NEDĚLNÍK: Pavel Bareš, ZÁMĚRNĚ PROVOKATIVNÍ TITULEK O ČERNÉM HERCI OBSAZENÉM DO BÍLÉ ROLE

Článek od: Redakce - 21.02.2021


Když v roce 2016 vyšla Pýcha, předsudek a zombie, taky se všichni rozčilovali nad tím, jak historicky nemístně ty zombies na anglickém venkově v raně devatenáctém století působí?

Ne?

Já jenom přemýšlím, proč všichni tak vyvádí kvůli černochům v Bridgertonu.

(poznámka: Pojďme pro potřeby tohoto textu označovat jiná než bílá etnika pomocí anglického výrazu People of colour neboli POCs. Opis „lidé s jinou než bílou barvou pleti“ by rozsah tohohle článku nafoukl na dvojnásobek a přímý překlad „barevní lidé“ je přece jen poněkud komický.)

Onehdy mi na Facebooku zase někdo vysvětloval, jak jsou černí elfové v Zaklínači posledním hřebíčkem do rakve globalizované společnosti. „Sapkowski tam žádné černochy neměl,“ bylo mi osvětleno. „Za chvíli zakážou bělochy ve filmech úplně.“ A taky něco o kvótách. Však to znáte.

Tyhle barevné castingové kontroverze hýbou fandomem jako máloco jiného a není na tom nic valně překvapujícího. Mrzí mě na tom ale jedna věc: tohle téma má potenciál vytvářet opravdu zajímavé debaty a podněcovat neméně zajímavé otázky mířící k opravdovému jádru věci. Tak například: Narušuje přítomnost černých elfů fikci zaklínačského světa? Kde vlastně leží hranice tvůrčí svobody adaptace? A co všechno je Sapkowski ochotný v rozhovoru říct, aby od Netflixu dostal svůj šek?

(poznámka: Samozřejmě nemám nejmenší tušení, jestli to Sapkowského přinutili říct, nebo je to opravdu z jeho hlavy. Osobně ale doufám ve druhou variantu, už jen pro tu představu, kolik pravověrných fanoušků „bílého slovanského Zaklínače“ tím dostal mezi mlýnská kola.)

Problematika „černo-bílého“ castingu je ohromně komplexním tématem (a prominete-li mi jednu očividnou slovní hříčku, málokdy je tématem černobílým). Tak například, pokud chceme Marvelu vyčítat bělostnou Tildu Swinton v Doctoru Strangeovi, neměli bychom stejným metrem měřit i Jacksonova Nicka Furyho? To je skvělá otázka. Škoda jen, že nejčastější odpověď na ni bude bezmyšlenkovité: „Jistěže, všem stejnou měrou!“

Jenže ono to poměřování bílých s černými není vždycky zas tak přímočaré. Kontext tady hraje důležitou roli. Je třeba vzít v potaz specifika konkrétní filmové produkce; reprezentaci, o kterou POCs připravujeme, pokud jejich postavy přebarvíme na bílo; reálný historický a kulturní kontext útlaku menšin, který má mj. velký podíl na nedostatku zdrojového materiálu pro původní POC postavy. Což opět navazuje na současné trendy filmové produkce, které nepřejí originálním námětům. Okolností ke zvážení je hodně.

Znamená to tedy, že odpověď na jakékoli kontroverzní castingové rozhodnutí je kategorické „černá dobrá, bílá špatná“? Ne. Samozřejmě, že ne. Ale výše uvedené faktory je potřeba zohlednit při jakékoli hodnotné debatě na toto téma, v ideálním případě individuálně pro každý jednotlivý případ.

Na celé téhle problematice mě asi nejvíc mrzí skutečnost, že abyste se k té hodnotné debatě dostali, musíte se nejdřív prohrabat hromadou povrchních argumentů na úrovni šarvátky ze školního hřiště: pravděpodobně něco o kvótách a o tom, jak my jsme ve skutečnosti ti utlačovaní, když v tom filmu hraje kromě dvaceti bělochů i jeden černoch.  A oblíbené „Když to dělaj černí, tak bílí taky!“  není úplně validní argument, když to bílí dělají mnohem déle a víc než černí, a odpověď na problematiku nevyhnutelně zakořeněnou v bílé nadřazenosti se nevejde do jednoho facebookového komentáře. Vždyť i tohle unavené povzdychnutí si v ní sotva ráchá palce, a to je rozsahem třikrát delší, než mi bylo nařízeno.

