RECENZE: Tracy Wolffová, Touha

Článek od: Tereza Kučírková - 10.11.2023

‚Zakousni se.‘ Láká ze své obálky kniha Tracy Wolffové, americká autorka, která má na kontě desítky publikací mnoha žánrů. Bravurně brouzdá vodami dětské literatury, ale ráda potěší i ženská srdce ryzí červenou knihovnou. Tracy Wolffová je milovnicí draků, upírů a dalších stvůr. Česky jí vyšly dvě harlekýnky a pak přišla Touha.

Grace po smrti svých rodičů nastoupí na mrazivou Katmerskou akademii, zasazenou v srdci Aljašky. Zabydlí se v pokoji sestřenice Macy a vydává se objevovat krásy školy vybudované ze zachovalého hradu. I přes bolest, kterou z rozvratu své rodiny cítí, je otevřená poznávat nové spolužáky. Na Katmeru ale není nic tak, jak zná. Brzy jí dojde, že je obyčejnou dívkou obklopenou zuřivými sváry znepřátelených frakcí, které se chovají hrubě jak k sobě navzájem, tak k ní. A tím nejprotivnějším klukem je Jaxon Vega, bohužel je to taky nejvíc sexy bytost, jakou Grace kdy viděla.
Touha nijak neskrývá svou inspiraci Stmíváním. Naopak, už na zadní straně obálky se dočtete, že Touha je Stmíváním současnosti. Od první stránky je vám taky jasné, že Jaxon je upír, a že ve škole nebude jediný. Měniči, čarodějnice i upíři obklopují nic netušící Grace. Ta navzdory tomu, že čelí několika děsivým nehodám, odhalí Jaxonovu pravou podstatu až po polovině knihy, a to doslova se špičáky v krku. Tohle mistrné pomalé odkrývání skutečnosti drží čtenáře v napětí, a zároveň mu umožňuje fandit Grace, oproti které je o krok napřed. Tahle mozaika událostí, které dívku dovedou k prozření, je dle mého názoru unikátním a velmi zdařilým rysem autorčina vyprávění.

Žádné příšery neexistují, jsou jen lidé, kteří dělají zrůdné věci. (citace str, 257)

Katmerská akademie je zaplavená desítkami studentů, my ale skutečně poznáme jen pár z nich, a o to snazší je vytvořit si k nim pouto. Ústřední dvojice tajemného Jaxona se smrtelným tajemstvím a křehké Grace, která v sobě ale dokáže najít dost vzdoru a odvahy, působí vyváženě a jejich chemie je uvěřitelná. Pokud se mám vrátit ke srovnání se Stmíváním, rozdíl naivní Belly téměř bez vlastního názoru a bojovné Grace je značný, a čtenářské sympatie (minimálně moje) se přiklánějí na stranu novější hrdinky. Jelikož je autorka mistryní románů pro ženy, romantická část knihy zabírá poměrně velkou část. Výbuchy emocí a fyzické projevy lásky se drží pravidel literatury pro mladistvé, nicméně popisy polibků ústřední dvojice vévodí druhé části knihy. V kontrastu s něžnou romantikou přijde zvrat a odhalení, jak hluboko sahají intriky příšer a proč bojují frakce proti sobě.
Třešničkou na dortu jsou názvy kapitol, u kterých se autorka nedržela při zemi a často používá vtipné nebo glosující slogany.

Pokud nežijete na hraně, zabíráte moc místa. (název úvodní kapitoly)

Dalo by se namítat, že příběh obsahuje mnohá klišé, nebo že je děj šablonovitý. Jenže pokud máte rádi upírské romantické příběhy (Upíří deníky, True blood a další), dojde vám, že to vlastně chcete číst. Na zubech v krku je něco neodolatelného a nebezpečného zároveň, stejně tak jako na hrdinovi ztrácejícím se ve stínech. Touha z těchto momentů vytřískává maximum. Je to zkrátka příběh, u kterého víte, co dostanete.
Série Touha má v originále čtyři hlavní díly a dva doplňující. Autorka navíc připravuje spin-off série, jež zatím nenese žádný název, taktéž by se ale měla odehrávat na Katmerské akademii. V češtině se druhý díl jmenuje Vztek (Fragment, prosinec 2023). Popularita Touhy snad dává čtenářům naději, že se překladu dočkají i další dobrodružné příběhy spojující nadpřirozeno s láskou.

Touha
Tracy Wolffová

Překlad: Drahomíra Michnová