RECENZE: Převzetí, Vojtěch Záleský

Článek od: Tereza Kučírková - 18.04.2023

Nakladatelství CooBoo má ediční plány naplněné zejména knihami určenými pro mladé čtenáře (young adult). Jejich jarní novinka  Převzetí z pera českého spisovatele Vojtěcha Záleského ale není jednou z nich. Žánrová specialita kombinující fantasy s gangsterkou cílí na dospělé čtenáře a její přebal je vybavený dvěma trigger warning symboly (značkami upozorňujícími na citlivý obsah).

Paul Remes žije tvrdý život, jinak by to ale ani nechtěl. Protřelý gangster má v kapse spoustu triků a svou věrnou Meg po boku. Živí se sháněním cenného a nebezpečného zboží pro překupníky. Partu rozšiřuje dle potřeby a nad padlými kolegy příliš netruchlí. Vše se změní, když Paulův bratr zmizí. Je jasné, že se muselo stát něco hrozného, a tak se Paul vydá do New Amsterdamu Rema hledat. Musí však čelit nejen nebezpečí, které může ohrozit obyvatele celého města, ale i něčemu daleko těžšímu – vlastní minulosti a rozbitým vztahům.
Tohle ale není příběh odehrávající se ve Spojených státech ve dvacátých letech tak, jak je známe. Celou zemi totiž prostupuje záření, energie přicházející z hranice světa, která může změnit každého k nepoznání. Paulova parťačka Meg se po kontaktu s jakoukoli kapalinou celá rozzáří a ze zad jí vyrostou silné šlahouny, kterými dokáže bojovat lepé než s kdejakou střelnou zbraní. V New Amsterdamu se potkáváme s Flynnem skrývajícím tvář pod maskou a tělo pod bandážemi a také s morderem Mikem, nesmrtelnou entitou toužící po vlastním fyzickém bytí. Ulicemi pochodují chlupatí a šupinatí hilfové nebo chitinoví harusové. Kněží, jakým byl i Rem, se zabývají studiem záření a šíří kolem sebe auru tajemna. Dokáže se Paul zorientovat v podsvětí New Amsterdamu a vypořádat se se svým vlastním napojením na záření?

Morderové jsou zvláštní a úžasný stvoření. Smrt na ně nemůže, vzpírají se toku času. Nechávají se unášet věky, aniž by vlastně věděli, že kolem nich ty věky letí. A co s nima provedou lidi? Využijou jejich největší touhu, aby si z nich udělali poskoky. (strana 277)

Popis mordera, mocného ducha, kterého se hodí mít na své straně, nastiňuje i spirituální rovinu, jež se v příběhu objevuje. Přináší tím téma obětování sebe sama a jeho ceny. Rozhodně je mezi jednotlivými akcemi i dost prostoru na bilancování postav. Kdy už se fakt nevyplatí nasazovat vlastní kejhák? Čímž se postavy přibližují čtenáři a ti s nimi snadno získávají pouto. O ještě větší hloubku aktérů se postaraly pohledy do minulosti. Ty zprostředkovávají pozadí původu, prvních kontaktů nebo naopak konců společných cest jednotlivých osob. A právě v tomto jsem spatřovala obrovské pozitivum knihy. Na osudech plastických, ne vždy kladných hrdinů se zajímavou minulostí zkrátka čtenářům musí záležet. A v tomto případě, kde není nouze o střelivo ani výbušniny, nad nimi budou i truchlit.
Do samého závěru není jasná přesná povaha bytí hlavního záporáka a tím pádem ani jakými schopnostmi se vytasí. V konfliktech tedy nevíme, kdo bude mít navrch, a to dělá knihu neodložitelnou a napínavou až do polední stránky. A ještě v polovině příběhu vás může překvapit, že občas z někoho nevytryskne krev, ale hemolymfa.

Vojtěch Záleský příběh vybavil hutnou atmosférou a postavy často staví do bezvýchodných a zoufalých situací. Tempo jeho vyprávění je pořádně nadupané a scény posouvající děj se střídají stejně rychle, jak po sobě jejich protagonisté pálí z winchestrovek. Amerika dvacátých let dýchá z každé stránky Převzetí a je zvládnutá do puntíku, včetně oblečení postav, deště bubnujícího na kovová schodiště nebo užitých měrných jednotek.
Pro mě byl naprosto nejvýraznějším a nejzajímavějším aspektem knihy její žánr. Na jedné straně máme gangsterskou krimi. Plnotučné střílečce, kterou nás provázejí ostří hoši a dámy, nechybějí skrýše se zbraněmi, rychlá auta, rodinné podniky ani znesvářené gangy. Pak je tu fantasy část příběhu, která se s tou první prolíná naprosto přirozeně. A tak je jedním pistolníkem dvoumetrová chlupatá kočka a tím druhým podobně vysoký brouk, který své zbraně může uchopit dokonce do dvou párů rukou. Už jenom tímto propojením žánrů si kniha zaslouží velkou pozornost. Dokážete si představit směs Kmotra a Doktora Who? Ne? Tak sáhněte po Převzetí.

Převzetí
Vojtěch Záleský

Vydavatelství: CooBoo