(Slušelo by se dodat, že existují i argumenty pro tzv. color-blind casting hodné naší pozornosti, ale pokud se chceme vydat touhle cestou, bylo by fajn, kdybychom si to „všem stejnou měrou“ zvládli alespoň vzít pořádně k srdci. Nad černým Achillem se rozčiluje kdekdo, ale že by někoho v českých internetových vodách pohoršovala ScarJo v Ghost in the Shell nebo vybělený ansámbl hraného Avatara, s tím jsem se zatím nesetkal. A kdyby se ti samí lidé, kteří hartusí nad obsazením Pedro Pascala do role Joela z The Last of Us, stejnou měrou rozčilovali i nad tím, jak v Argu skutečného agenta CIA s latinskoamerickými předky Tonyho Mendeze ztvárnil Ben Affleck, alespoň by ta kritika nevyznívala tak pokrytecky.)

A samozřejmě, média se na té vlně velice ráda svezou: článku dají nějaký příjemně provokativní název a doprovodí ho peprnou fotkou, klidně i záměrně zavádějící. Vždyť co na tom, většina lidí si stejně přisadí v komentářích to svoje, aniž by si článek vůbec rozklikla nebo – nedej bože – si dohledala vyjádření z jiného zdroje nebo snad přímo od autorů kritizovaného díla. Sledovanost roste ruku v ruce s názorovou rozděleností a najednou tu stojí sluníčkáři proti rasistům a nic mezi tím.

Ale mějme trochu pochopení. Koneckonců, jsme Češi. Podobně jako ten Sapkowski, i my žijeme v dominantně bílé zemi a je vcelku logické, že na tyhle věci reagujeme s despektem. A mentalita my versus oni je záludný jev: je snadné ignorovat přečiny, kterých se my dopouštíme na jiných, a o to silněji si brát domnělé útoky na sebe. A navíc, výše zmíněná média často vyprovokují viditelnou odezvu jen od těch nejzarytějších jedinců na obou stranách barikády, takže to, co by se na první pohled mohlo zdát jako debata mezi reprezentanty dvou skupin, je kolikrát přestřelka mezi těmi nejvyhrocenějšími extrémisty z obou táborů, kteří valně nereflektují majoritu ani jednoho z nich.

Ono by nám to vlastně mohlo být celé dost jedno. Ale dokud je většina námi konzumované kulturní produkce zahraniční, zřejmě tyhle nekonečné facebookové přestřelky jen tak nezmizí. A určitě jim nezabrání ani tenhle sloupek, ale třeba alespoň pár čtenářů přivede k nějakému tomu zamyšlení.

Takže příště, až na vás ve facebookovém feedu vyskočí záměrně provokativní titulek o černém herci obsazeném do bílé role, zkuste ho výjimečně i rozkliknout. Anebo možná ještě lépe, zapátrejte na googlu po vyjádření i z jiného zdroje, třeba právě od autorů: možná na celou věc vrhne nečekané nové světlo. Nebo si poslechněte vyjádření fanoušků z řad POCs o tom, jaký význam pro ně tato volba má. A pokud ani na jedno z toho nemáte elán, mrkněte alespoň na graf přiložený níže, než se po hlavě vrhnete do komentářové sekce. Třeba vám pomůže si předtím urovnat myšlenky.

