RECENZE: Petr Schink, Vylévání krve

Článek od: Jindra Střelec - 01.11.2011

Charlie Parker se po několika letech strávených na různých místech rozpadajících se Spojených států vrací domů. Za sebou má celkem bohatou kariéru gangstera a příležitostného hackera. Ať už od svého návratu čekal cokoli, určitě si nemyslel, že se bude vracet do města, jehož kdysi zářivou čistotu poznamenal totální rozklad a úsilí hrstky mocných a bezohledných mužů o jeho naprosté ovládnutí. Vzhledem k tomu, že své rodné město opouštěl ve spěchu a s nepříliš dobrými vzpomínkami, vstupuje do něj pod pseudonymem Charlie Brown. Je ale jen otázkou času, kdy ho vlastní minulost dožene a srazí se s přítomností silou parního válce.

Ve chvíli, kdy jsem se dozvěděl, že „hrdinou“ další knihy Petra Schinka bude opět Charlie Parker, začal jsem se na ni těšit jako malý špunt na cukrkandl. No, a nemá cenu chodit dlouho kolem horké kaše, odměna byla vskutku sladká. Těžko tak hledat chyby na knize, která zcela splní vaše očekávání, dostanete od ní, co chcete, a po jejím přečtení máte chuť na další nášup, zvlášť když na stránkách knihkupectví Daemon je Vylévání krve označováno jako druhá kniha série Charlie Parker. Rozhodně doufám, že se nejedná jen o zbožné přání. Ale přece jenom se o knize sluší napsat něco víc, když už bylo nakladatelství Epocha tak laskavo a poskytlo mi jeden výtisk zcela zdarma.

Už je to nějaký ten pátek, co se Charlie Parker musel prodírat špinavou prací ve stejnojmenné knize. Série povídek, jejíž byl hlavní postavou, rozvířila vody české fantastiky a rozbušila srdce každého milovníka americké drsné detektivní školy. Petr Schink tak měl rozhodně na co navazovat, a ani teď se od samotného začátku se svým „hrdinou“ nemazlil. Již podruhé užité uvozovky ve spojení slova hrdina a Charlie Parker jsou zcela na místě. Parkerova postava totiž absolutně popírá původní význam tohoto slova. Jeho jednání se řídí čistým pragmatismem a jeho jedinou zásadou, kterou ze zcela pochopitelných důvodů nechce opustit, je přežít, což mu autor s takřka sadistickým potěšením pořádně ztěžuje. Ono ostatně ani není divu, když si pro něj připravil svět, nad kterým se neustálé vznáší hrozba nukleární války a lokální konflikty nemají daleko k vyhlazovacím válkám. V takovém prostředí může přežít jen ten, kdo poslušně pluje s proudem, nebo dokáže přijímat i dávat podpásové rány. A těch samotný Charlie schytá víc než dost.

Petr Schink neboduje jen přímočarou akcí, šplíchanci krve a dalších tělních tekutin, ale dokáže skvěle podat i atmosféru míst, kde se právě odehrává děj.
Budova dýchala depresivní stísněnou atmosférou. Všechno to letité klopocení, prodělané krize i mátožné vstávání z prachu. Historie jihu v jediné plesnivé chodbičce se zažloutlými fotkami na stěnách a blátem zašlapaným v prknech. (str. 101) Při čtení takových řádků pak nemáte žádný problém ponořit se do děje a cítit stísněnou atmosféru všude kolem sebe. Další nepostradatelnou součástí podobných knih jsou hlášky, a ani tady nezůstává autor žánru nic dlužen. Měl ležet a žvýkat imaginární popcorn při promítání krátkého smutného filmu svého života, ale ten parchant se nade mnou skláněl s akumulátorovou pilou a z očí mu zářilo šílenství. (str. 130)
No, není to nádhera? Ano, máte pravdu, je.

Zdají se vám předchozí řádky příliš nekritické? Teď uspokojím vaší touhu po nějaké té kritice, i když jí nebude mnoho. Místy totiž dostává Charlie snad až příliš do těla, aby se s tím, i přes velké potíže a různé podpůrné prostředky, dokázal vypořádat. Nakonec ale dokáže vždy vstát, aby v rámci možností dostal další nakládačku. Obranné prostředky však odpovídají schytávaným ranám, a tak ani jeho protivníci nemají snadný život, pokud ho po setkání s ním vůbec ještě mají. Ale dost už kritiky.

Vylévání krve je také jednou z knih, jejíž anotace bez příkras a přesně vystihuje, o čem je. A tak pokud vás láká vůně dobrodružství, střelného prachu, drsných mužů a křehce nebezpečných žen, oceňujete-li cynický humor, tekoucí ze stránek společně s krví (častěji hrdinovou než jeho nepřátel), začtěte se do této knihy! Tak ostatně na samotný závěr zní i má zcela upřímná rada.

P. S.: Ještě jsem zapomněl na procentuální hodnocení – s dokořán otevřenýma očima 100 %.

Schink, Petr: Vylévání krve (ukázka)
Nakladatel: Epocha