SOBOTNÍ FILMOVÁ SRDCOVKA
Článek od: David Hálek - 07.10.2023
Režisér a scénárista James Gunn, jehož filmy a seriály pro Marvel (Guardians of the Galaxy) a DC (The Suicide Squad a Peacemaker) se těší obrovské fanouškovské oblibě, se vloni stal kreativním ředitelem dohlížejícím na vývoj nových filmů u DC a nedávno představil své plány na restart filmového universa. Dokonce oznámil, že napíše a zrežíruje nový film se Supermanem. Zda se jedná o dobrý krok vpřed, ukáže až čas, pravda je ale taková, že restartů s Mužem z oceli (get it?) už proběhlo několik. Vraťme se časem zpět do roku 2006 a podívejme se na pokus číslo jedna: Superman se vrací.
Od posledního supermanovského filmu v roce 1987 uběhlo téměř dvacet let a filmový svět mezitím zažil komiksovou renesanci. Kina opanovaly snímky se Spider-Manem a X-meny a Batman začíná dokázal, že superhrdinské filmy nejsou jen přitroublou bžundou pro děti, a tak bylo rozhodnuto, že nastal čas, aby se vrátil i praotec všech.
Superman, v podání sympatického Brandona Routha, se vrací na Zemi poté, co strávil pět let ve vesmíru hledáním pozůstatků Kryptonu. Svět se mezitím posunul dál: Lois Lane vyhrála Pulitzerovu cenu za svůj článek o tom, proč nepotřebujeme Supermana, a narodil se jí syn, Lex Luthor se oženil se zámožnou, umírající důchodkyní, aby po její smrti zdědil její bohatství, a absolutně nikomu nepřišlo zvláštní, že se obrýlený nekňuba Clark Kent vrátil do práce po několikaleté dovolené hned druhý den po návratu Supermana z několikaleté dovolené.
Kolem a kolem hraje Superman převážně druhé housle, reaguje na dění kolem sebe a přitom usilovně hloubá. Přemýšlí, zda je Loisin syn jeho a zda je na světě opravdu potřeba. Lois se mezitím dostane na stopu Lexe Luthora, který na své zděděné jachtě plánuje svůj další dokonalý zločin: vytvořit pomocí kryptonských krystalů nový kontinent a prodávat jeho půdu. Plán tak skvělý, že ho napadl už téměř před třiceti lety v prvním Supermanovi. Muž z oceli nakonec (poměrně stěží) zachrání situaci, nechá se zmlátit a bodnout kryptonitem a pak vynese celý, kryptonitem prorostlý ostrov na oběžnou dráhu, aby vzápětí ztratil vědomí a zřítil se zpátky na Zemi.
Film, ačkoli na tu dobu vizuálně skvostný, má zásadní problém – je neskutečně nudný. Dvě a půl hodiny by se dalo zkrouhnout na polovinu a divák by nepřišel o nic důležitého. Oproti dalším supermaním filmům (a zejména Muži z oceli) je navíc strašně krotký. Až o mnoho let později jsem se dozvěděl, že Superman ve filmu ani jednou nikoho neudeří (!!!), což akorát umocňuje ony druhé housle. Chybí mu ráznost, iniciativa a pár zapamatování hodných scén (například absolutně špičkový zpomalený záběr rotačního kulometu následovaný kulkou do oka) to nezachrání. Druhá, hloubavá rovina by sama o sobě i fungovala, kdyby později nebyla zpracována mnohem lépe. Seriál Superman a Lois (2021) se brilantně věnuje Clarkově rodině a jeho snaze žít dvojí život. V porovnání s tím působí Superman se vrací velmi mělce a povrchně.
A v tom tkví jádro pudla. Superman se vrací je na svou dobu vcelku povedený (a v té době i nejdražší) film, který se pokusil naskočit na rozjetý vlak temnějších superhrdinských filmů, aby z něj pak byl rychle opět vyhozen budoucími snímky, jimž se to podařilo mnohem lépe. I takových filmů je ale zapotřebí, aby se budoucí tvůrci mohli zamyslet, co fungovalo a co ne, a poučit se z toho. V tomto ohledu by se dalo říct, že Superman se vrací je prototyp, který se sice nepovedl, ale jeho selhání přispělo k tvorbě nových, vylepšených verzí, a myslím, že i proto si zaslouží čestnou zmínku a místečko v růžku fandova srdce.
- Přidat komentář
- 1762x přečteno
Komentáře
Tlustý zlý strý... odpověděl/a v Trvalý odkaz
Hm. Já ty novější Supermany
Hm. Já ty novější Supermany neviděl, takže sám srovnávat nemůžu, ale - když nepočítáme trikovou stránku, překonal (nebo aspoň dorovnal) vůbec některý z nich toho ze sedmdesátých let, s Reevem a Hackmanem? Čertví proč jsem někde nabral dojem, že je to jako s King Kongem, kde přes všechny remaky dodneška zůstává nejlepší ten úplně první...
Alf odpověděl/a v Trvalý odkaz
Záleží, z jakého úhlu pohledu
Záleží, z jakého úhlu pohledu se na to díváš. Herecky, trikově, dějově i finančně bych řekl, že Muž z oceli (2013) docela zaválel. I kulturní dopad nebyl špatný, šlo přecijen o Supermana pro novou generaci, pro kterou to dost možná byl vůbec první supermaní film. Ale pokud jsi, stejně jako občas já, člověk nostalgický, na tom klasickém s Reevem je něco takové to... srdcového.
Je to stejné jako s novým Predátorem. Byl to všehovšudy peckový film, úspěšný, dobře napsaný, dobře zahraný, ale původní Predátor je holt původní Predátor.
Nejlepší (a to já dělám skoro až ze zásady) je neporovnávat a užít si oboje, i když je potřeba k tomu přistupovat z různých úhlů.
Přidat komentář