ČTEME SI: Co si čtu v USA

Článek od: Petr Simcik - 01.03.2023


Koncept dnešního "Čteme si" bude trochu jiný, protože téměř žádnou z mnou čtených publikací si u nás nemůžete pořídit, ale nebojte, každá má svou alternativu, kterou doporučuji všemi deseti. Jako knihomol jsem sám sebe v poslední době dost zklamal. Začalo to Covidem, kdy jsem ztratil veškerou možnost číst si v MHD a motivaci číst si doma, jelikož najednou nebyl klid. Pak následovala moje cesta do USA, kam jsem si sice vzal pár knih, ale vlivem všeho možného zařizování a stresu jsem je po roce, co ležely na poličce, zase vzal domů. A teď jsem tady. Čtenář a knihomol, který už tři roky prakticky nečte. I když úplně pravda to zase není. USA je totiž domovem několika mých oblíbených autorů, žánrů a vůbec tu dostanete pár specialitek, které se u nás v té či oné podobě nevyskytují. A nakonec, mám rád retro, antikvariáty a domovní výprodeje. Hlavně tím posledním je Amerika docela proslulá.

Teď si budu trochu protiřečit, ale první věcí, kterou bych rád doporučil, je Džunži Itó. Momentálně od něj čtu sbírku Fragments of Horror, která je jako vždycky napěchována tím největším bizárem, jenž v komiksové hororové branži můžete najít. Oživlé domy, podivné nemoci, nechutné zločiny, chodící umrlci, Džunži se v těchhle věcech vyžívá a opravdu to není pro slabé povahy. Všechno umocňuje i jeho znepokojivá kresba. Pokud jste milovníci přemýšlivějších hororů, stavějících na prostředí, strachu z neznáma, nepřemožitelnosti osudu a děsivé velikosti kosmu, je Džunži Itó pro vás, i když přímo neholdujete komiksu. Dal by se trochu nazvat japonským Lovecraftem na steroidech. Důkazem budiž i to, že vyjma komiksů, které se zabývají přímo Lovecraftem, byla Džunžiho díla a sošky jeho monster vystavená hned vedle mistrových děl a sošek Cthulhu v jediném obchůdku zaměřeném přímo na Lovecrafta uprostřed Providence. V našich končinách, pokud hledáte pouze česky vydané kusy, má Ita na starosti nakladatelství Crew. A můžu jen doporučit všechny věci, které od něj prozatím vyšly. Přes povídkové Balonky Oběšenců až po Ryby či Spirálu, v níž je mikrosvět jeho příběhu drcen nezvratným osudem.

 

Když už jsme u Lovecrafta, jsem z USA trochu zklamaný. V Providence jeho sochu kamsi uklidili a hlavně, cokoli se ho v antikvariátech jen dotklo, je šíleně předražené. Co se týče nových knih, to už vůbec není láce, většinou jde o reprezentativní výběry a nic nového pod sluncem. Musím říct, že naši vydavatelé pokrývají Lovecrafta se vším všudy. Jediné, co bych přivítal, je doplňková literatura, která se v jeho díle objevuje, ale i tady jsme na tom v Česku víc než dobře. Snad jen Král ve žlutém za 1500 na bazaru... jako vážně?
Každopádně dostal se mi tu do rukou komiks Lovecraft od Hanse Rodionoffa, s předmluvou Johna Carpentera, který si samozřejmě můžete objednat i do ČR, ale mně se dostal do rukou tak nějak náhodou. Dívá se na Lovecrafta jako autora jeho vlastním pohledem, a tak je sám Lovecraft vlastně takovou variací na svou vlastní literární postavu, umělce Pickmana. Pokud vládnete angličtině, zkuste třeba abebooks.com. Pokud ne, Lovecrafta je u nás opravdu požehnaně. Co bych vyzdvihl ,pokud jste ho třeba již četli, ale zatím nepatříte mezi skalní vyznavače, to jsou dvě sbírky jeho ghostwriterských prací Hemživý chaos a jiné příběhy a Smyčka Medúzy a jiné příběhy. Pokud byste radši sáhli po komiksu, tak nelze nedoporučit Providence Omnibus pozor, nikoli samotné Providence (je v něm opravdu nehezká tisková chyba s chybějícími texty). I doporučení samotného Providence Omnibusu bude mít jistě svoje kritiky, protože nakladatel se při vydání Providence nezachoval nijak příkladně a fandom má na něj kvůli tomu docela pifku.

