RECENZE: Eva "Ronne" Lassler - Druhá Země

Článek od: Kamba - 01.08.2023

Tento rok se úspěšně vyhýbám fantasy gamebookům a podařilo se mi to i tentokrát: další z letošních novinek je sci-fi Druhá Země. Jeho autorkou je Eva „Ronne“ Lassler, která se na poli herních knih úspěšně představila fantasy prvotinou Dáma z Agor-Nhat ze světa Dračí hlídky.

Když jsem si vzal do ruky Druhou Zemi, první dojem nebyl nejlepší. Obálka je hezká, ne že ne (nakreslila ji dokonce sama autorka), ale když jsem uviděl tloušťku knihy v kombinaci s měkkou vazbou, začal jsem tušit, že závěr tohoto dobrodružství bude salátový :)

Pravidla jsou (oproti Dámě z Agor-Nhat) jednoduchá, žádné definiční charakteristiky (síla, štěstí apod.), žádné hody kostkou. Souboje se vyhodnocují zapíchnutím tužky do tabulky zásahů (která část těla byla zasažena), hrdina má jasně nastaveno, kolik která část těla vydrží.

Pravidla jsou podle mě jednoduchá schválně, gamebook je spíše vyprávěcí než hrací: dává větší důraz na práci s postavami, prozkoumávání světa a i když je zde akce hodně, jsou souboje spíše doplňkem příběhu než ústředním prvkem (kniha by se dala hrát i přeskakováním soubojů a stále by byla zajímavá). Hráč je součástí expedice plné živých osobností (!), s nimiž lze interagovat (!), a dokonce mít i vztah (!). Kromě spousty vojáků a techniků narazí na tři důležité postavy (z nichž dvě jsou pevně dané, kdo bude třetí, je na volbě hráče), každá je na začátku vůči hrdinovi neutrální a v průběhu příběhu se jejich postoj může měnit. Hodně oceňuji, že autorka opouští superhrdinský motiv, kdy je hlavní protagonista schopný pilotovat i opravovat technologicky pokročilý vesmírný koráb, je skvělý vyjednavač a do toho se brutálně pere a umí střílet jako sniper, a místo toho nám dává uvěřitelného normálního člověka, který k úspěchu potřebuje ostatní, zároveň s logickým zdůvodněním, proč je součástí expedice i on.

Vyprávěcímu stylu je přizpůsobena i nízká obtížnost, dohrál jsem knihu dvakrát bez problémů, potřetí jsem si nezvolil optimální výbavu a balancoval jsem na hraně smrti, ale nakonec jsem to taky zvládl.

Příběh začíná filmově cut-scénou, která nic nevysvětluje a rovnou vás hodí doprostřed bitvy, aby vás vzápětí vrátila o týden zpět a nechala k této scéně dojít. Děj se odehrává na jedné z planet potomků Země, kteří ji museli opustit a od té doby vedou mezi sebou válku. Nicméně někde na Zemi existuje mocná zbraň schopná válku rozhodnout, proto se zpět ke kolébce vydává výprava, která ji má najít a získat. Svět je zajímavý, tu a tam se o něm dozvídáme různé střípky informací, líbí se mi lehký nádech atmosféry despotické společnosti zaměřené čistě na válku.

Počet různých postav, dějové zvraty a fakt, že kamarády nelze udělat během jednoho hraní ze všech, lákají k opětovnému čtení. Ale tady musím přiznat, že jsem se dostal do pasti: z průběh a závěru dobrodružství jsem vytušil, že spousta událostí může mít úplně jiný vývoj, a začal jsem si jednotlivé možnosti představovat. Ale s ohledem na druhý díl (který je rovnou v knize oznámen) se hodně dějových linek znovu spojuje, čímž některé dopady události ztrácejí svůj efekt a to je škoda. Navíc některé části příběhu jsou hodně rozvětvené, ale jiné zase hodně přímočaré, a při třetím hraní jsem v nich neměl možnost najít něco nového. Z toho důvodu bych opakované hraní doporučil až s časovým odstupem, kdy hráč lehce pozapomene některé události a může tak prozkoumávat nové věci i lehce pozapomenuté starší.

Eva „Ronne“ Lassler nám přinesla příjemný vyprávěcí sci-fi gamebook s jednoduchou hratelností a na pokračování se těším.

Eva "Ronne" Lassler
Druhá Země