosféru se ani nemusí snažit, protože přijde sama. I přesto ale trvá poměrně dlouho se do Ve stínech začíst a na nějaké “vzrůšo” je potřeba si počkat přibližně do poloviny knihy, což může čtenáře odradit.

Jedna věc ale detektivku drží nad vodou – jsou to dobře napsané postavy. Na první pohled nejsou nijak zvláštní, ale je jednoduché si je představit a poznat jejich povahu, která velmi dobře sedí k tomu, jaké činy v průběhu čtení dělají. Michael i Monica jsou typičtí dobráci s pošramocenou minulostí, Moničin kolega Crawford zase do příběhu přináší trochu vtipu a odlehčení. Ostřílení čtenáři tohoto žánru asi poměrně brzy najdou své tipy na vraha, ale pokud vám detektivky nejsou vlastní, může být jeho odhalení zajímavým překvapením, i když je ale pravda, že pár stránek před oficiálním odtajněním už to musí dojít každému.

Do děje se tu a tam vkradou okultní symboly, je ale škoda, že s nimi Halliday moc nepracuje a nechává je jen volně povalovat na okraji. Je sice fakt, že na konci se ukáže alespoň nějaká symbolika, která vraha vedla k jeho činům, s okultismem to ale nemá nic moc společného. Díky zajímavému konci bych možná knize dokázala odpustit pomalý rozjezd, ale nemůžu to udělat kvůli několika logickým nejasnostem, které se později objeví.

Kdyby byla kniha čtivější, určitě by šlo o nadprůměr v žánru, takhle ale máme tu čest s pouhým průměrem. Pokud máte rádi Skotsko a sympatické postavy detektivů, určitě vám Ve stínech může zkrátit dlouhou chvíli – jen pozor, abyste na konci neměli hořkosladký pocit.

G. R. Halliday, Ve stínech
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: Host