RECENZE: Victoria Kanakaredes, Eleonora ze Schwarzenbergu – skutečná upíří princezna

Článek od: Monika Slíva - 17.09.2012

!!! VAROVÁNÍ – OBSAHUJE NEŘEDĚNOU ROMANTIKU!!!
Pro pravověrné scifisty a fantasty může být silně toxické… což ovšem neznamená, že je to špatná kniha!

Když hraběnka Marie Magdalena z Chudenic dostává pozvání od samotného knížete Schwarzenberga, aby přijela na zámek v Českém Krumlově, nevěří svému štěstí. Matka jí zemřela, chřadnoucí otec přestává na hrabství stačit a bratr pomalu a nenápadně propíjí, co ještě zbývá. A najednou ji kníže Adam Fridrich zve, aby byla společnicí jeho milované ženě Eleonoře, protože sám pobývá často a dlouho u dvora a ona potřebuje vyplnit svoji samotu milou a vzdělanou společností. Takové pozvání je pro dceru nepříliš majetného šlechtice příliš lákavé, než aby je dokázala odmítnout.  Velmi záhy po příjezdu na přepychový zámek ale začíná zjišťovat, že věci nejsou takové, jakými se zdají na první pohled. Na zámku již pobývá hraběnka  Jana Marie z Valdštejna, ale kromě ní a služebnictva zde není nikdo další. Marie Magdalena zakrátko zjišťuje, že krajem koluje legenda o kletbě, kterou je prý zámek a sama kněžna Eleonora stižena. Slýchá podivné zkazky o vlcích, kteří se stahují do okolních lesů a vyjí celé noci, když je kněžna přítomna na zámku. Zkazky o záhadných zmizeních vesničanů, zvláštní chování služebnictva a podivné zákazy, to vše ji postupně připravuje o klid a nadšení, se kterými na zámek plna očekávání přicestovala.

kněžna EleonoraMáte-li pocit, že jazyk předchozího odstavce byl poněkud šroubovaný, tedy se nemýlíte. Česká autorka (ač by vás to podle jména jistě nenapadlo) Victoria Kanakaredes je milovnicí historie a pro svůj román si vybrala jako podklad historicky doložený fakt o nálezu tří koster při výkopových pracích v Českém Krumlově. Všechna tři těla nesla znaky protiupírského rituálu, na hrobce samotné kněžny Eleonory jsou vytesány symboly lebky a zkřížených hnátů a je zakryta těžkou žulovou deskou bez jakýchkoli ozdob. Byla, nebo nebyla kněžna Eleonora upírka? Na tuto otázku se snaží odpovědět i příběh v knize. Autorce se podařilo v textu navodit atmosféru starobylosti a dávno zašlých časů právě stylem jazyka.  A přestože zpočátku trochu kodrcáte, neboť dnes již takto nikdo nemluví, přestanete po chvíli vnímat jinakost a naopak si vás atmosféra vyprávění přitáhne blíž. Příběh plyne velmi příjemně a je čtivý a unáší vás, je tajuplný až se zajíkáte a tetelíte… ALE… pouze v případě, že jste někdo jiný, než ten kdo zpravidla čte stránky Sardenu a jemu podobných periodik.

Knize se nedá vytknout vůbec nic, má napětí, tajemství, zápletku i rozuzlení – snad jen, že by měla být recenzována někde úplně jinde. Kdo ji přečte, může pak se mnou diskutovat, jestli měla dobrý konec, nebo špatný - to bude záležet nejspíš na tom, jak moc velkým upírologem onen diskutér bude. S upířinou, tak jak ji chápe většina moderních vyznavačů tohoto čtenářského odvětví, to bohužel nemá VŮBEC NIC společného. Je to totiž beznadějná, bezbřehá a bohabojná romantika. Je to naprosto čistá esence prvorepublikové červené knihovny a troufám si tvrdit, že Bella a Edward jsou proti hrdinům této knihy absolutní břídilové. Ano, jsou zde skutečně upíři… ale… chcete-li číst, zanechte svoje stříbrné bodce, kůly, krucifixy, česnek i holínky na brodění se v krvi klidně doma! Nic z toho opravdu potřebovat nebudete.  Uvařte si šálek čaje do míšeňského porcelánu, pro jistotu si připravte pléd, kdyby vám bylo při čtení chladno a vydejte se na cestu s nešťastnou hraběnkou Marií Magdalenou.

P. S.: A hlavně potom neříkejte, že jsem vás dostatečně nevarovala!!

Victoria Kanakaredes
Eleonora ze Schwarzengergu – skutečná upíří princezna