RECENZE: Polly Hall, Taxidermistova milenka

Článek od: ena - 19.09.2022

Taxidermia nie je kožná choroba ani nesúvisí s taxíkmi. A slovo taxidermista označuje človeka, ktorý preparuje zvieratá. Kedysi bola veľká móda mať trofeje zvierat ulovených pánom domu zavesené na stene alebo postavené v miestnosti. Jelene, medvede, líšky, prípadne exotické šelmy, za ktorými sa muselo cestovať do ďalekých krajín. Dnes ľudí obyčajné vypchaté zvery nelákajú. Hrdina tejto knihy s chuťou experimentoval, tvoril a povýšil taxidermiu na umenie...

Volám sa Scarlett a som tvoj osud
Pamätáš sa na deň, keď sme sa zoznámili? Už vtedy som vedela, že patríme k sebe. Bol si dokonalý. Od mocných ramien, cez chlpy na hrudi, až po svalnatý zadok a stehná. Prepadli sme vzájomnej náklonnosti a teraz spolu žijeme. Tvoja práca ma neľaká. Vnímam ju cez pachy, vône, srsť aj divné nástroje, čo používaš. Celé dni si zatvorený vo svojej dielni a ja sa starám o to, aby ti nič nechýbalo. Náš dom je našim ostrovom. Žijeme v močariskách, odrezaní od zvyšku sveta a nepotrebujeme ho. Ja potrebujem teba a ty mňa.
To ja som dostala nápad robiť niečo nevšedné. Mal si taxidermiu povýšiť na umenie, vytvárať sochy z mŕtvol zverov a vtákov. Vdychovať im život, aký by v prírode nebol možný. Navrhla som ti vrálíka a ibišku. Krížencov vrany a králika alebo ibisa a líšky. Kreslila som ti návrhy. Vyzerali, akoby k nám vtrhli z mýtického sveta krížencov a mocných bytostí. Viem, všetko je moja vina...
Jediné, na čo som schopná myslieť, je naša láska. Vždy sme sa milovali tak, že sme splývali v jedno. Neprestajne som cítila, že zapĺňaš každý voľný priestor v mojom tele aj duši. Nech som robila čokoľvek, vždy som pritom myslela na teba. Žili sme spoločne, milovali sa všade a pri každej príležitosti a zdieľali svoje myšlienky aj túžby. Tvoja práca ma fascinovala, až kým ma nezačali prenasledovať duchovia tvorov, ktorých sme uväznili v neprirodzených telách.

Obchody šli dobre. Bol si umelec a ľudia túžili po tvojich dielach. No mňa začali prenasledovať hlasy, zvuky, pachy a čoraz nutkavejšia potreba tie utrápené duše prepustiť zo zajatia vypreparovaných tiel. Nechápal si to, videl si iba hodiny práce strávené pri každom výtvore. Vrálik, ibiška, klopáv, labudl, krávoštros.
Nemyslel si si, že to bola hra na evolúciu. No možno sme sa hrali na bohov. Zabránili sme tým úbohým bytostiam, aby našli odpočinok a odišli tam, kde budú večne šťastné. Bolo to od nás surové a ty si to odmietal pochopiť. Nechcel si počuť o mojich migrénach, zatváral si oči pred hlasmi, čo mi šumeli, šepkali, bzučali v hlave od rána do večera a privádzali ma k šialenstvu. Chcela som tie zvieratá len oslobodiť, no ty si mi v tom bránil. A takto to skončilo.

Pamätáš na sľub, že spolu zostaneme navždy? Myslel si ho vážne, keď si ma oň žiadal? Dodržíš ho? Ja viem, že áno, že si už dávno prichystaný vlastniť ma navždy. Vieš, že ja s tým súhlasím...

Pieseň o milencoch
Strhujúci román o láske muža a ženy je podfarbený zvláštnymi emóciami, ktoré taxidermia v ľuďoch väčšinou vyvoláva. Autorka ho napísala v prvej osobe, kedy nám hlavná hrdinka Scarlett rozpráva o svojom živote s mužom, ktorého miluje a ktorému dala sľub, že s ním zostane naveky. To ešte netuší, čo to pre Henryho znamená.
Rozprávanie je zasadené do močaristej vidieckej Británie, so všetkým, čo k tomu patrí. Pustiny, záplavy, hmly a nekonečné upršané dni. Ponurá daždivá a často hmlistá atmosféra prírody nevšedne ladí so zvláštnosťou a ponurosťou taxidermie. Zatiaľ čo nežnosť, s akou celý príbeh Scarlett rozpráva, je v protiklade k drsnému námetu a reáliám. Čitateľ si ani neuvedomí, že berie ako niečo normálne množstvo mŕtvych zvierat. Henry akoby ich udržiaval večne živé. Všetko sa zmení Scarlettiným nápadom tvoriť nové tvory spájaním rozličných druhov zveriny. Sama netuší, že je to začiatok jej konca. Počuje v hlave hlasy, vidí, že sa tie divné stvorenia pokúšajú ujsť z neprirodzene zošitých tiel a nájsť pokoj. Pomalý nástup akéhosi šialenstva sprevádzajú dažde a záplavy. Henry so Scarlett sa ocitajú odrezaní od okolia vo svojom dome, svojich telách, obklopení rozbúrenými vodami rieky, ktorá sa vyliala z koryta. Niet kam ujsť a Scarlett toto väzenie pociťuje až fyzicky. Čudné umelecké diela ju sledujú, prihovárajú sa jej, žiadajú voľnosť. Snaží sa úbohé zvieracie dušičky oslobodiť, pretože vie, že to bude znamenať aj slobodu jej mysle a duše. No proti nej stojí Henry.

Vášeň a šialenstvo
Scarlett je poznačená tragédiou, ktorú v detstve prežila, je silno naviazaná na svoje dvojča a Henryho a celý jej život sa točí okolo týchto mužov.
Autorka všetky fakty o hrdinoch predkladá žensky citlivo. Už len forma, ktorú zvolila, jej dáva veľké možnosti vsunúť do príbehu množstvo odtieňov lásky, zúfalstva, vyjaviť najvnútornejšie myšlienky Scarlett a ponúknuť tak čitateľovi jej osobité vnímanie sveta.
Je to veľmi poetické a istým spôsobom vzletné rozprávanie plné živých obrazov, vôní, pachov aj živých farieb. Cítite chlad britského dažďa, vôňu pečených klobások a vlhkosť, ktorá vanie celým príbehom. Počujete čvachtanie topánok na premočenej hline a šepot vypchatých zverov. Milujete sa a pociťujete rovnakú rozkoš ako Scarlett. Čítate a hltáte záplavu slov, prirovnaní, opisov a tichých myšlienok hlavnej hrdinky a postupne si uvedomujete, že sa stali vašimi vlastnými. Že prežívate rovnaké pocity, iba ich nedokážete vysloviť.

Čo povedať na záver? Taxidermistova milenka je krásny príbeh o láske s temným, takmer hororovým pozadím a koncom. Napriek tomu je plný najkrajších citov a žiadostí, aké človek môže mať. Začítate sa a budete pohltení spaľujúcou vášňou, túžbou tvoriť, vlastniť a patriť. Bude vás spaľovať oheň, chladiť voda, osviežovať vietor, aby vás nakoniec pohltila čierna zem...

Taxidermistova milenka
Autorka: Polly Hall

Žáner: horor
Vydavateľstvo: Martin Štefko – Golden Dog
Rok vydania: 2022
Jazyk: český
Preložil: Martin Štefko
Počet strán: 252
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88067-48-1

 

Přidat komentář