 

Pavel Bareš
(nar. 1994) žije dostatečně blízko Praze, aby se mohl považovat za Pražáka, ale zároveň dostatečně daleko, aby po něm v příměstských autobusech chtěli kupon na první pásmo. Ve dne je učitelem angličtiny, v noci zapáleným hráčem videoher a čtenářem komiksů, cestovatelem, jachtařem, oddaným hnědokabátníkem a milovníkem vyprávěcích RPG. Nezpívá v kapele, ale kdysi jednu míval. Ze slohu dostával ve škole pětky za úniky od tématu. Dnes ho za ně kárají jeho redaktoři. V roce 2017 debutoval románem Projekt Kronos, na který navázal druhým dílem Kronovy děti (2019). Meta (2020) je jeho prvním krokem mimo úspěšnou sérii, kterou vstoupil do české fantastiky.

 

 

Komentáře

Nevím dvě věci: kdo nebo co je Bridgerton (což je nejspíš úplně fuk) a proč by termím "barevní lidé" měl být komický. Mírně pejorativní, ano, tomu bych rozuměl, ono slovo "barevný", použité o člověku, v češtině ten přídech zhusta má. Nicméně je v běžném užívání už hezkých pár desítek let...

Ovšem ten článek nutí k zamyšlení. Protože... Když Ladislav Pešek, natřený krémem na boty, hrál v televisních seriálech podle Twaina černocha JIma, vypadal legračně, ale dalo se to pochopit, neb Československá televize okolo roku 1970 těžko mohla někde opatřit postaršího, česky mluvícího charakterního herce černé pleti (ostatně mám dojem, že by ho byla potíž sehnat i dnes). Leč americké poměry ohledně hereckých zdrojů jsou jiné, a pak najednou člověk najde zdroje k divení... Kupříkladu doktora Fu Manchu (ba ani Charlie Chana) kupodivu nikdy nehrál Číňan, vždycky to byli běloši, nanejvýš natření na žluto - čemuž by se dalo rozumět, jakžtakž, ve dvacátých a třicátých letech, ale dnes?  Takže jakási disproporce tu je, historicky i v současnu. Jen jsem zatím neslyšel o případu, že by "bílou" roli hrál černoch, napajcovaný světlou pleťovou barvou - což by byl jediný spravedlivý způsob, jak ji napravovat (pakliže se už vůbec napravovat musí)...

Jestli se nepletu, zrovna v Iron Sky byl černoch napajcovaný na bělocha; a mimochodem, v tragice nechtěného, nebylo to příliš k smíchu.

Iron Sky jsem neviděl (beru to jako jeden z dluhů vůči sobě samému, ale zatím jsem nějak neměl příležitost),  čili musím položit klíčovou otázku: A mělo to být k smíchu?

Plus, samozřejmě, ještě klíčovější otázka: Hraje tam bělocha, anebo černocha vydávajícího se za bělocha? (To druhé se nepočítá, to je mimo zadání.)

V Iron Sky to bylo ale schválně - byl to černoch kterého nacisti vybělili a on se pak snažil stát znovu černochem :) 

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Ještě jeden případ mne napadá - a to Spielbergova tolik zatracovaná komedie 1941.

V jejím průběhu je scéna, v níž se při jízdě tanku městěm z kokpitu vykloní bílý voják, načež tank vrazí do komínu, takže je daný voják celý začerněný. Načež v momentě, kdy projednou skladem mouky se z kokpitu vykloní černoch, takže je zase celý bílý.

Následuje tuším nějaká vtipná scénka založená na tomhle obarvení.

Ale už je to spousta let, co jsem ten film vidět, takže se možná pletu.

To bychom se ale už pomalu dostali i k "Hodnému, zlému a ošklivému", kde na podobném principu stojí i jeden z nejlepších fórů filmu... Až na to, že tam nejde o barvu kůže, nýbrž kabátů; princip je ovšem stejný.

Nebo Bezláska (na vozíku bez nohou) versus Will Smith ve Wild Wild West 

B: Je od vás milé že dnes večer zabarvíte naši jednobarevnou společnost.  

W: Když někdo vstane z mrtvých nenechám si to ujít - postaví mě to na nohy :)  

B: Chtěl jste se tu setkat s generálem ale jako by zmizel v ČERNÉ díře.

W:  Chápu že tak celistvý člověk jako vy stěží udrží kontakt aspoň s polovinou vašich známých. 