 

Dalším a asi nejzajímavějším čtenářským dobrodružstvím, které mi zdejší pobyt dopřál, jsou dime stories, tedy desetníkové (dříve i pěticentové a následně čtvrťákové a půldolarové) romány či povídkové sešity, případně taky pulps, neboli pulpové magazíny. Dime stories, či později pulps, v USA byly mnohonásobně rozšířenějším fenoménem, než tomu bylo u nás (pokud se u nás dá o něčem takovém vůbec mluvit). Existovaly desítky titulů a vycházely měsíčně, někdy dokonce týdně. Celý ten kolotoč začaly tituly jako Argosy, Weird Tales, Dime detectiveRailway stories, Jungle stories, Adventure, Top-Notch magazine, Blue book, Sky Aces, případně puply zaměřené na různé hrdiny jako Phantom Detective, The green Lama, Captain Zero, Black Bat detectiveCaptain Satan, Black hood, Secret service operator no. 5, popřípadě můj nejoblíbenější The Shadow – který existuje mimochodem i jako výborný film, tedy alespoň pokud holdujete žánru, nic pro mainstream. Minimálně Weird Tales by mohly být našim čtenářům známé, protože ty byly periodikem, na němž přežíval právě H.P.Lovecraft či postavil začátek kariéry Robert E. Howard. Spousta z těchto povídkových či románových magazínů, které vznikly na přelomu minulého století, postupně přešla během druhé světové války na nová témata či zanikly, Weird Tales ale vychází od roku 1923 dodnes. Letos, jak se hezky počítá, tak slaví své první století! Pokud by vás zajímaly přímo anglické originály, je to docela drahá zábava. Čím déle do historie, tím samozřejmě dražší. Čísla kolem roku 1950 se pohybují v horším stavu kolem 400 korun, což na něco, co stálo deseťák – tedy zhruba 3 koruny – je docela hodně. Čísla z třicátých let se ale dokáží vyšplhat i na vyšší stovky dolarů.

Ve chvíli, kdy kolem padesátých let začnou umírat všechna ta westernová a železniční dobrodružství, se začne objevovat žánr nám milý – tedy sci-fi a fantasy. U fantastičtějších příběhů je to Fantastic adventures, Famous fantastic mysteries, Spicy Fantasy, Fantastic novels, Fantastic story a mnohé další. Nehledejte zde ale žádnou fantasy tolkienovského typu. Tahle část spektra obsahovala hlavně šílené vědce, výlety do vesmíru okořeněné magií, podmořské hlubiny, vesmírné lodě versus vesmírní krocani, odvrácenou stranu měsíce s nacisty či příběhy se Satanem. Typickým představitelem je například Edgar Rice Burroughs. Pro tu více sci-fi část čtenářstva pak byly Amazing stories, Starling stories, Super Science stories, Thrilling Wonder stories, Planest stories, Astounding Science fiction, Dynamic Science fiction, Future Science fiction či CAPTAIN FUTURE Man of Tomorrow, a to opět kloužu po povrchu. V těchto periodikách ale působily i těžké váhy sci-fi jako Poul Anderson, Henry Kuttner, Arthur C. Clarke, Ray Bradbury, Philip K. Dick či Robert A. Heinlein. Ceny těchto publikací se opět od vydání utrhly ze řetězu, takže rozdrbané a rozpadlé magazíny najdete opět od 400 Kč výš, a jakmile je magazín z padesátek úplně v pořádku a má na obalu známé jméno, cena může být astronomická. Může za to i fakt, že papír, na kterém jsou tyhle magazíny tištěné, byl koncipován na cca dvě přečtení. Jedná se o ten nejhorší, nejméně kvalitní nejkřehčí papír, jenž navíc ani nebyl řádně ořízlý, takže každý list je trochu jiný, otřepený a o nějaké vazbě se taky nedá moc mluvit... No prostě kvalita odpovídá těm třem korunám pořizovací ceny a vražedné týdenní periodicitě. Přesto jde o svého druhu rarity a každá obálka je malým uměleckým dílem, takže jsem chtě nechtě musel nějaké ty pulpy pořídit. Opět, stejně jako s těmi starými železničními, i s těmi sci-fi zacvičil čas, a tak si během sedmdesátek a osmdesátek prošly proměnou, zmenšením formátu a následnou většinovou smrtí.

