RECENZE: Tamsyn Muir, Gideon Devátá (Zapečetěná hrobka I)

Článek od: Jana K. - 26.01.2022

První díl plánované série Zapečetěná hrobka, Gideon Devátá, od novozélandské autorky Tamsyn Muir nabízí neotřelý příběh protkaný hned několika žánry – nechybí zde slušná porce sci-fi, trocha fantasy a hororu či zapeklitá detektivní zápletka. Kromě působivé obálky kniha zaujme i anotací, která slibuje nadupanou nekromantickou jízdu. U českých čtenářů se sice nevyjímá příliš vysokým hodnocením, ale moje čtenářské srdce si získala téměř hned. Proč že to vlastně?

Gideon Nav se snaží uprchnout z nekromantické planety Devátý dvůr. Touží vstoupit do armády a osvobodit se tak ze svazujících pravidel mrtvého světa plného obživlých kostlivců, náboženských fanatiků a již pár let zesnulých panovníků ovládaných jejich dcerou, Ctihodnou Harrowhark Nonagesimou.

Ovšem Ctihodná jako vždy Gideoninu snahu opustit Devátý dvůr překazí. Obě se z duše nenávidí, to však Harrow nezastaví, aby namísto obvyklého trestu přednesla Gideon zvláštní nabídku – má se stát její rytířkou, zatímco ona se bude ucházet o pozici liktorky. Tato zkouška, jejíž vítězové se stanou nejpožehnanějšími a nesmrtelnými služebníky samotného Nehynoucího císaře, spočívá v hledání ukrytých klíčů, otevírání tajemných dveří a řešení nebezpečných záhad. Po jedné z přátelských večeří soupeřících dvorů však Deváté zjišťují, že tu nejde jen o obyčejné porovnávání dovedností...

Začátek vyprávění je, pravda, trochu pomalejší a vzhledem k množství jmen a nových názvů je potřeba udržet notnou dávku pozornosti. Autorka nás seznamuje s oběma hlavními hrdinkami i jejich nepříliš přívětivým vztahem a Devátým dvorem, který je tak mrtvolný a ponurý, že sami budete chtít, aby ho Gideon opustila. Při představě mrtvých panovníků, kteří spáchali sebevraždu, kdy to kromě několika vyvolených nikdo neví, neboť si z nich Ctihodná vytvořila jakési hnijící loutky, se vám buď bude chtít zvracet, nebo se při té morbidní vidině v duchu pobavíte.

Čtenář je do děje i světa doslova vhozen a sám se musí rozhodnout, zda dá Gideon šanci, či nikoliv. Ovšem pokud by to vzdal jen kvůli zmatenějšímu úvodu, přišel by o slušnou nekromantickou jízdu. Navíc k orientaci v postavách a jednotlivých dvorů pomáhá soupis jmen hned na začátku – čemuž přikládám jedno velké plus.

Celá kniha je protkaná drsným, sarkastickým a místy dost vulgárním humorem. Hlavní hrdinky spolu komunikují dost nemístně vzhledem k tomu, že jedna z nich je obyčejná "kukačka" a druhá dědičkou trůnu. Už jste někdy potkali hrdinku, která by s sebou na útěku z divné planety tahala pornografické časopisy s "výstavníma kozičkama"? Nebo urozenou nekromantku, která své rytířce říká "koza" – v tom lepším případě?

Čtení Gideon Deváté potřebuje opravdu spoustu pozornosti, aby se člověk neztrácel, na druhou stranu je to velmi originální, kupodivu celkem inteligentní a zároveň lehce "ujeté" dílo – rozhodně ale není pro každého. Pokud si ovšem libujete v žánrových směsicích, obzvlášť v neotřelém mixu sci-fi a fantastiky lehce líznutém lesbickou "romantikou", Gideon je pro vás tou pravou.

Souběžně s hlavní dějovou linií, kdy dědicové trůnů společně se svými rytíři čelí záhadným vraždám při liktorských zkouškách, je zajímavé sledovat vývoj vztahu hlavních hrdinek. Zpočátku se citelně nenávidí, postupem času však zjišťují, že je nutné, aby se začaly spoléhat jedna na druhou. Gideon a Harrow jsou každá jiná, zároveň je ale mnohé spojuje – jejich nově nabyté "přátelství" je velmi křehké a propletené několika křivdami a tajemstvími z minulosti.

O vedlejších postavách se dá říct spousta věcí, jen ne to, že by nebyly zajímavé. Každá zmíněná osoba v příběhu zastává důležitou roli a zaplétají se do sítí utkaných z mnoha nevyřešených otázek, touhy po moci či odplatě.

V podstatě nikomu se nedá věřit. Na jedné straně začnete věřit, že to on/ona je viníkem, o několik stránek později své přesvědčení změníte a jen tápete, kdo je skutečným vrahem. Toho, koho na začátku nesnášíte, si po čase třeba i oblíbíte, nad tím, koho považujete za spojence, později polemizujete, zda není zrádcem... anebo taky ne. Možná celou dobu tušíte, kdo je za co zodpovědný. Nebo vás závěr a jednotlivá rozuzlení překvapí stejně jako mě.

Gideon Devátá
Tamsyn Muir

Série: Zapečetěná hrobka, 1. díl