B: Slečna Eastová doufá že nejste pouhým OTROKEM svých tajných přání

W: znáte krásné ženy, na chvíli vás povzbudí a pak vám podrazí nohy... :)

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Legrační ovšem je, že tohle je taky jeden z případů přebarvení postavy - v původním seriálu ze šedesátých let byl West běloch, stejně jako jeho parťák. Nicméně scénář tu změnu patřičně využil: ve vážně míněném filmu, odehrávajícím se těsně po válce Severu proti Jihu, by přítomnost černého superagenta byla absurdní, ale tady tu absurdnost ještě vypíchli a postavili na ní celou zápletku... Pak to má smysl. Zatímco proč by měl být černý třeba Roland z Gileadu, to mi jaksi hlava nebere.

Devadesátkové komedie byly stejně "nekorektní" jako Česká soda, obávám se, že dneska by při podobném vtipkování leckomu z těch superkorektních noncokoli slezly nehty na nohou i vlasy :-D Člověk (jako živočisný druh) by se neměl brát příliš vážně, to je celé.

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Tak já jeden případ znám, i když nešlo přímo o černocha. Nedávno jsem četl článek o Omaru Sharifovi a v něm vzpomínal, jak mu ve filmu Doktor Živago každý den rovnali vlasy a voskovali obličej, aby vypadal míň egyptsky a víc rusky.

A v Nolywoodu (v Nigérii) je prý běžnou praxí, že se světlí černoši make-upem zesvětlují ještě víc a hrají pak bělochy, protože stejně jako my máme nedostatek černých herců, u nich často chybí ti bílí. O tom jsem se dozvěděl ve vcelku vtipné diskuzi, kde se Američan pokoušel přesvědčit nigerijckého herce, že se musí cítit uražen ruskými baletkami se začerněnými obličeji, a herec je naopak bránil jako pochopitelnou věc.  

 

No. A to je, podle mě, přesně ono. Vždycky záleží na okolnostech a zdrojích :-D
Amíci mají v mnohém hrozně zkreslený pohled na věc - aniž bych to jakkoli chtěla bagatelizovat - a roubují svoji historickou zkušenost poněkud násilně na celý širý svět. A to není jen o barvě kůže, ale i o genderu a dalších věcech.
Hezký příklad je nedávná zpráva o tom, že černochy by neměli dabovat běloši (pokud to teda nebyl fake, člověk už taky neví, čemu věřit), to by totiž znamenalo, že už česky žádný černoch nikdy mluvit nebude, protože kolik znáte afročechů, herců-dabérů s rodilou češtinou? :-D

Jak se někde moc tlačí na pilu, tak se ta pila vždycky nakonec zlomí a dopadne to blbě!

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Mno. Jen dvě poznámky: Za prvé, ono nejde u Amíků ani tak o historickou zkušenost, jako spíš o její záměrné potlačování kvůli pečlivě hýčkaným kolektivním vinám (nebo pseudovinám, ono to vyjde nastejno)... A ta druhá je čistě technická - tlačit na pilu je špatně od samého začátku, to ví každý, kdo někdy něco řezal (od toho taky to úsloví vzniklo).

Nemám ze sebe pocit nějakého rasisty ale občas mi to taky prostě vadí :) Spíš to ale beru tak, že to musí mít nějaké opodstatnění, pak je to v pořádku. Třeba výměna asijského nejvyššího čaroděje za bílou ženu v Dr. Strangovi byla prostě zbytečná, nebo černá Anna Boleynová v nové miniserii BBC to už je prostě na pěst protože si to hraje na něco vážného tak sakra proč se to nedrží historie. 

Co je naopak podle mě naprosto v pohodě, to jsou černí rusové na dvoře Kateřiny Veliké v seriálu Veliká od HBO - sami cítíme, že je to nesmysl, aspoň z velké části protože tolik černochů tam ani při větší etnické promíchanosti Ruska být prostě nemohlo, ale ten seriál se nebere vážně, navíc nejde přímo o Kateřinu a tak mi to přijde naprosto v pořádku. 