U nás byste nalezli tento druh literatury v devadesátých letech (pokud nepočítám první republiku) a na začátku milenia pod názvem The Magazine of Fantasy & Science Fiction  Czech edition, což byl, tuším, čvrtletník a kolega Martin už ho tu jednou doporučoval. A samozřejmě by se dala počítat Ikarie, případně pro ty později narozené XB-1. A samořejmě nesmím zapomenout Rodokaps, kde se také občas objevilo něco jiného než western, i když zřídka, a různé sešity, jako byly Stopy hrůzy či John Sinclair. Pokud tedy chcete něco podobného, shánějte jeden z těchto artiklů. Zvlášť The Magazine of Fantasy & Science Fiction  Czech edition a XB-1 jsou sázkou na jistotu a takový John Sinclair mi přinesl taky spoustu zábavy, i když už trochu jednodušší. 

Poslední mojí čtenářskou štací je tu komiks. Ovšem oproti předpokladu ne klasiky jako je Marvel či DC, i když samozřejmě těch je tu obrovské množství, zvlášť co se týče sešitovek. Ne, myslím komiksové magazíny, jako jsou Heavy Metal, Eerie, 19841994 nebo humoristické věci, například MAD. Takový Heavy Metal obsahuje průřezové příběhy evropského i amerického komiksu a já jsem si samozřejmě nemohl nesehnat pár archivních čísel z osmdesátých a devadesátých let. Šel jsem hlavně po čemkoli, kde je alespoň zmíněn Richard Corben, i když zrovna on je tu poměrně nedostatkový a drahý (Artbook Corbena stojí na eBay cca 4000 dolarů a jednotlivá díla taky nejsou zrovna běžným zbožím), takže člověk musí nejen hledat, ale také slevit ze stavu magazínu. Ony ty sešity, které jsou většinou černobílé na novinovém papíře, málokdy dosahují "mint" kvality. Heavy Metal a MAD jsou na tom trochu lépe, hlavně proto, že šlo vždycky o trochu lepší sortu na lepším papíru. Heavy Metal je také dost často zaměřený na erotiku. Ne tak moc, jako přímo erotické komiksové magazíny, ale Serpieri a Manara ve starších vydáních mají pravidelné místo. MAD je pak magazín, který je parodický většinou tematicky – Vánoce, Star Wars, devadesátky, politika. Obsahuje několikastánkové komiksy i jednotlivé kreslené vtipy. 

Naše verze Heavy Metalu je bez pochyby CREW. A to hlavně ta starší CREW s více příběhy a občas i nějakým tím článkem. Jeho nástupce Modrá Crew je trochu jiného ražení, ale většinou stojí za to, protože přináší něco, co by v mainstreamu nemuselo prorazit. Další, o trochu umělečtější, je pak Aargh!, kde můžete občas slušně kroutit hlavou, ale dostávají v něm prostor čeští, případně neznámí zahraniční autoři. V devadesátkách u nás také vycházel XXX Comix, který lze najít občas v antikvariátech a dostat se tak k osmdesátkovým erotickým komiksům z Heavy Metalu – jako je například Pinochia či Guliveriana. Posledně jmenovaná vyšla i knižně. Co se týče MAD, ten u nás bohužel zástupce nemá. Nelze srovnat ani s původní poměrně vkusnou verzí Trnek Brnek, protože MAD tlačí hlavně inteligentní, satirický a situašní humor na víc panelů. Co se týče autorů, možná bych přirovnal ten typ humoru k stripům pana Kantorka – ten vycházel v Dikobrazu do roku 68 a následně exilově z Toronta. 

Když se tak ohlédnu, tak na to, že skoro nečtu, tak docela čtu. Ale stejně se těším, až ty sebrané kusy otevřu doma v ČR se sklenkou vína u krbu a dám tomu čas a klid. 

Když se tak ohlédnu, tak na to, že skoro nečtu, tak docela čtu. Ale stejně se těším, až ty sebrané kusy otevřu doma v ČR se sklenkou vína u krbu a dám tomu čas a klid. 

Komentáře

Rodokaps měl dvě řady - velkou a malou, v malé bylo tech scifáren a fantasy trochu víc. Malé řadě zdatně konkurovala MOBA - Bastei, kde vycházely různé specializované řady včetně zméněného Sinclaira. Rodokapsu konkurovaly Divoký západ, Rozruch, Intertramp a pár dalších, komiksy pro mládež jela Kometa. Chcípání tištěného westernu začalo po roce 96, což se kryje s regulací perkusních revolverů - původně volně prodejné kousky (prakticky bez registrace) začřly být od roku 96 na papíry, což se zavedení skrytého nošení de facto zařízlo tenhle specifický folklór i zájem o něj. Dneska jsou bezpapírové jen ládovačky na jednu nebo dvě rány a pak libovolné historické originály, vyrobené do roku 1890. Což je poněkud drahý špás, ale zároveň dobře uložené peníze, dokud to nezařízne Brusel a jeho tuzemští anální horolezci.

Přidat komentář