RECENZE: Rod země a krve, S. J. Maasová (Půlměsíční město 1)

Článek od: Jana K. - 02.03.2023

Sarah J. Maas. Americká spisovatelka, jejíž jméno je pro mnohé čtenáře YA/NA fantastiky doslova modlou. Nemalé oblibě se těší i u nás, o čemž svědčí i vysoká hodnocení jejích knih napříč všemi knižními databázemi. Například její prvotina Skleněný trůn (v originále vyšel už v roce 2012, u nás o tři roky později u nakl. CooBoo) si s více jak čtyřmi tisíci hodnoceními na databazeknih.cz drží úctyhodných 86 %. Dnes tato série čítá sedm dílů a prequel (Krvavé ostří). Kromě tohoto bestselleru je známá i autorčina tetralogie Dvůr trnů a růží a chystaná urban fantasy trilogie s názvem Půlměsíční město.

A protože koncem loňského roku vyšel tolik očekávaný druhý díl Rod nebes a dechu, pojďme si před jeho přečtením připomenout ten první.

~~~
Rod země a krve
~~~

Bryce Quinlanová si svůj napůl lidský a napůl vílí život užívá plnými doušky. Miluje večírky, sex, ráda se napije a nebojí se sáhnout i pro něco „tvrdšího“. Její život se však jednoho dne zbortí jako domeček karet – nejlepší kamarádku, vlčí alfu Daniku, zavraždil démon, spolu s celou její Ďábelskou smečkou. A je to Bryce, kdo je najde doma. Mrtvé, v tratolišti krve.

Údajný pachatel, který měl smrtícího démona vyvolat, byl sice dopaden, avšak o dva roky později někdo zbavil života vampýra podobným způsobem jako vlkodlaky. A protože je Bryce jediná, kdo vyvolaného zloducha viděl, archanděl Micah ji požádá o pomoc s vyšetřováním.

S nebezpečným pátráním jí má pomoci Hunt Athalar, zkušený lovec démonů, anděl přezdívaný Stín smrti, ale také zrádce a otrok toužící po svobodě. Společně se vydávají do ulic Půlměsíčního města, aby jeden z nich pomstil smrt přátel a druhý se nadobro zbavil svých okovů. Na cestě za spravedlností je však čeká mnohem víc než dopadení správného vraha...

Román pro ženy v kabátku YA fantastiky

S. J. Maas tuto sérii pojala trochu odlišně než ty předchozí, ač ani zde se nevzdala svých oblíbených víl. Je ovšem drsnější, explicitnější a celkově vhodnější spíše pro starší čtenáře a čtenářky. Pokud byly Dvory na hraně Young Adult, Rod země a krve už nemůže být dál.

Lunathion, neboli Půlměsíční město, hlavní dějiště románu, je docela krutým místem plným alkoholu, drog a krve, čemuž neuniknou ani naši hrdinové. Knížka si i navzdory tomu ponechává onu známou a fanoušky S. J. M. oblíbenou mladistvou atmosféru, neb hlavní hrdince je pouhých pětadvacet. A i když řádně pracuje, těžko se jí vábení nočních flámů či chuti zakázaného „ovoce“ odolává.

Maasová však tentokrát vytvořila zcela jedinečný svět, doslova přeplněný nadpřirozenými bytostmi – najdete tu jak vampýry, démony či vlkodlaky, tak anděly, víly, čarodějnice, chiméry a spousty dalších. Zároveň mu vdechla kouzlo moderních technologií, jako jsou počítače, telefony, sociální sítě aj. Jakmile si na tuto zdánlivou nesourodost zvyknete, zjistíte, že to funguje vcelku skvěle.

Zpočátku možná budete mít pro všechny ty rasy, jména, názvy či hierarchická zastoupení potíže se začíst, postupem času však vše zapadne na to správné místečko a vy se konečně budete moci oddat zajímavému příběhu protkanému ještě zajímavějšími postavami, jež Rod země a krve nabízí.

Přitažlivost hrdinů nezná mezí

Hlavní hrdinka Bryce rozhodně není žádnou uťápnutou introvertkou z něžného YA románku. Je krásná, fyzicky přitažlivá, doslova magnetem na chlapy jakékoliv rasy. Jistě, trpí syndromem jedinečnosti, pěknou vyřídilkou a menší dávkou arogantního vystupování, přesto je ve skutečnosti mnohem citlivější, než se na první pohled může zdát. Bryciina láska k mrtvé kamarádce je až duši drásající. A pokud odhlédnete od její počáteční záliby v alkoholu, drogách či náhodném sexu, možná propadnete jejímu charismatu jako Hunt.

Pomalu. Od nenávisti přes přátelství až k lásce. Romantická linka je zde pozvolná, ale doslova třaskavá chemií, gradující a nabitá emocemi.

Hunt Athalar je totiž zatraceně sexy. Jak by taky ne, však je z pera S. J. Maasové, ta je tvorbou svalnatých „nadsamců“ doslova proslulá (v knize snad nenarazíte na nikoho, kdo by nebyl vzhledově přitažlivý nebo kdo by nosil nedej bože něco volnějšího než upnuté triko…). Tentokrát ale nejde o žádného vílího krále, nýbrž o padlého zotročeného (místy dost protivného) anděla, jehož minulost je tajemnější než hrad v Karpatech.

Emoční bouře

Příběh jako takový je sice místy zbytečně natažený, někdy v polovině se vleče možná až příliš, ovšem jeho konec vás zcela jistě zvedne ze židle. S. J. Maasové se rozhodně nedá upřít um epických závěrů, Rod země a krve není výjimkou. A jelikož děj působí uzavřeně, je rozhodně otázkou, co si na nás Maasová vymyslela v pokračování.

Co ale vím (téměř) jistě, je skutečnost, že při čtení Rodu země a krve si budete rvát vlasy napětím. Nevěřícně lapat po dechu. Otáčet stránky tam a zase zpět, jestli jste se náhodou nepřehlédli. Tu a tam se zasmějete. Možná si i popláčete. Smutkem. Láskou. Štěstím.

A zcela jistě budete mít místy chuť autorce vynadat pěkně od plic.

Takže tam, kde na čtivosti ubírá zmatečný začátek či občasná rozvláčnost, zatněte zuby a vydržte až do samotného závěru. Protože takovou emocionální jízdu zažijete málokde.

Rod země a krve