RECENZE: Roman Bureš, Inferium 2: invaze

Článek od: ena - 17.08.2022

Veríte v Nebo a Peklo? Mnohých utešuje predstava, že aspoň po smrti sa tí zlí dočkajú v Pekle utrpenia, aké iným spôsobovali počas svojho života. Milióny znášajú svoje ťažké osudy vďaka silnej viere v odmenu, ktorou im bude po smrti nádherný život v nebeskom kráľovstve. Ale čo ak je všetko trošku inak? Možnože Nebo a Peklo neexistujú, no môže byť pravda aj to, že vlády Neba a Pekla sú rovnako skorumpované, ako tie naše...

Inferium
V Pekle sú ľudia považovaní za domáce zvieratá, zásobáreň mäsa, ktoré neustále dorastá a obnovuje sa. Momentálne obyvatelia Inferia zabúdajú na vojnu, ktorú po preniknutí do ich krajiny rozpútala akási ľudská armáda. Pridali sa k nej aj domáce zvieratá a Satana stálo kopu síl, kým za nemalej pomoci oficiálnych ciest udalosti mierne poopravil a informoval zvedavý národ. Vzbura domácich zvierat, kto to kedy počul! Rónan sa z Pekla dostal späť na ľuďmi obývanú zem. No, dievčatko Amálka, s ktorou do Inferia prišiel a v telíčku ktorého sa usídlil anjel so špeciálnou úlohou, zostalo tam. Amálky sa ujal Barabas a hlavný kňaz Leviatan. Naučili ju reč, dokonca boli ochotní tolerovať jej vegetariánstvo. Pretože dievčatko rýchlo pochopilo, aké mäso to démoni jedia a odmietla sa ho čo aj dotknúť. Prítomnosť nevinného dieťaťa však narušila krehkú vesmírnu rovnováhu a Leviatan je nútený požiadať o jej návrat do ľudského sveta. Avšak Satan ju nehodlá len tak pustiť na slobodu. Má plán na využitie jej nezvyčajných schopností.
Narušená rovnováha ale nie je to jediné, čo Peklo trápi. Zdá sa, že anjelské vojsko chystá inváziu. Našťastie netušia, že v Pekle majú k dispozícii skvelé zbrane. Predsa len im na niečo bola tá ľudská armáda dobrá. Ľudia sú neuveriteľne vynaliezaví, hlavne čo sa zbraní a zabíjania týka...

Nebo
V Nebi ľudí považujú za opice. Získavajú z nich elektrinu, a ak sú opice veľmi šťastné, produkujú veľa elektriny. Preto sa snažia robiť čo môžu, aby im nič nechýbalo. Veď celý nebeský štát stojí a padá na ministerstve energetiky. Väčšina anjelov netuší, že človek je mysliaca, tvorivá a vynaliezavá bytosť a svojou inteligenciou sa im vyrovná. Anjel Rafael sa práve stal otcom a túži po pracovnom postupe. Keby vedel, ako sa jeho život zmení, keď sa raz, šťastnou náhodou, porozpráva s jednou z opíc. No Rafael je iba drobný nudný anjel a vôbec netuší, že za mnohými udalosťami, o ktorých číta v dennej tlači, stojí Daniela, veľkňažka magickej sekcie ministerstva energetiky a Azrael, veliteľ nebeského vojska. Obaja prahnú po moci a majú plán...

Veriaci bez fantázie nečítať!
Nebo a Peklo sú náuky, ktoré sme si vymysleli, aby sme uspokojili svoju túžbu po odplate za zlé skutky a odmene za tie dobré. Majú byť náhradou za svetskú spravodlivosť, pretože tá je slepá a zlo akosi pričasto zostáva nepotrestané. Roman Bureš sa touto témou zaoberá už dlhšie a mohli sme sa s ňou stretnúť vo viacerých jeho prácach. Vytvoril si Nebo a Peklo so svojskými zákonitosťami a štýlom života, ktoré pripomínajú nás. Samotní démoni sú síce rohatí, no riešia korupciu, intrigujú, túžia sa stať mocní, študujú a samozrejme, oddávajú sa neviazanému sexu, drogám a zábave. A radi jedia mäso z domácich ľudí.
Nebo na tom nie je o nič lepšie. Ľudia sú pre anjelov opice, ktoré sú zdrojom elektriny. Čím šťastnejšia opica, tým viac energie. Oni sami sa delia podľa pôvodu a pri moci sa pomocou intríg „spravodlivo“ striedajú stále tí istí. Korupcia, túžba vládnuť, rodinkárstvo, protekcia, podplácanie... Zrazu zistíme, že románové Nebo sa od Pekla zase až tak veľmi nelíši. Dôležitejšie pre nás je, že plnia svoju odvekú úlohu.
Invaze je pokračovanie románu Inferium vydanom v roku 2019. Znovu sa vrátia známe postavy, medzičasom trošku zostarnuté a niektoré múdrejšie či dospelejšie. Kniha je členená na časť pekelnú a nebeskú, takže sa ňou vinú dve dejové línie. Iba raz za čas si odskočíme na Zem, medzi ľudí. Všetky línie sú spojené rovnakými protagonistami, Rónanom a Amálkou, ktorá vyrástla v Inferiu. Tá zisťuje, že démonská výchova je skvelou prípravou na prežitie na Zemi. Po opätovnom stretnutí s Rónanom sa stávajú rukojemníkmi vo vojne dvoch svetov.
Autor stavia dejovú osnovu na predošlom románe. Ďalej rozvíja charaktery svojich hrdinov a pomocou spomienok nám ich umožňuje lepšie spoznať a pochopiť. Príbeh je plný napínavých momentov, bojových akcií, spletitých plánov na ovládnutie svetov, či snahy jednoducho všetko prežiť. Navyše je poľudštenie náuky o nebe a pekle čitateľsky atraktívne. V každej dimenzii si nájdete postavu, ktorej bude držať palce a samozrejme aj zloducha, ktorý možno neskončí dobre.
Autor sa pohráva s hranicou medzi dobrým a zlým. S predstavou, či je dobro naozaj vždy dobré a zlo jednoznačne zlé. Nuž a vy sa pričasto pristihnete pri tom, že vlastne fandíte démonom. Azda je to preto, že predstavujú spravodlivosť. Možnože je dôvodom to, že autorova predstava Neba z neho super luxusné miesto nerobí.

Fanúšikovia Romana Bureše sem sa! Inferium – Invaze je skvelé čítanie. Dozviete sa o ďalších osudoch Rónana a Amálky, Satana, či zvyšku inferiálnej vlády. No zavítate aj do Neba, kde vás budú hýčkať, lebo iba šťastný človek je užitočný. Môžete sa tešiť na veľa napínavých akcií, bojov, intríg aj nebezpečných útekov. Nuda vám rozhodne nehrozí...


Inferium 2: Invaze
Autor: Roman Bureš

Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Epocha
Rok vydania: 2022
Počet strán: 679
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-278-0070-4 (print)
Cena: 450 Kč
 

Přidat komentář