RECENZE: Carlton Mellick III., Lidožrouti z Lízátkova.

Článek od: ena - 17.03.2021

Kto by si aspoň raz za čas nedal niečo sladké? Niekto mlsá verejne, iný potajomky, sem-tam či niekoľkokrát denne. V detstve sme milovali rozprávky o krajinách nekrajinách z cukrovej vaty a marcipánu. V dospelosti sme na ne zabudli. Hrdina nášho príbehu zabudnúť nedokázal. Lenže on mal na to dôvody. A veľmi presladené dôvody. Čo však, keď krajina z cukru naozaj existuje a domorodci sú skutoční ľudomili? Nie hypoteticky, úplne prakticky...

Volám sa Franklin a som čudák
Aj tentokrát je Mellickov hrdina obyčajný chlapík a smoliar, muž vzdialený od každého ideálu. Je nepochopený, samotársky a nech spraví čokoľvek, nikdy to nedopadne podľa očakávaní. Má však cieľ, ktorému podriadil celý život. Okrem toho má dve ženy, manželku a svokru, no obe stoja za prd. Pijú, fetujú, sexujú s každým, okrem Franklina.

Zdá sa, že Franklin nemá nikoho a nič rád s výnimkou zvierat. Tie miluje a práve preto učí ich majiteľov poskytnúť labkáčom Heimlichov hmat aj resuscitáciu a je za to vynikajúco platený. Pretože majitelia sú ochotní dať čokoľvek, aby bol chlpáčik, naháčik, maznáčik v bezpečí.

Životným poslaním nášho hrdinu je lov cukrových bytostí. Kedysi dávno ich stretol a poznamenalo to zvyšok jeho biednej existencie. Mellick nám vážne aj s humorom servíruje chlapíka, ktorého šikanujú ešte aj malé deti. No paradoxne celé večery plánuje likvidáciu cukrákov. Dokonca si dal implantovať umelý mozog. Teraz sa pýši reflexami supermana a analytickými schopnosťami superpočítača, ktorý sa občas prehrieva a treba ho chladiť vzduchom. Má to len malý zádrhel. Odborníci tvrdia, že mu čoskoro doslúži.

Zmrzlina, želé, karamel aj marshmallow
Mellick v úvode (odporúčam prečítať) vysvetľuje, kde našiel inšpiráciu k napísaniu cukrákov. A vy budete žasnúť nad tým, čo vytvoril. Zistíte, koľko druhov sladkostí existuje a tiež to, ako krásne by svet z cukroviniek mohol vyzerať. Cukráci sú rýchli, málokto si ich všimne. Preto sa Franklin stal na mnoho rokov terčom posmechu tých, ktorí na cukrových ľudí neveria. Až raz...

...sa Franklin cukráka dočkal. Sleduje ho do podzemia, kanalizácie pod kanalizáciou kanalizácie, až je zrazu v Lízátkove. Keby nesledoval stopy krvi povedal by, že sa ocitol v romantickej rozprávke. Cukríkový svet je krásny voňavý a farebný. Priam ho prosí, aby stúpil na chodník z pelendreku, oddychoval v tieni stromov z cukrovej vaty, pil z rieky malinový sirup, dotkol sa želatínovej trávy a ochutnal kvety z citrónového dropsu. A obyvatelia? Tí ľudí milujú! Doslova. Také detské prsíčka či stehienko sú neodolateľnou delikatesou. A to Franklin netuší, že tu na nejaký čas zoželatinovatie.

Mellick vie, že kam čert nemôže, pošle ženu. Juju je fešná cukranda s riadne veľkými a sladkými kozami. Rozhodne sa, že Franklin bude mužom jej života. Skvelá zápletka! Autor na nej postavil mnoho humorných aj absurdných situácií a čitateľa dovedie až k zaujímavému rozuzleniu celého príbehu. Keďže Franklin  radšej ustupuje a zbytočne nehrotí kritické situácie, ocitá sa na reťazi, v postavení submisívneho partnera. Väzňom sa úplne cítiť nemôže, pretože Juju je kvôli nemu ochotná priniesť naozaj veľké obete.

Juju má netradičný pohľad na život. Rozhodne sa o Franklina starať, a to trošku svojským spôsobom, ktorý naháňa zimomriavky. Na druhej strane, robí to najlepšie, čo vie. Bez nej by jej miláčik neprežil. Juju túži po rodine, avšak ide to... človek s cukrákom? Takže sa ukáže, či je Franklin pripravený niečo dať, voľačo dostať, o dačo prísť a samozrejme aj čosi získať. A nebude to len vlastná kolónia mravcov a cukrová poleva.

Realita nechutí vanilkovo
Franklin už má plán na návrat. Pôjde Juju s ním? Čo na ňu povedia jeho ženy? Mellick opísal reálny koniec jednej nevšednej romance. Rozchody nebývajú pekné a obzvlášť nepekné sú žiarlivé scény. Hrdinovia si musia poradiť nielen s Franklinovými sfetovanými a vyžítými ženskými, ale aj s predsudkami a strachom z inakosti.

Hoci je kniha o krásnom romániku plnom lásky, mentoliek aj želatínových mackov, je to plnohodnotný bizaro horor. Nájdete v ňom vraždy, kanibalizmus, naháňačky, ba aj únosy neviniatok. Ťaživú atmosféru občas zjemňuje našľahaný nugátový. Inokedy vás nečakane zaleje temnota, ako horká čokoláda s kúskami lieskovcov.
Nebojte sa a vrhnite sa do tohto bizarného románu s chuťou a bez obáv zo zubného kazu a kíl navyše. Verte mi, Mellick je skvelý cukrár a pripravil neodolateľne luxusnú maškrtu, po ktorej si oblížete aj prsty na nohách. A navyše nepriberiete...

Lidožrouti z Lízátkova
Autor: Carlton Mellick III.

Žáner: bizarofiction