NEDĚLNÍK: Jedna duha vládne všem aneb Pár slov o LGBT

Článek od: Daniel Palička - 17.09.2023

Nápady se občas vyrojí jako blesk z čistého nebe. V případě dnešního nedělníku to platí dvojnásob. To víte, párkrát si zaplavete ve vodách internetu a při troše štěstí narazíte na hezkou blyštivou perlu. A že jsem, přátelé, narazil na opravdu pěkný kus! Byl tak nádherný, že jsem neváhal a vrhnul se do psaní. Uznávám, byl to občas záhul. Ostatně psát o tak aktuálním, pro někoho citlivém tématu, jakým je LGBT, totiž není vůbec lehká disciplína. Tak snad se nikoho nedotknu a citlivé sněhové vločky se neroztečou.   

K sepsání článku mě přivedly hned dvě okolnosti. Nejprve jsem narazil na zprávu ze světového dění. Ugandský prezident Yoweri Museveni letos v květnu podepsal kontroverzní zákon mířený proti LGBT komunitě. Za vyučování či podporu LGBT komunity si můžete vysloužit trest odnětí svobody, za homosexuální styk jdete po zbytek života za katr. Na jednu stranu nepřekvapivý krok. Co jiného totiž čekat od země, která dlouhodobě bojuje proti lidem s odlišným sexuálním zaměřením. Na druhou stranu jsem se nemohl zbavit jisté pachuti v ústech.  

A pak přišla novinka z českých luhů a hájů. Nakladatelství Golden Dog sdílelo na svém facebookovém profilu odkaz na článek o zajímavých knihách s LGBT tematikou. Jenže co by člověk nechtěl, rozjela se diskuze, kterou odstartovala jedna nespokojená slečna. Původní komentáře v diskuzi jsem bohužel nedohledal, protože je autorka pravděpodobně smazala. Budu tím pádem jenom volně parafrázovat její pohled na věc. Podle jejího názoru příspěvek na facebook Golden Dogu nepatřil, jelikož všechny potřebné informace si člověk může dohledat jinde. Navíc pokud je prý informací o LGBT příliš mnoho, může to vést až k vzájemné nenávisti. K diskuzi se detailně vyjadřovat nehodlám. Jenom dodám, že do debaty se zapojili různí autoři (jmenovitě např. Tereza “Temnářka” Matoušková nebo Honza Vojtíšek).

Nebudu lhát, o LGBT bych mohl psát hodiny a hodiny. Jde o velice široké téma, které se dá uchopit z mnoha různých perspektiv, a osobně si myslím, že se k němu dá říct opravdu hodně. Jenže tohle není sáhodlouhá analýza celé problematiky, nýbrž krátký nedělník, jehož prostor je dosti limitovaný. Článek proto bude především věnovaný literární tematice. Předem zdůrazňuji, že chci pouze prezentovat své názory, které vám ovšem nijak nevnucuji.  

Nyní přejdeme k hlavní, ryze subjektivní části. Osobně LGBT komunitu podporuji. Aby nedošlo k mýlce, nejsem aktivista, který by se účastnil pochodů typu Prague Pride. A už vůbec se nepovažuji za fanatika, který by LGBT musel každému cpát pod nos. Nicméně LGBT plně toleruji a dle mého názoru má právoplatné místo nejen ve světě literatury, ale také v kultuře obecně.

Ať už si to chceme přiznat, či nikoliv, LGBT se v literární historii objevovalo hodně často, ať už v mytologiích nebo v knihách. Pokud se chcete dozvědět více, vřele doporučuji například článek na britském Penguinu, v němž se můžete dočíst pěkné informace: https://www.penguin.co.uk/articles/2023/06/fiction-lgbtq-history-novels. Takže ano, LGBT není v literatuře nic nového, jen je více medializováno a otevřeněji se o něm mluví. Přesto se nabízí jednoduchá otázka – proč bychom LGBT měli cpát do literárního světa? Má to nějaký smysl? Podle mě má! Vysvětlím proč.