A mimochodem tohle je přesně ten důvod proč Pýcha, předsudek a zombie nebudil žádné vášně. Stejně jako Abraham Licoln Vampire hunter :) nebo  poslední Sharkonádo kde britskou královnu hraje postarší pornohvězda co ujíždí na plastikách, stejně jako britskou čarodějku Morganu (tam člověk pohlaví snad ani nepozná)  Prostě je to ujetý, nebere se to vážně, ani náznakem si to nehraje na nějakou přesnou adaptaci.

 
Obecně mám pocit, že pro obsazování herců má HBO mnohem lepší cit, než Netflix, nedejbože BBC :) 

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Černá Anna Boleynová, to je vážně nesmysl, ale s tou Kateřinou to zas takový úlet není. Přinejmenším jeden černoch tam byl - Petr Veliký ho od někoho dostal jako páže, a když dospěl, oženil se s (nebo oženili ho) snad dokonce s dvorní dámou... Dostalo se to do dějin, protože jeden z jeho potomků byl básník Puškin. (Podobně, jako byl částěčně černý i Alexandre Dumas.)

Taky Gaiman v Sandmanovi tvrdí, že jedna anglická královna (přivdaná ze Španělska) byla hodně do tmava; jinde jsem na tuhle informaci nenarazil, ale možné to je. Koneckonců, Othello taky nikdy nikomu nepřipadal nepravděpodobný... (A prý i jeden z římských císařů, z té sorty, co si je někde bokem zvoliliy legie a neměli dlouhého trvání,  pročež se skoro nikde neuvádějí, byl černoch.) Takže semo tamo se v evropské historii mezi nobilitou černoši vyskytují, ale moc jich není. Asi tak jeden na stovky, možná tisíce těch, co skončili mezi služebnictvem.

A ještě jedna věc - v tom článku nahoře je zmínka, že se někde objevili černošští herci jako elfové. Ani to není nic divného, černé elfy znali už Vikingové... Ovšem když už je takhle obsadili, je dobře se ptát, jestli jim taky scénář přidělil odpovídající role - to jest na temné straně.

Černí elfoví jsou ta kapitola kde mi to prostě nevadí pokud to není výslovně napsáno v textu toho příběhu. Pokud je ta rasa popsána jako bezvýhradní blonďáci bílí jako sníh se špičatýma ušima, ok, tam by se to prostě mělo brát jako fakt, i když jde o fantasy. Ale pokud to tam výslovně není a odvozuje se to jen z toho že autor je polák, nemám problém s elfem afroameričanem :) Stejně jako mi třeba nevadí černá Hermiona v prokletém dítěti, protože to opravdu nebylo nikde doslovně zmíněné. Ano, je to provokace ale dokážu se přes to přenést. 

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Docela valím bulvy.
Ten grafík dole představuje v některých svých částech tak esenciální rasistický přístup, jako se vidí jen málokdy - aneb "naše ochota dělit se o své kulturní dědictví s těmi, komu jsme jejich kulturní dědictví dlouhé úseky historie popírali" - z toho vysloveně čiší představa o přístupu založeném na barvě kůže (Asi mám malou představivost, ale nedovedu si představit, kterak jakýsi Pepa z Dolní Lhoty či jeho předkové dlouho odepírali kultirní dědictví dejme tomu nějakému Amadimu z Nigérie a jeho předkům). Aneb, jak mi kdysi zcela vážně řekl jeden doktorand - to že mne okolí vnímá jako "bělocha," mne automaticky činí spoluzodpovědným za genocidu v Belgickém Kongu.

