RECENZE: Jeff Smith, Kůstek - Útěk z Kůstkova

Článek od: Tobiáš Smolík - 21.07.2010

Nepamatuji si, že by se na mě z obálky komiksu někdy usmívalo tolik ocenění. Kůstek obdržel nejen 10 cen Eisner Award a 11 Harvey Awards, ale byl i zařazen časopisem TIME mezi 100 nejlepších knih století. A k tomu všemu ještě komiks doporučuje tvůrce seriálu Simpsonovi Matt Groening i spisovatel Neil Gaiman (Sandman).

U nás je zatím Kůstek skoro neznámý, ale ve světě už má statut komiksové legendy. První díl Útěk z Kůstkova vyšel v roce 1994. Jeho tvůrce (scénárista i výtvarník) Jeff Smith, ho vydal vlastním nákladem, což je na komiksové scéně v USA celkem neobvyklé. Takový tah je většinou dost riskantní, ale Smithovi se vyplatil a do roku 2004 vydal celkem devět dílů Kůstkových dobrodružství. Proto taky bývá Kůstek srovnáván s podobně rozsáhlou ságou Pán prstenů. První dva díly (Útěk z Kůstkova a Velké kraví dostihy) právě vyšly v jednom svazku i u nás, v nakladatelství Crew. Smith kromě několika doplňkových komiksů ke Kůstkovi stvořil jenom jeden další projekt, který stojí za zmínku, a to scifi-noirovou sérii RASL, která se ale úspěchu Kůstka rozhodně nevyrovnala.

Příběh vypráví o cestě tří bratranců z Kůstkova: chytrého a statečného Ferdy, přihlouplého Švandy a bohatého podvodníka Podfy. Posledně jmenovaný byl z Kůstkova vyhnán za své eskapády a ostatní ho jen doprovázejí. Cestu třem postavičkám ale komplikují Krysáci, nepřátelská, ale naštěstí dost hloupá monstra. Kůstci se na své cestě vlivem okolností rozdělí a shledají se až na kravích dostizích ve vesnici Sudová, kde se Podfa bude snažit o další nelegální výdělek.

Hravý styl kresby Jeffa Smithe připomíná „Disneyovky“, ale ve výsledku působí originálně. Bohužel nakladatelství Crew vydalo Kůstka pouze jako perokresbu. V této podobě sice původně vyšel i originál, ale v roce 2004 byla na trh uvedena povedená kolorovaná verze.

Postavy jsou také skvěle vymyšlené, ať už je to Babička Ben, která nejde pro ránu daleko a pravidelně se účastní závodu v běhu s kravami, nebo padoušští Krysáci s vtipnými pohyby i dialogy („Rozdělej oheň, soudruhu,“ „Ne, nazval jsi mě tlustým.“). Očekávání vzbuzuje   Kůstkova láska, Trnka, kterou trápí podivné sny či snad útržky vzpomínek, a vše nasvědčuje tomu, že není jen obyčejné děvče z chaloupky. Je tu drak, který kouří doutníky a občas pomůže Kůstkovi z úzkých, i když  ne všichni věří v jeho existenci. V neposlední řadě se objeví tajemný „záporák“ v kápi, který velí všem Krysákům a nejspíš i mocnějším temným silám, a  svým zjevem může klidně konkurovat Voldemortovi a Sauronovi dohromady.

Kůstek je pozoruhodný a podle mě i jednoznačně vyvedený komiks, srozumitelný snad pro všechny věkové kategorie. Postava Kůstka je jednoduše stylizovaná a děj je plný humorných situací. Příběh má ale více vrstev a přináší s sebou otázky, které mohou být zodpovězeny v dalších dílech, kterých se snad od nakladatelství Crew dočkáme.

Kůstek 1: Útěk z Kůstkova /Bone 1: Out From Boneville / Bone 2: The Great Cow Race/
Smith, Jeff

Nakladatel: Crew