Svět se posunuje neustále kupředu. Země je čím dál tím komplikovanějším místem k životu a mnoho lidí, zejména teenageři, se stále hledají a nejsou si jistí nejen svou budoucí kariérou, ale také sami sebou. Strádají na místě, neví kudy kam, hledají své místo mezi lidmi. A mimo jiné přemýšlí nad svou vlastní sexualitou. Když proto narazí na knihy, ve kterých se mohou s hrdiny podobného smýšlení aspoň trochu ztotožnit, mohou dojít k nalezení vlastní identity. Zjistí, že nejsou jediný člověk na planetě, komu se líbí lidé stejného pohlaví a že jde o naprosto přirozenou věc. LGBT literatura si v žádném případě neklade za cíl podněcovat lidí k nenávisti a násilí, ba naopak usiluje o přesný opak. Snaží se LGBT komunitu prezentovat jako soukolí lidí, kteří jsou v jádru stejní jako ostatní. Prožívají obyčejný život, trápí se s každodenními problémy a jdou si za svými sny. Nejde o žádné podřadné bytosti, nýbrž o jedince, kteří také prožívají obyčejné emoce a chtějí být přijati ostatními. Jako příklad z literárního světa uvedu Irvingův Svět podle Garpa, který mě myšlenkově hodně posunul. Mnohovrstevnatý román, původně vydaný v 70. letech, se dotýkal mnoha ožehavých témat (feminismus, strach ze smrti, podstata individuality apod.). Jedna z dějových linek se mimo jiné věnovala Robertě Muldoonové, bývalému ragbyovému hráči, který se nechal přeoperovat na ženu. Na první pohled úsměvná postavička je v ději využita perfektně. Její charakter má zajímavý vývoj a působí věrohodně. Navíc vzájemné interakce mezi ní a Garpem mají hlavu a patu a působí přirozeně, což přidává na uvěřitelnosti některých situací.  

A co že jsem se to snažil říct? LGBT tematika – za předpokladu, že není násilně propašovaná do díla – může parádně fungovat. Důkazem budiž například grafický román Srdcerváči, jenž byl později zadaptován do veleúspěšného netflixovského seriálu, nebo kniha Já, Simon, která se dočkala pěkného filmového zpracování. Podobných příkladů bych mohl nadhodit opravdu hodně. Obdobně se mohu vyjádřit ke komiksům, kde platí stejné pravidlo. Rád bych zmínil například týmovka Young Avengers, v níž dvě ústřední postavy, mladý čaroděj Wiccan a mimozemský bojovník Hulkling, prožívají homosexuální vztah. Romantická linka, rozvíjená v průběhu několika let, nepůsobila vůbec násilně a do jednotlivých příběhů vnášela osobitou dynamiku. Stejným způsobem bych se mohl vyjádřit i k jiným postavám, ať už jde například o lesbickou batmanskou hrdinku Batwoman nebo o záporáčku Poison Ivy. Zkrátka a dobře, to, že nějaká postava spadá pod LGBT, nemusí automaticky znamenat, že bude špatně napsaná. Jak jsem ovšem nastínil výše, pokud jsou postavy odlišné sexuality jenom proto, aby se aspoň trošku odlišovaly od jiných hrdinů či záporáků, je něco špatně. Koukám na tebe, Icemane z X-Menů! 

Jaká je tedy pointa? LGBT má v literatuře místo a tvrdit, že do knižního rybníčku nepatří, mi přijde liché. V souvislosti s dnešním tématem se nabízí jednoduchá otázka - chceme jít kupředu, nebo se budeme zpátečnicky motat v kruhu? Já osobně spadám do první kategorie, ale pokud se mnou nesouhlasíte, máte na to plné právo. Vaše názory pište dolů do komentářů, rád si je pročtu. 

Komentáře

Krásně jsi to napsal, děkuji.

Tu diskuzi na GD jsem stihla a stihla jsem paní taky poslat do háje :). Zrovna Golden Dog má v knihách docela dost LGBT postav a to nejen u mně nebo teď u Temnářky díky Jinému kraji. Takže zkoušet to u nich byl fakt hloupý nápad.

 

Zdar a Sílu přeje Kadet

Máme na celou tuhle tématiku hodně podobný názor. Když to ještě víc zobecním, v příběhu snesu prakticky cokoli, pokud to není samoúčelné a má to své opodstatnění - ať už je to brutalita a sex obecně, nebo právě "problematika" stejnopohlavních párů a "křížení krevní či mezidruhové". Koneckonců fantastika sama o sobě jistým způsobem odjakživa bourá (nebo minimálně posouvá) hranice toho, co je považováno za všeobecně platnou normu.

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Problém shazující téma jsou aktivisti, kteří LGBT prosazují sprostým vydíráním, cpou ho do školní výuky a organizují různé PRDy (podezřele podobné prvomájovým průvodům - za neúčast ostrakizace) placené z veřejných financí, tedy z daní. Nátlakovky hraničící s terorismem pak silně znechucují jak většinovou populaci, tak neaktivistickou LGBT menšinu. Takže se nelze divit odporu, který téma vzbuzuje na všech frontách.

