RECENZE: Warren Ellis a Darick Robertson, Rok parchanta (Transmetropolitan 3)

Článek od: Martin Stručovský - 04.05.2011

Největší parchant, podvraťák, sobec (to nejsou urážky, ale vyjádření obdivu), novinář s obrovským vlivem a fajn týpek se smyslem pro humor a geniální sólokapry. Přesně to je Spider Jerusalem – holohlavý chlápek, pokérovaný od hlavy až k patě. Zahalený do černého oblečení, které by mu mohl závidět i mág Neil Gaiman, s brýlemi, jež by chtěl i proslulý Harry Potter. Pokud sledujete komiksovou scénu alespoň trochu a nezajímáte se jen o všechny ty Spider-Many, Batmany a další Něcomany, tak pro vás není Spiderovo jméno žádnou neznámou. Ostatně v našem malém státě už vyšla jeho dvě první dobrodružství Zpátky v ulicích a Život je pes. Jestli jste je četli, tak dobře víte, co je tenhle chlápek zač. No a jestli ne, tak to ještě pro jistotu zopakuji.

Jak už jsem zmínil o několik řádků výš – Spider je novinář. Pouze novinář. To je důležité zdůraznit. Neukrývá pod košilí (ostatně žádnou nenosí) kostým jako Peter Parker nebo Clark Kent, ani nedisponuje speciálními schopnostmi. Zato má pořádně proříznutou pusu, ničeho se nebojí – ani kritizovat svět kolem sebe. Proto taky píše sloupky nazvané Nenávidím to tu pro periodikum Slovo, jimiž se řídí spousta jeho fandů: bezdomovci, šlapky, feťáci, zločinci a další elita lidské společnosti. Čímž se od ostatních hrdinů a hlavně komiksů odlišuje a je tak především za velkou louží kultovním dílem. Další věcí, kterou se od běžné produkce liší, je prakticky nulová porce akčních sekvencí.

Scénáristovi Warrenu Ellisovi a ilustrátorovi Daricku Robertsonovi jde především o vylíčení společnosti a její sociální kritiku hlavně pomocí ostré satiry. Poukazují na zločinnost, zkaženost politiky a další patologické jevy, které ohrožují lidskou společnost. Vnímat to všechno očima novináře byl geniální tah. Zvlášť když si připočtete fakt, že je Ellis původní profesí rovněž novinář, takže má hromadu vlastních zkušeností. Navíc období vzdálené budoucnosti, v níž se příběh odehrává, dává příležitost novým informačním technologiím, které Spider v práci využívá. Stejně jako drogám, které si šlehá, aby se udržel fit a dokázal ze sebe ve velice krátkém období dostat armádu sloupků k vydání.

Ve třetím svazku, nazvaným prostě a jednoduše Rok parchanta, se setkáváme se Spiderem v období voleb do funkce prezidenta. Ne že by šel vybírat volební lístky nebo lepit na stěnu propagační plakáty. Jak se na novináře jeho formátu sluší a patří pronikne pod slupku obou kandidátských skupin, aby vydoloval co možná nejvíc pravdivých informací a předal je oddaným, ale i neoddaným čtenářů již zmíněného sloupku Nenávidím to tu. Jenže ejhle! Ukáže se, že i druhá strana, která chtěla využít Spiderova vlivu a moci masmédií ve svůj prospěch, není až tak úžasná, jak ukazuje její volební propagace. A tak ji Spider ve sloupku nepatrně odkrouhne. Vzápětí toho lituje, protože současný prezident je ještě větší parchant. Navíc se sklony k rasismu. Spider tak stojí před těžkou volbou mezi menším a větším zlem. Je mu jasné, že svými sloupky může rozhodnout o příštím prezidentovi. Ellis kritizuje politiku, zaměřuje se na její zákulisí a dává čtenářovi jasně najevo, co je vlastně za svinstvo a jaké praktiky tam panují. A ze všech dosavadních dílů je tady nejvíc vidět, jak obrovskou moc a roli hrají v lidské společnosti masmédia. Myslím, že po dočtení si pak každý čtenář bude přát, aby byl Spider Jerusalem skutečný. Proč? Protože je nejlepší metlou na politiky a dokáže zatočit s každým, kdo ho ser… štve.

Rok parchanta tedy stejně jako předchozí díly nabízí čtenářům dynamický, nezadrhávající se příběh a pohled na novinářskou praxi, kterou vám neposkytnou na žádné škole. Po stránce kresby ani scénáře mu nemám absolutně co vytknout, protože od první stránky mě měli oba tvůrci na lopatě. Ani nevadí, že neznáte předchozí hrdinovy eskapády – každá je totiž uzavřená. Opět tedy platí to samé, co u jedničky a dvojky – pokud si chcete odpočinout od záplavy superhrdinských opusů a poznat úplně jiného hrdinu, svěřte se do náruče Spidera Jerusalema.

Transmetropolitan 3: Rok parchanta / Transmetropolitan 3: Year of the Bastard/
Ellis, Warren & Robertson, Darick

Vydal: BB art a Crew