RECENZE: Michael Scott, Válečník

Článek od: Monika Slíva - 10.05.2012

válečníkPátý díl ságy Tajemství nesmrtelného Nicolase Flamela s názvem Válečník začíná přesně v okamžiku, kdy předchozí díl skončil. Celý velký příběh se totiž odehrává během velmi krátkého časového úseku a je doslova nabitý neustálými dějovými zvraty a překvapeními, ačkoli od počátku celého spletitého děje neuběhlo více než sedm dní.

Michael Scott má zřejmě doma ve sklepě neuvěřitelný, ohromující a nikdy nevysychající pramen fabulace, kterou zároveň dokáže čtenáři naservírovat tak důvěryhodným způsobem, že mu jednoduše uvěříte naprosto cokoli. I věci, se kterými byste jiného spisovatele pravděpodobně vyhnali sukovicí do nekonečna a ještě dál.

Začnu trochu zeširoka, protože jistě neuškodí shrnout sérii od samotného začátku. V úvodu celého příběhu dvojčata Josh a Sofie žijí poklidným teenagerským životem u své tety a užívají si prázdniny. Sofie pracuje v místní kavárně a Josh si pro změnu přivydělává v nedalekém knihkupectví. Ani jeden z nich netuší, že starší milý knihovník a jeho žena jsou ve skutečnosti nesmrtelní lidé Nicolas a Perenela Flamelovi, kteří už víc jak šest set let stráží tajemnou knihu, z níž čerpají nesmrtelnost, a rozhodně nebydlí poblíž dvojčat náhodou (pokud jste četli Harryho Pottera a je vám jméno Nicolase Flamela povědomé, pak věřte, že to také není náhoda a "historicky" se jedná o tu samou osobu). Josh a Sofie mají zlatou a stříbrnou auru a zmiňuje se o nich proroctví staré deset tisíc let. Proroctví nesouvisející s ničím menším než se záchranou, nebo zkázou celého nám (vlastně jim) známého světa. Proroctví, jež má záhy dojít naplnění. Události se dávají do pohybu a velice záhy není pochyb o tom, že vše známé a pochopitelné je naruby a nelze již věřit nikomu a ničemu.

Do děje mají co mluvit takové historické či bájné postavy jako William Shakespeare, král Gilgameš, Johanka z Arku, Anubis, nebo Prométheus. Na straně padouchů (alespoň z počátku se tak jeví) potkáte např. Johna Dee, Niccolu Machiavelliho nebo Billyho Kida. Důvody jednání jednotlivých postav (s ohledem na dlouhověkost drtivé většiny z nich) jsou kolikrát tak dobře skryté, že ani sami protagonisté do poslední chvíle nevědí, co učiní a na čí stranu se vlastně přikloní.

V páté knize se děj tříští na několik samostatných odnoží, protože cesty hlavních hrdinů se z různých důvodů rozcházejí, aby se všelijak proplétaly a nakonec se zase sešly. Blíží se velké finále a nikdo si nemůže být jist svými životem, ani tím, co lze ještě změnit a co bylo do budoucnosti vepsáno osudem (nebo kým vlastně) v dávné minulosti a nejde s tím už nijak hnout. Osud dvojčat, zlatého a stříbrného, je rozdělen a každé musí projít určitou část cesty samostatně, aby pochopilo. Není už vlastně jasné, kdo proti komu a s kým bojuje, odvěké strany nepřátel se přeskupují a jsou nuceny spolupracovat, aby zachránily vlastní nesmrtelné(?) existence a světy.

Kolika způsoby se dá vyložit dávné proroctví o dvojčatech?

To je velmi zásadní otázka a troufám si tvrdit, že si ho všichni vykládají špatně, neboť má ještě skrytý a na první pohled nejasný význam – jak už to tak s proroctvími obvykle bývá. Ovšem na to si budeme muset počkat až do šestého, závěrečného dílu s názvem Kněžka. Tam teprve budou definitivně odhaleny skutečné pohnutky všech zúčastněných protagonistů, všechny karty budou vyloženy na stůl a konečně bude jasné, které světy a říše jsou zachráněny a které musely být obětovány a odsouzeny k zániku.

Konec pátého dílu nás nechává v napětí před závěrečnou bitvou, která rozhodne o bytí či nebytí světa a lidstva, tak jak ho Josh a Sofie doposud znali. Svým způsobem nepotřebujete znát děj předchozích částí, i když je na něj na mnoha místech odkazováno, stále totiž dokážete být v obraze a chápat souvislosti. Předchozí střety a události ovlivňují současnost, ale netřeba se jimi podrobně zabývat. Pokud však chcete znát všechny podrobnosti, doporučuji začít poctivě prvním dílem!

Tajemství nesmrtelného Nicolase Flamela je časově krátkometrážní, ale obsahově epické dílo, v němž je možné naprosto cokoli a kde můžete potkat bytosti a postavy, které jsou v naší realitě pouhou ozvěnou z legend, nebo z historie. Pokud máte tendenci být nevěřícím Tomášem a vše si musíte osahat a vědecky zdůvodnit, možná se budete divit, když to zkusíte. Michael Scott je totiž mimo jiné také uznávaným odborníkem na mytologii a lidovou slovesnost, a tudíž propojení jeho fantastických světů s naší realitou je velmi úzké. Nemohu ručit úplně za všechny postavy v příběhu vystupující, ale určitě za všechny, u kterých jsem to zkusila zjistit. Mnoho starobylých bytostí, bohů, polobohů a nesmrtelných najdete v různých bájích a legendách, nebo dokonce v historických pramenech jako skutečné osoby. Čili kdo ví, jak to bylo s jejich skonem v dávné minulosti? Abychom nakonec nebyli překvapeni. A koneckonců, co je to realita? Jen naše vidění světa a jak známo, zrak a ostatní smysly umí člověka mnohdy pěkně ošálit.

Válečník
(Tajemství nesmrtelného Nicolase Flamela, 5. Díl)
Michael Scott