Zdravím všechny. Hodně jsem nad příspěvkem "Pfroblém" přemýšlel a nedá mi to nereagovat. Mohl by autor příspěvku prosím předložit nějaké zdroje informací k následujícím tvrzením:

1) "LGBT prosazují sprostým vydíráním" (no soudě z debat v českém parlamentu je to vydírání možná sprosté, ale nepříliš účinné)

2) "podezřele podobné prvomájovým průvodům - za neúčast ostrakizace"

3) "Nátlakovky hraničící s terorismem" (nejsem si jistý, jestli oba chápeme terorismus stejným způsobem)

4) "Takže se nelze divit odporu, který téma vzbuzuje na všech frontách." (jako jestli s tím všichni kolem nesouhlasí, tak proč vůbec vzniká jakákoliv diskuze?)

Pár dalších vyjádření zavání bodrými bonmoty pana ex-prezidenta Zemana - jako PRDy jsou vážně humorné... Takové spojení kreativity a potřeby kopnout si do někoho, kdo vám to nevrátí -  něžné jak deka z železobetonu. Ohledně poznámky o placení z veřejných peněz (to vždy funguje, viďte?) - ono z veřejných financí, tedy z daní se platí spousta věcí, které jednotlivci nevyužívají. Popravdě bylo by spíš divné, kdyby někdo dokázal využít všechno. Já taky nevidím důvod, proč by se z veřejných financí, tedy daní mělo podporovat hraní fotbalu. Ale nechává mě to klidným.

Teď si samozřejmě domýšlím, nicméně příspěvek na mě působí dojmem "nejsem homofób, ALE měli by si spolu teplit někde v koutě z dohledu všech slušných lidí". Jako váš názor je váš názor. Jen zkuste vzít v potaz, jak by se vám líbilo být na druhé straně barikády. Nemyslím si, že by si LGBT+ lidi vybrali být LGBT+ lidi, protože je to strašná prča a mají díky tomu život lehký jak peříčko. Pokud byste si chtěli alespoň trochu vyzkoušet ujít míli v jejich botách, vřele doporučuji sbírku rozhovorů "Byli jsme tu vždycky" od novináře Filipa Titlbacha. Není to beletrie, ačkoliv hororové prvky byste tam našli.

Mějte se všichni hezky a netrpte moc v průvodech :-)

Jan Žlebek

To, do čeho se navážím, je problém LGBT aktivistů, kteří se chovají jako Henleinovci v osmatřicátém. Zdůrazňuji - aktivistů. Ne LGBT menšiny - ta má těch aktivistů také plné zuby. Včetně režimem protlačené propagandy LGBT ve školách za peníze z daní občanů.

Jestli vám šlo o to vystavět vcelku přesvědčivou argumentaci obhajující to, proč by LGBT+ aktivisti měli být aktivnější, tak se vám to povedlo. Přijde mi, že by vašim komentářům slušelo výrazně ubrat na těch rozevlátých hyperbolách a historických aluzích urvaných z řetězu. Jako vážně, henleinovci? Internet snese všechno. Ale možná by neměl.

Stavím se proti propagaci genocidy, zabalené do vznosných frází a nátlakových akcí. A to je přesně to, co děláte. LGBT aktivismus je forma genocidy, protože partenogeneze jsou schopné maximálně některé druhy plazů a obojživelníků, ale určitě ne homo sapiens. A až to konečně dojde našim soudům, užijete si svých preferencí do sytosti za katrem.

Nějak mi unikl moment, kdy jsme se v téhle výměně názorů (a ve vašem případě invektiv) dostali od "oni" po "vy". Vážně vám stačí dva příspěvky na internetovém fóru, abyste mě zařadil do skupiny teroristů, henleinovců a vyděračů, které přejete, aby skončila ve vězení? To eskalovalo rychle.

Mohl byste nějak rozvést tu představu, jak dojde ke genocidě? Pořád mám problém si to nějak srovnat v hlavě.

Ak som článku správne porozumela, tak s ním súhlasím. Staviam sa ku komunite LGBT rovnako ako autor a rovnako si myslím, že ak má niečo miesto v deji, tak to tam patrí. Nesúhlasím však, a možno aj dôraznejšie s tým, aby neštandartná sexuálna orientácia bola v texte úplne samoúčelná. A to sa, bohužiaľ, v dnešnom svete deje často. Niektorí autori si štyri percentá mýlia s jednou štvrtinou, toľko ich postáv totiž býva LGBT. Prostredníctvom young adult románov nám navyše podsúvajú bezvýhradné prijatie tejto komunity, čo je síce pekná myšlienka, ale robí diela, kde sú LGBT všetci všetkými v pohode prijímaní, veľmi nerealistickými.

