LITERATURA: Jesenné čítanie (Podzimní četba)

Článek od: Michal Pavlič - 23.11.2010

Jesenná noc. Do okien vytrvalo búši dážď, lístie len pred niekoľkými týždňami plné života sa na zemi mení v hnijúcu masu. Zima sa zarýva do špiku kostí a vietor lezie cez každú škáru. Zahráva sa s kôpkou studeného popola v kozube. Tak ako letná vášeň milencov, aj sálajúci oheň zničil sám seba. Ak by sa v izbe neodrážali len svetlá ulice, možno by ste uvideli hory špinavého riadu, lepkavé krúžky od kávy na stole, prázdne fľaše obsahujúce už len alkoholový puch a iné znaky zanedbanej domácnosti. Dom bez ženy je ako človek bez duše. V najtmavšom kúte sedí na podlahe muž s drapľavým strniskom a mastnými vlasmi. Opiera sa o stenu, medzi neumyté zuby si kladie kovový valec prinášajúci zabudnutie. Hlaveň pištole chutí odporne po vazelíne a oleji. Ako osamelý život bez lásky.

Tohtoročná jeseň je zatiaľ mimoriadne ústretová voči milovníkom leta. Ortuť v teplomeroch síce neúnavne klesá k mínusovým teplotám, no cez deň si stále užívame lúče (pravda, už zubatého) slnka, prevažne čistú oblohu a niekedy aj šestnásť stupňov Celziových. Dážď sa aspoň tu na východe Slovenska neukazuje (asi je vyčerpaný vyvádzaním z jari), Martin počas cesty spadol z bieleho koňa a tak jedinými príznakmi blízkeho konca roka sú všadeprítomné opadané listy, občas veľmi drzý vietor a skracujúce sa dni ruka v ruke so skorým západom slnka. Niektorí jedinci podliehajú jesennej melanchólii až depresii, odolnejší zvyšok čitateľov sa môže naladiť pomocou týchto knižných tipov.

Melanchólia, nostalgia, smútok

Začneme jemne. Meno vetra Patricka Rothfussa je príbehom talentovaného Kvotheho, ktorému tajomní Čandríni zavraždili rodičov. Jediným svetlým bodom v jeho živote je univerzita núkajúca vzdelanie a tisíce kníh v archíve sľubujúcich informácie o nepriateľoch. Prvý diel Kroniky kráľovraha sa síce odohráva počas všetkých ročných období a retrospektíva nervy drásať nebude, avšak dosýta si užijete emócie, lásku k hudbe a bližšie nevyjasnenú temnú súčasnosť hrdinu, ktorý čaká na smrť ako odrezaná kvetina. (ukázka)

Stíny v létě jednoznačne zaujmú čitateľov obľubujúcich komorné príbehy postáv, ktoré nie sú len reprezentantom určitej vlastností, ale plnohodnotné ľudské bytosti. Príťažlivý dej básnika a jeho andat pomaly speje k neodvratnému koncu, ktorý pripomenie antické tragédie. (recenze)

Beton, kosti a sny. Tvrdosť krutej reality, príbehy krehkých ľudí a snový závoj neskutočna. Renčínova zbierka desiatich poviedok prezentuje poetickú tvorbu českého zástupcu mestskej fantasy. (recenze)

Kdo je zajatec, jehož odváží na oltář své kruté bohyně jezdci Ginai Ničitelky? Jaké tajemství se skrývá pod pláštěm noci v pověstném Darínském přístavu? A kdo odpoví na zoufalou prosbu poraženého Šarzova bojovníka, pána z Deronu?
Na jevišti Darína je rozehráno precizně vyvážené drama plné lstí a intrik, odvahy, rodící se ze zbabělosti a nevyslovených tajemství. A ten, kdo prohraje, ztratí víc než život – ztratí duši. (anotácia Kočičí noci I.)

K jeseni a pocitom, ktoré vyvoláva, patria básne. Blanka Jirušková doplnila smutný príbeh z prostredia hercov vlastnou básnickou tvorbou. Trilógia Kočičí noci disponuje príťažlivým básnickým štýlom, pri jeho čítaní si vychutnávajte jednotlivé slová ako kvalitnú whisky v spoločnosti sálajúceho ohňa. (recenze trilogie)

Nasleduje klasika science fiction - Solaris Stanislawa Lema. Poľský autor na pozadí vzťahu muža a ženy prezentuje nemožnosť komunikácie medzi ľuďmi a mimozemšťanmi. Ak máte chuť na dojímavý a inteligentný príbeh, táto kniha vás nesklame.

Beznádej, depresia, temnota.

Nemáte dosť? Chcete vyhrotenejšie situácie? Pritvrdíme.

Co budete dělat, když svět ze dne na den skončí a většina lidstva podlehne neznámé epidemii? Když všichni vaši blízcí zemřou, v některých případech vám v náručí? Když s hrůzou zjistíte, že pro velkou část přeživších by bylo lepší, kdyby také umřeli, protože teď připomínají spíše oživlé mrtvé z hororových filmů? Někdo se zblázní, jiný po realistickém zhodnocení situace spolyká prášky na spaní. Hlavní hrdina tohoto příběhu si začal psát deník… (anotácia knihy Kronika konce světa)

Postkatastrofická science fiction sa vždy tešila obľube a váš záujem určite stúpne, ak prezradím, že tieto dve sú dielom českých spisovateľov a ich príbeh sa odohráva v známom prostredí zemi českej. Knihy z edície Pevnosť obhájili svoju nutnú účasť v tomto výbere – Zákony silnějšího pridávajú zbierku dvadsiatich depresívnych výpovedí s názvom Kniha mrtvého muže a Kronika konce světa stupňuje atmosféru denníkovou formou rozprávania.

