RECENZE: Kolektív autorov: O mulo!

Článek od: ena - 23.04.2021

Každý národ má svojské ľudové bájky, povery či mýty. Tie sa väčšinou líšia ešte aj podľa regiónov. Spýtať sa, či poznáte ľudovú slovesnosť Rómskeho etnika, je zrejme zbytočné. Neraz nepoznáme ani tie naše. Preto vás možno zaujme útla knižka s názvom O mulo!, ktorá je zborníkom historiek a mýtov vyrozprávaných  prostredníctvom rómskych tvorcov.

S informáciou, že táto knižôčka existuje, sa tak ľahko nestretnete. Aj ku mne sa kniha O mulo!/ O duch! dostala viac-menej náhodou. Pre zaneprázdnenosť som sa k nej dlhšie nedostala, no keď som ju konečne otvorila, prekvapila ma. Čím? Osobitým štýlom, jazykom aj obsahom.
Skladá sa z viacerých poviedok, či rozprávaní, spojených nosnou témou. Tou sú, už názov nám napovedá, duchovia. Dobrí, zlí, strašidelní, či len blúdiaci. Viera v duchov a strach z nich sú totiž v rómskej kultúre mimoriadne silné, a aj dnešnej dobe v ich životoch hrá dôležitú úlohu.
Antológia  je rozdelená na tri časti. V prvej sú moderne spracované poviedky o duchoch, ktorí sa neustále vracajú späť. Texty v druhej časti boli inšpirované častokrát veľmi starými rozprávaniami, ktoré sa však v rómskej komunite rozprávajú dodnes. Napriek tomu, že na vás môžu pôsobiť prifarbené a poriadne nafúknuté, vo všeobecnosti sú stále prijímané ako pravdivé. Tretiu skupinu tvoria poviedky, ktorými sú podľa slov autorov spracované ich osobné zážitky, či zážitky niekoho z ich blízkych.

Spracovanie mýtov či legiend je jedinečné práve používaním jednoduchého jazyka. Takže čitateľ má pocit, že autorky (autor je len jeden, preto používam ženský rod) sa prihovárajú priamo jemu. Bude to, akoby ste sa ocitli neskoro večer pri táborovom ohni, či v tmavej izbe osvetlenej jedinou sviecou, kde sa s zabávate rozprávaním desivých príbehov. Presne tejto atmosfére zodpovedá aj výber slov či štylistika. Ani si neuvedomíte kedy, tak rýchlo vás strhne obyčajná bezprostrednosť  každého rozprávania a rómsky temperament ukrytý v každej stránke. Ponoríte sa hlbšie do kresla a dovolíte, aby vám po tele naskakovali zimomriavky.
To, čo najviac udrie do očí aj do mysle bude poznanie, ako veľmi sú pisatelia pyšní na svoj pôvod, ľudovú slovesnosť a tradície. No možno je to snaha zastaviť zabúdanie mladých Rómov na ich korene, obyčaje a folklór.

Autori čitateľom vo svojich textoch približujú rómsku kultúru. Zoznamujú nás s rituálmi, ktoré sa dodržiavajú pri úmrtí aj v súčasnosti, ukazujú nám bežný život, zvláštnu poverčivosť Rómov, strach z návratu mŕtvych, no aj silnú vieru v Boha. Vďaka týmto poviedkam máme možnosť spoznať mentalitu a myslenie rómskeho etnika.
Kedysi svoju kultúru šírili medzi sebou prostredníctvom rozprávačov a tento tradičný spôsob je obľúbený aj dnes. No ak sa začítate do O, mulo! zistíte, že Rómovia majú mnoho skvelých autorov. Svojským spôsobom približujú ľudové mýty, legendy aj nové príbehy svojmu vlastnému etniku, aj zvyšnému svetu. No nielen to, dokážu nám sprostredkovať aj lásku, ktorou sú pripútaní k svojim koreňom.
Do zborníka prispeli známe aj neznáme rómske autorky a autor. Pochádzajú z Čiech aj Slovenska, takže texty sú písané v češtine aj slovenčine. Aby toho nebolo málo, niektoré sú napísané priamo v rómštine. Nemusíte sa báť, o žiadne príbehy neprídete, pretože sú zároveň uverejnené aj v českom preklade.
Kvôli lepšiemu pochopeniu problematiky rómskej kultúry nájdete na začiatku predslov od spisovateľky Evy Danišové. Ten čitateľa pripraví na to, čo môže od knihy očakávať. Doslov na konci je z pera romistky Alexandry Uhlové, ktorý zase vysvetľuje niektoré aspekty rómskej kultúry. Oba príhovory podávajú zaujímavé informácie o rôznych mýtoch, obyčajoch Rómov, no zároveň obsahujú aj mnohé fakty.

Milí čitatelia, máte pred sebou zborník plný tajomných skazok, predávaných často celé generácie od ucha k uchu. Boli to ľudoví rozprávači, staré mamy či dedovia, ktorí každý príbeh obohatili o niečo svojské. O vlastné názory, jazykové zvraty, životné postoje, strachy, prípadne si ich prifarbili v zhode so svojou fantáziou. Mnohé z týchto legiend dokázali ovplyvniť a vlastne neustále ovplyvňujú celé generácie poslucháčov. Ak nemáte predsudky, radi nasávate nové poznatky a objavujete takmer neobjavené, prečítajte si knižku, ktorá vám pomôže spoznať tých, ktorí sú pre mnohých stále neznámi.

O mulo!
Autori: kolektív autorov

Žáner: fantasy