RECENZE: Robert Asprin, Mytomyly

Článek od: ena - 27.07.2021

Prvý román zo série o mladom čarodejníkovi Skeevovi vyšiel už v roku 1978. Pred rokom sme sa dočkali jeho ďalšieho vydania (vydavateľstvo Triton). Je to skvelá správa, pretože niet nad to, keď si môžete s knihou v ruke na chvíľu oddýchnuť, zasmiať sa a užiť si aj trošku napätia.

Čo bolo a možno znovu bude
Ústredná dvojica hrdinov sa volá Skeeve a Aahz. Čarodejníckeho učňa Skeeva sa jeho učiteľ rozhodol motivovať názornou ukážkou mágie a privolal démona z inej dimenzie. Neskôr vyšlo najavo, že démon Aahz bol učiteľov kámoš, a keďže obaja milovali kanadské žartíky, pri každom stretnutí si jeden na druhého nejaký prichystali. Tentokrát zbavil Skeeveov učiteľ Aahza čarodejníckej moci. Učiteľa v momente vyvolania démona zavraždili a démon sa môže so svojou mocou akurát tak rozlúčiť...
Skeeve a Aahz utekajú pred nájomnými zabijakmi. Prežijú množstvo humorných aj napínavých chvíľ. Skeeve sa stáva Aahzovým žiakom, spoločne pátrajú po objednávateľovi učiteľovej vraždy a odhalia komplot siahajúci naprieč niekoľkými dimenziami. Aahz je dobrým učiteľom mágie, no ešte lepším príkladom toho, ako sa zo všetkého vykecať a Skeeve je skvelým študentom.

Hor sa do nového dobrodružstva!
Mytomyly nadväzujú na Další prima mýtus. Hlavný hrdinovia zostali žiť v krčme, v ktorej sa na konci predošlého deja zabývali. Skeeve je už obstojný čarodejník a je načase, aby si našiel teplé miestečko. To si aspoň myslí ich spoločná inodimenzionálna priateľka Tanda. A keďže Tanda je žena činu, konkurz na také miesto mu dohodne. Takže Skeeve s Aahzom opúšťajú domov / krčmu. Zbalia si veci, draka, jednorožca a vydajú sa do Possiltu, za kráľom Rodrickom Piatym, na konkurz. Post hlavného kráľovského mága čaká. Okrem nepríjemného faktu, že Skeeve, hoci je stále učňom, musí uspieť medzi množstvom vynikajúcich čarodejníkov, čaká na nich aj veľké prekvapenie, ktoré ich doslova odrovná.
No iba na okamih. Potom si odskočia na bazár na Pakle, lebo každý vie, že tam zoženiete čokoľvek. Oni zháňajú pár zabijakov. Už tradične dostane Skeeve rozkaz sedieť, ničoho sa nechytať, s nikým sa nebaviť a čakať, kým Aahz všetko vybaví. A ako obyčajne je to presne naopak. Lenže...
Iba vďaka učňovej nemotornosti a jeho vedecky dokázanému a v praxi overenému priťahovaniu problémov, naverbujú vynikajúcich žoldnierov. Tu je namieste otázka, k čomu potrebujú naši hrdinovia zabijakov? Prezradím len to, že všetko súvisí s konkurzom na hlavného kráľovského čarodejníka.
Partia je kompletná a pripravená vydať sa do našej dimenzie, aby zvíťazila aj za cenu strát (najlepšie nepriateľových) a ukázala celému svetu, že Skeeve je najlepší mág v našom aj všetkých priľahlých aj odľahlých svetoch. Podarí sa im to? Možno bude musieť zasiahnuť aj Skeevov dráčik Glíp a jednorožec. A možnože nie.

Podobnosť čisto náhodná
Skeeve a Aahz sú v podstate dvojica komikov a ich spoločná púť chvíľami pripomína grotesku. Často si problémy spôsobujú sami, či navzájom jeden druhému, no naučili sa, že čo ich nezabije, to ich posilní. Kniha sa nesie v ľahkom a humornom duchu. Text je tvorený prevažne dialógmi, v ktorých sa postavy doberajú, naťahujú, posmievajú, vyrypujú, podrývajú si autoritu, podporujú aj spoznávajú sa navzájom. Celá kniha je písaná svižne, dej má rýchly spád a čitateľ sa nestíha nudiť. Autor disponuje skvelou fantáziou. Hoci nemáte dostatok informácií o svete, v ktorom sa nachádzate a čo môžete čakať od iných dimenzií, nevadí vám to. Celý príbeh krásne funguje a udalosti do seba zapadajú s presnosťou dielikov puzzle.
Problémom by mohli byť krátke citáty na začiatku kapitoliek. Sú to akési popkultúrne knižné odkazy, avšak našincovi väčšinou veľa nepovedia. Takže musíte googliť alebo sa na zisťovanie toho, co tím chtěl autor říci, vykašlite. Text je zrozumiteľný aj bez nich.
Humor je jednoduchý, niekedy spletitý, inokedy skvelý, občas len priemerný. Záleží na čitateľovom vnímaní a zmysle pre srandu.

Ak si túžite oddýchnuť, na chvíľku vypnúť, na nič vážne nemyslieť, nechajte prostredníctvom Mytomylov poletovať fantáziu kade – tade po všelijakých úžasných svetoch. Zasmejte sa na vtipných dialógoch, trapasoch a jazykovej zdatnosti hlavných hrdinov. Pretože Aahz sa vykecá z čohokoľvek. Každý problém obkecá, zakecá, a navyše pritom protivníka oblbne tak, že spraví to, čo chce on a ešte sa mu poďakuje. Skeeve za ním nezaostáva. Je to proste talent. Celá séria má spolu osemnásť dielov, čiže o zábavu budete mať na dlho postarané. Blíži sa leto, prázdniny a dovolenky, na ktoré sa treba riadne pripraviť. Nuž a Mytomyly sú to pravé čítanie na horúce dni a večery.

Mytomyly
Autor: Robert Asprin

Žáner: fantasy