RECENZE: Petra Štarková, Seif

Článek od: ena - 15.06.2021

Petra Štarková je psychologička a spisovateľka. Venuje sa najmä písaniu detských kníh, no občas poteší aj dospelé publikum a prispeje svojimi poviedkami do časopisov alebo zborníkov. Tentokrát sa máme možnosť začítať do zbierky ôsmich poviedok, ktoré zabiehajú do žánrov fantasy aj sci-fi. A keďže Petra svoje povolanie nezaprie, je v nich aj kus psychológie a života.

Osud čeká za nejbližším rohem

A je to mladík v oranžovej košeli. Aspoň takto to povedal rozrušený šéf do telefónu. Nedotýkajte sa ho, nebite sa s ním, utekajte!
Čím je ten mladý muž taký nebezpečný? Ako to súvisí s webovou adresou na vizitke, ktorú im ktosi zanechal v kancelárii? To zistíte na konci obednej pauzy.
Skvelá humorná poviedka. Každý by chcel, aby sa mu splnili jeho detské sny. Tvrdo pracujeme celé roky kým dosiahneme to, čo sme si vysnívali. Lenže zdá sa, že to ide aj oveľa rýchlejšie.

Válka Daniela Ostrovského

Daniel má jedenásť a matka ho kvôli ceste na konferenciu dala do detského hotela. Mládež v tomto hoteli sa však správa divne a Daniel je zmätený. Nielen z deciek. Aj z divných vecí, ktoré sa mu odmalička stávajú. Keď sa dozvie, že detských  obyvateľov domova tam rodiny odložili a nehodlajú sa pre nich vrátiť, začnú sa diať priam neuveriteľné veci. Vraj za ne môže práve Daniel...

Je to fakt, že mnohí rodičia v dnešnej dobe majú na deti málo času. Preto taký hotel, kde si dieťa jednoducho odložíte a môžete robiť kariéru či sa venovať sami sebe, je celkom reálna predstava. Je možné, že jej na realizáciu nebudeme musieť dlho čakať.
Hoci je tento nápad skvelý, žiada sa ho podrobnejšie rozpísať, pretože pri tomto rozsahu sa vynorilo viacero otázok. Ako zistil parapsychologický tím, že má ísť práve za Danielom? Kto a na základe čoho vlastne tento tím zavolal? Taktiež vzťahy a charaktery postáv si žiadajú viac priestoru. Čitateľ si mnohé domyslí, no ak má pochopiť pohnútky a konanie detí, musí ich spoznať. O členoch parapsychologického tímu sa až na jednu výnimku, nič nedozvieme. Takže volať ich menami, je skôr mätúce, než na úžitok, nakoľko netušíme, kto sa za ktorým menom skrýva.

Ztráta paměti

Skutočne skvelý príbeh, ktorý si prečítame s trpkým úsmevom. Už dnes mnohí žijú namiesto reálneho virtuálny život. Možnože skončíme tak, ako hrdina poviedky. Ak budeme niečo potrebovať vedieť, napríklad, kto je tá žena v našej posteli, pozrieme sa do priateľov na Facebooku, či inej sociálnej sieti, prípadne budeme googliť a zistíme si to. Ale sme šikovní, že?

Apokalypsa

Adam je vynikajúci hráč RPG hier a už nejaký čas fičí na jedinej, ktorá ešte stojí za to - na Apokalypse. Postavy sú notoricky známi štyria apokalyptickí jazdci. Hráči miznú, v hre sa dejú divné veci a vonku akoby už nikto nežil. Čo sa to deje so svetom?
Skvelé spojenie biblických citátov zo Zjavenia Jána, RPG hry a sci-fi. Dávajme si pozor aby sa nestalo, že si nevšimneme, že nastal koniec sveta.

Klub přátel fyzické činnosti

Je chvályhodné, ak rodičia vedú svoje deti k fyzickej práci. A nevadí, že je to len prostredníctvom krúžku v škole. Lenže čo ak učiteľka núti k fyzickej aktivite aj rodičov?
Príjemné čítanie o tom, čo matky a otcovia obetujú pre blaho potomkov, vás dobre naladí.

Acheron

Je o nádeji, ktorá zomiera posledná. Hoci viete, že ste bez šance, vždy sa na niečo upnete a dúfate, že možno... Hrdinovia sa pokúšajú dať nádej na prežitie umierajúcim deťom.
Silná a smutná poviedka chytí za srdce aj tvrdého muža. Život však nie je spravodlivý.

Faceblock

Výskumný ústav Marka Zuckerberga v Prahe zistil až alarmujúci počet ľudí trpiacich poruchou hybnosti tvárových svalov. Aké sú následky? Každý fotograf snímok na doklady by vám o tom vedel dlho rozprávať.
Humorné zamyslenie nad vplyvom všetkého schopných mobilných telefónov a sociálnych sietí. Čo sa stane, ak ľudia prestanú komunikovať z očí do očí?

Seif

Dostať sa na vesmírnu loď, zachraňovať ohrozené živočíšne druhy po celej galaxii a získať tak toľko potrebnú prax, to sa nepodarí hocikomu. Možno bude treba podplácať, prípadne spraviť nejakú tú službičku. Čo sa stane, keď sa pilot menom Lord, naprogramovaný najlepšími odborníkmi, rozhodne zachrániť všetko živé v galaxii trošku svojrázne?

Oplatí sa?
Rozsah námetov Petry Štarkovej je veľmi pestrý a paleta skvelých tém je spracovaná zručne a pútavo. Autorka do každej vniesla aj kus svojich profesionálnych znalostí ľudskej povahy, sklonov a problémov, s ktorými dnes bojujeme. Aj preto sú jej poviedky svojské, neokukané, plné smutnej pravdy či humoru. Takže, oplatí sa prečítať zbierku poviedok Seif? Odpoveď znie... Jednoznačne áno!

Seif
Autor: Petra Štarková

Vydala: Petra Štarková
Rok vydania: 2021
Formát knihy: EPUB, MOBI, pdf
Počet strán: 114
ISBN: 978-80-270-9211-6
 

Přidat komentář