Jinak pokud se jedná o zastoupení různých etnik ve fantastice, nemám s tím sebemenší problém. Koneckonců to do značné míry může nechat vystozupit i některé konfliktní linie v daných dílech, nebo odrážet diverzitu našeho světa... S čím problém mám, je současný trend obsazování etnických menšin v historických snímcích. Jasně, narveme černošku do role Anny Boleynové, a ještě se pochlubíme, jak strašně jsme progresivní a vymezujeme se proti rasismu - ale natočitr třeba film o královně Ranavaloně/povstání Tomáse Bovése/císaři Menelikovi/Čandru Bósovi a o dalších skutečných postavách africké/asijské/latinskoamerické... historie, to radši neuděláme, protože by kolem toho a) nejspíš nebylo takové haló v cílové bublině "zápandího diváka", b) bylo by s tím moc práce, d) mohlo by to vzbudit SKUTEČNÉ v zemích, kde na tyto postavy existuje vyhraněný názor, d) nemělo by to takové výdělky, páč by na to v USA/Británii tolik lidí nekoukalo. Takže v reálu tu máme lenost/zbabělost, která se schovábá za hlasitě vytrubovanou odvahu a toleranci.

Ještě jsem si vzpomněl na "Lion of the Desert" ze začátku osmdesátých let.
Ale ten má hned dva problémy - jednak tam arabského národního vůdce hraje Anthony Quinn a jednak ho celý platil Muammar Kaddáfí.

Soudruzi progresivisti prominou, ale když vidím ve filmu černého Achillea, tak se nejdřív štípnu a pak si pomyslím, že jsou tvůrci dementní.

Vzhledem ke nespokojenosti, která ohledně obsazení Ghost in the shell zazněla z Asie, čekám na pokračování článu, kde bude řádně zkritizován japonský rasismus. A na otázku, zda narušuje přítomnost černých elfů fikci zaklínačského světa, se dá odpovědět pouze tak, že narušuje. Narušuje ji stejně tak, jako  fikci Hobita narušují zající zapřežení do sání. Prostě je to enormní kravina. 

Vzhledem k tomu, že multikulti a liberalisté prohlašují za rasistickou i matematiku a fyziku, tak se za pár let buď nebudeme mít o čem dohadovat, nebo si o tom pokecáme v base, kde budeme všichni zavření za gramotnost. Pokud tedy nestihnem pojít na mor.

No, při studiu grafu mne napadlo:
Až někoho napadne natočit dílo o Husovi, v němž bude řekněme Jakoubek ze Stříbra černý jak bota a s homosexuálními sklony a bude se bránit výtkám s tím, že tato změna reflektuje pozitivní společenské proměny, jichž jsme od vydání zdrojového materiálu (dílo autora z řekněme 20. let minulého století) dosáhli - například větší inkluze. diverzita, empatie a naše ochota dělit se o své dědictví s těmi, jimž jsme právo na jejich kulturní dědictví dlouhé useky historie popírali (platí zejména pro bílé Čechy z Podbrdí), že změna je vítanou šancí vnést do díla novou invenci a představit je novému publiku a konečně že změna etnika není zásadní pro konečné vyznění díla, protože Husa nakonec stejně upálí a černý kazatel v Betlémské kapli (mistr Jakoubek tam též kázal) s homosexuálními sklony dává dílu nový rozměr a prosazování podobojí je na etniku obecně nezávislé a nakonec i zdrojové dílo je jako každá beletrie fikce a ne historická studie, takže vo co de, bude to zajímavé.
Jistě se naleznou i tací, co tohle zdůvodnění vezmou vážně, ba i tací a budou mu radostně tleskat, neboť evokuje novou, progresivní vizi ztvárnění historie. A příště by se mohl udělat remake Noci na Karlštejně s černým hercem v roli Karla IV. Bude přístupnější africkému etniku.

Nicméně kdybychom někdy točili v kotlince film řekněme o Obamovi, doporučil bych v rámci diverzity obsadit jeho roli hercem bílým a blonďatým. Bude nám tak bližší; v USA to jistě pochopí a zejména progresivní organizace nám nemohou nezatleskat za konvence bořící umělecký počin.

Echm, ovšem nadále je třeba zvýšená opatrnost, neboť z bílého Husa se po upálení stane Hus Černý. Mohlo by se tedy jednat o nezáměrný brownwashing s podezřelými konotacemi...

.... možná by to mohli místo věčných polemik o černých a bílých konečně vyřešit ke spokojenosti všech a přesně podle předlohy. Jinými slovy - hoši z Nilfgaardu prostě musí být ČERNÍ! laugh

Přidat komentář