RECENZE: Laura Thalassa, Rapsodie (Handlíř 1)

Článek od: Jana K. - 17.01.2023

Rapsodie je prvním dílem série Handlíř (The Bargainer) z pera americké spisovatelky Laury Thalassy. Ta už má na svém kontě řádku vydaných sérií, zejména pro čtenářky, které si libují ve fantaskních romancích. U nás se však překladu dočkala až v roce 2022, a to u nakladatelství Mystery Press. Oku lahodící, temný příběh slibující obálka pod sebou skrývá sice plno klišé, ovšem také čtivost a dechberoucí chemii mezi hlavními hrdiny.

Moc.
Ta je jádrem mojí závislosti. Moc. Kdysi mě její tíha drtila a málem mě zcela pohltila.
Ale to už je dávno. A já už nejsem tak slabá. (str. 24)

Callypso je siréna. Na první pohled se od obyčejné mladé ženy ničím neliší. Nese si těžké životní rány z minulosti, které ji pronásledují snad na každém kroku, s kamarádkou rozjela podnikání – lehce za hranou zákona – a ve sladkých šestnácti se bezhlavě zamilovala do staršího vílího krále, který jí zlomil srdce. Ten se teď vrací, po dlouhých sedmi letech, aby jí ho zlomil napodruhé.

Co však Callie od smrtelnic notně odlišuje, je nejen její nadpřirozená moc sirény, ale také vcelku nenápadný náramek s více než třemi stovkami korálků, kdy však každý jeden z nich znamená dluh vůči Handlíři, jenž je uzavíráním smluv a obchodů, mnohdy ne zrovna legálních, doslova proslulý.

Jeho jméno je Des. Desmond Flynn. Není nikým menším než samotným vílím králem. A také tím, kdo rozerval Callypsiino nitro nadranc.

Tajemné, zlem prodchnuté události v Jinosvětě, kde vládne jednomu z dvorů, ho přimějí vrátit se do Calliina života a i navzdory společné minulosti ji požádat o pomoc. No, požádat – spíš si vybrat své dluhy. Protože jen ona může vyslechnout ty, kdo mluvit nechtějí.

Je to ale skutečně jediným důvodem, proč se objevil tak náhle?

Vyměnila jsem život za lásku, jež byla celou dobu jen hrou světla a stínů. (str. 38)

Rapsodie je přesně tou knihou, po které byste měli sáhnout, jestliže jste propadli young adult/new adult fantastice, ale zároveň se vám zajídají náctileté hrdinky, mnohdy psané jako přes kopírák. Callypso se ve vzpomínkách sice vrací do minulosti, v níž jí bylo čerstvých šestnáct, ovšem tyto flashbacky slouží k pochopení vztahu mezi ní a Handlířem.

Vše, čím si od jejich setkání prošla, ji učinilo tvrdší, silnější, (téměř) odolnější, přesto dokáže odpouštět i propadat starým citům. Dostává se nám tedy dospělé hrdinky, konečně věkově bližší nám, co už máme trochu odžito, a přesto YA nadále zůstává naším guilty pleasure.

Vyprávění je psané ich-formou z pohledu Callie, tudíž s ní prožíváme všechno: kruté zacházení ze strany otčíma v dospívání, odplatu, následnou záchranu v podobě hrozivého, zároveň nečekaně laskavého víláka, nebezpečné vzplanutí i doutnající touhu, bolest z opuštění a ještě větší muka při Desově návratu. Celou dobu napnutě čekáme, kdy a jak k „tomu“ dojde a jaké „to“  asi bude… Romantické duše, milostné napětí vyloženě vyhledávající, zklamané zcela jistě nebudou.

Čtenáři, již více baží po té fantaskní stránce, se v Rapsodii dočkají spíše jen letmého, leč vcelku zajímavého nástinu. I navzdory citelnému nimrání se v chemii mezi Callypso a Desmondem se nedá říct, že by byla dějová stránka vyloženě upozaděna. Handlíř již dospělou sirénu zavede do svého království, v němž víly mizí neznámo kam. Zpět se vrací jen ženy a s nimi děti – ve skleněných rakvích, jako by je někdo uložil k věčnému spánku a před tím s nimi stihl zplodit potomka. Avšak kojenci a novorozeňata se těm obyčejným roztomilým uzlíkům štěstí podobají jen vzdáleně – vřeští, křičí, koušou… a celkově působí vskutku nepřirozeně.

Jenže kdo za tím stojí? Kdo může něco takového provádět? A hlavně – proč?

„Temná new adult fantasy pro fanoušky Sarah J. Maas“

Přesně tato citace stojí v horní části obálky Rapsodie. A ač nejsem skalním fanouškem Maasové (u tolik opěvovaných Dvorů jsem skončila druhým dílem a do Trůnů jsem se nepustila, na druhou stranu Půlměsíční město mě dost chytlo…), ani přirovnávání jednotlivých děl, zde to vcelku sedí. Jinosvět je stejně jako v příbězích od S. J. Maas rozdělen na dvory, jimž panují vílí králové a královny. Hrdinové jsou tu samozřejmě též nadpozemsky krásní, snad bez jediné vady na kráse.

Rapsodie nám tedy v podstatě nepodává nic nového. Máme tu víly, sirény, dvory… nic, o čem bychom se jinde nedočetli – jak by taky jo, když byl první díl Handlíře vydán už v roce 2016, kdy byly tyto příběhy na vrcholu. Tento titul je však psán velmi čtivě, s kýženou gradací a k mé nemalé radosti oproštěn od chyb, které jsou zejména v překladové literatuře pro mládež už téměř (dost smutnou) normou. Postavy se dají snadno oblíbit a romantická linka rozehřeje nejedno zledovatělé srdce. To vše je opředeno tajemnem a temnotou, protkané lehkým erotičnem a chutí přečíst si další díl.

Rapsodie zkrátka nepostrádá nic, co zarytá fanynka tohoto žánru od příběhu vyžaduje.

Rapsodie
Laura Thalassa