Trilógia Joea Abercrombieho navedie čitateľov na falošnú stopu - vojna proti severu, ďaleká cesta za artefaktom, nesúrodá skupina... všetko naznačuje klasickú fantasy, no autor dal pri písaní voľnú ruku vedomostiam z psychológie - väčších parchantov nenájdete, humor je farby bezhviezdnej noci, zrnká múdrosti sú sarkastické a samotný záver Prvního zákonu je jednoducho... krutý. V podobnom ladení je aj Nejlépe chutná za studena, len podstatne temnejšie. Obálka knihy The Heroes vám potvrdí, že nasledujúce dielo tiež nebude žiadna idylka.

Vydavateľstvo Triton má šťastie na podivné knihy, ktoré sa nepochybne hodia do sychravého počasia. Pandemonium Daryla Gregoryho a Popel a prach spracúvajú námet duchov a démonov, každé svojsky a kvalitne. Po dočítaní vo vás ostane výnimočná zmes pocitov, ktorým dominuje zvláštne podivno.

Cesta je síce postkatastrofickou science fiction, ale príbeh napísaný minimalistickým štýlom Cormaca McCarthyho sa sústredí na trojicu hlavných postáv – na otca, ktorý poznal svet pred katastrofou, syna, ktorý pozná len ten zničený a na postavu najvýraznejšiu - neutíchajúci hlad.

Terrore popri škvŕkaniu v prázdnom bruchu dôverne spoznáte príznaky skorbutu, vzburu, kanibalizmus, ľadový víchor a nemilosrdný mráz. Dan Simmons opísal v rozsiahlom románe  hľadanie severozápadnej cesty, ktoré sa zmenilo v neúspešný súboj o prežitie a stalo sa na dlhé roky záhadou pre celý svet.

Žiada sa vám poriadny survival? Čo by ste povedali na český scifi horor? Stroskotanie väzenskej lode na neznámej planéte, hŕstka preživších väzňov s dozorcom, páľava, nedostatok vody a neznáma hrozba – to sú jednoduché, ale účinné prvky Planety mezi dvěma slunci, ktorá sa bije s Mariňákmi o post najlepšej knihy obľúbeného Roberta Fabiana.

Dlouhý pochod – tak se jmenuje nová soutěž pro čím dál otrlejší a náročnější diváky i soutěžící. Sto mladých chlapců se dobrovolně rozhodlo postavit se na start a vydat se společně na „Dlouhý pochod". Soutěž má prostá pravidla: nikdo se nesmí odchýlit z vytyčené trasy a nikdo se nesmí zastavit ani zpomalit chůzi pod určitou rychlost, jinak dostane napomenutí. Tři napomenutí totiž znamenají definitivní konec v soutěži. Nezáleží na tom, kdo jde nejrychleji nebo dojde nejdál, Dlouhý pochod přežije jen jeden z nich… (anotácia knihy Dlouhý pochod).

Aký by to bol výber smutnejšie ladených kníh, ak by sa v ňom neobjavila kniha kráľa moderného hororu? Za všetky Kingove knihy menujem jedinú – Dlouhý pochod, ktorá je čírou depresiou. Ako inak na vás pôsobí jej anotácia?

Klasická ponurosť

Vo vyššie spomenutých kníhách si každý iste nájde tú svoju, ale ak máte chuť na horor preverený časom, skúste Draculu Brama Stokera. Krv, tesáky, netopiere, cesnak a kríž... a hlavne, žiaden upír romantik. Klasika, ktorá nezostarne.

Monštrum zošité z kusov mŕtvol je rovnako ako Drakula všeobecne známe, avšak minimum z vás čítalo jeho predlohu. Odpovedzte mi. Kto je Frankenstein? Netvor či jeho stvoriteľ? ... Áha, zle. Vedel som to, už aj do kníhkupectva a doplňte si medzery - Frankenstein je aj po necelých dvesto rokoch skvelou voľbou a okrem zatuchnutej atmosféry na vás zapôsobí aj dojemnou snahou monštra byť človekom.

Bublajúci roztok v sklenenej banke vypúšťa oblaky pary, to však doktorovi v bielom plášti vrásky nerobí. Vypije ho do dna, pohár sa roztriešti o podlahu a po nesmiernom utrpení, ktoré sprevádza mužovu premenu, sa na jeho mieste objaví pán, ktorý je stelesnením temnej stránky ľudskej povahy. Zoznámte sa s Podivuhodným případom Dr. Jekylla a pana Hyda, ďalším kvalitným zástupcom koreňov žánru strachu.

Ak máte chuť na kratšie práce, skúste poviedkovú tvorbu zakladateľov hororu – Howarda Philippa Lovecrafta (napr. nedávno vydaná zbierka V horách šílenství) a Edgara Allana Poea, ktorý je najčastejšie spájaný s básňou Havran (in V mistrově stínu). Prestaňte sa uškŕňať, depresia, smútok a tajomnosť z nej priam sála a po dočítaní budete načúvať každému zakrákaniu.

Nenachádza sa tu váš obľúbený príbeh? Napíšte nám o ňom komentár, kvalitného čítania nie je nikdy dosť.

Komentáře

...zmínky o opravdové podzimní chuťovce, která ve vás vyvolá stavy úzkosti zaručeně ;-) Je to Poláčkův Spěšný vlak CH.24.12 (recenze, ukázka zde). Komorní román zasazen do Chrudu konce druhé světové války, ve které zvítězila Říše. Důležitá je však bezútěšná atmosféra beznaděje, nadcházející zimy a lidských osudů...

Přidat komentář