Chápem, že LGBT zrejme čakali už dlho na pretras svojej problematiky aj takéto jej uchopenie. Ja však s povzdychom musím čakať ďalej na dielka o postavách, ktoré neriešia svoju sexualitu predčasne (čím je v mojom prípade pred dvadsiatkou), pre ktorých bolo hlavnou témou puberty nadviazanie čistého priateľstva a nie hľadanie lásky. Nepáči sa mi, že heterosexuálne osoby, ktoré sa vzťahovým záležitostiam chcú venovať až neskôr, sú v súčasnej kultúre automaticky LGBT či v lepšom prípade označení za asexuálnych (dokonca už v absurdných štrnástich rokoch!). Nepáči sa mi to, že každé príliš blízke priateľstvo je zrazu partnerská láska, keďže už ani pohlavie nie je prekážkou. Rešpektujem LGBT, ale bojujem proti myšlienke, že je automatickou odpoveďou na absenciu partnerských vzťahov pomaly vo veku, v ktorom sa ešte chodí na nočník. Svet je veľmi pestrý a nezabúdajme, že aj dúha je len malým výrezom z celého spektra elektromagnetického žiarenia. :-)

Ach ano, mám s tím, co dnes reprezentuje LGBT aktivismus svůj příběh. V roce 86 se mě pokusil ve sprše bazénu v Podolí jeden takovej nadrženej ojet (tehdy tam lovili dost běžně). Že 'ne!'  neznamená 'píchej!' pochopil až po prvním kopanci do koulí a druhém do zubů. Asi to byl  masochista, za hodinu to na někoho zkusil znovu a skončil na gumoléčbě v Bartolomějské. O deset let později podobný (možná stejný) ksicht v televizi tvrdil, že by měl mít právo vojet na ulici všechno bez ohledu na věk, pohlaví, sexuání orientaci a živočišný druh. Zjevně máte pane Žlebku stejný problém s chápáním situace jako ten nadržený masochista v Podolí. Já trvám na tom, že jedna věc je přirozený stav věcí (prostě to tak někdo má a občas to nějak zpracuje) a druhá je aktivismus, který deformuje přirozený stav věcá do genocidní ideologie, cpané do dětí od mateřské školky. Tento druh aktivismu by měl být trestán - ideálně naražením na kůl! Že to vnímáte jako invektivu je takové módní tlačení na pilu, kdy nikoho nezajímá, co nastane, až pila praskne.

Díky za sdílení příběhu, věřím, že to chce velkou odvahu s něčím takovým veřejně přijít. A je mi hluboce líto, že jste zažil sexuální násilí, pro nějž nevidím žádnou omluvu. Řekl bych, že to vrhá nové světlo na emocionální náboj vašich příspěvků. A asi vás jsem schopen lidsky pochopit (natolik, nakolik to dokáže člověk bez vaší zkušenosti). Podívejte, já nejsem praktikující psychoterapeut a netuším, jak v podobné situaci postupovat, ale opravdu mě vaše zkušenost mrzí. Samozřejmě soudě z vašich předchozích projevů nijak zvlášť nečekám, že byste mi snad něco z toho věřil.

No ale jak z vašich osobních zkušeností plynou vaše ostatní prohlášení? Na zdroj vašich názorů jsem se vás ptal už v první reakci a doteť jsem dostal akorát čím dál ostřejší výlevy vzteku. Já o vaše argumenty stále stojím. Mohl byste tedy prosím uvést (ideálně formou odkazů či citací), kde a jak jste přišel na:

1) "LGBT prosazují sprostým vydíráním"

2) "podezřele podobné prvomájovým průvodům - za neúčast ostrakizace"

3) "Nátlakovky hraničící s terorismem"

4) " režimem protlačené propagandy LGBT ve školách" (později zmiňujete i školky)

5) "LGBT aktivismus je forma genocidy"

K vašemu argumentu, kdy rozlišujete mezi obyčejnými homosexuály (dobří)  a LGBT+ aktivisty (špatní) - podle mne není moc komplikované mu porozumět. Jinými slovy, klidně ho můžete přestat opakovat. Podle mě totiž dává smysl jen, pokud opravdu bytostně věříte všem těm věcem, které jste napsal. A já prostě ve svém okolí nevidím příklady toho, kdy LGBT+ aktivisti plánují genocidu nebo někoho vydírají. Zkuste mě přesvědčit nějakými podklady, třeba se nakonec ve všem shodeme. No a nebo taky ne.

Kdyby to nebylo smutné, bylo by to úsměvné - myslím tím skutečnost, jak vám leží aktivisti v žaludku, když jste sám aktivista (akorát jiného názorového proudu). A to, že se obáváte hrozby genocidy a LGBT nátlaku hraníčícího s terorismem natolik, že byste ideálně narážel jiné lidi na kůl, je jen taková sladká tečka.

Přidat komentář