RECENZE: Dana Beranová, Zpěv straky

Článek od: ena - 28.01.2024

Je niečo zlé na tom byť čarodejníčkou? Henrieta sa čarodejníčkou má stať. Jej čarodejnícka matka je k nej však často krutá, ponižuje ju a ubližuje jej. Raz sa Henriete naskytne príležitosť vyviazať sa z čarodejníckeho sľubu a svoju šancu nepremárni. Získa tým znalosti a liečiteľské zručnosti veľmajsterky rádu milosrdných. Avšak za všetko sa platí...

Henika – liečiteľka
Henika/Henrieta je čarodejnica. Narodila sa s magickými schopnosťami, s ktorými sa učí narábať. Jej učiteľkou je mama. Nie je to skutočná mama, je to čarodejnica, ktorá ju ukradla jej rodičom. Ale to je teraz pre Henrietu nepodstatné. Premýšľa totiž nad jediným. Nad spôsobom, akým by sa z tohoto zväzku vyviazala, pretože matka jej nesmierne ubližuje. Momentálne sa spoločne dostali do pevnosti Milosrdných, rádu, ktorý vychováva liečiteľov. Nuž a v tejto pevnosti dôjde k udalosti, ktorá pomôže Henike od nenávidenej matky odísť. Nové schopnosti a samostatnosť ju budú niečo stáť. Henrieta musí zložiť sľub a dodržiavať ho po zvyšok života.

Traja bohovia padli a štvrtý, boh vojny, sa ujal vlády nad svetom. Rád Statočných, zložený zo  skvele vycvičených bojovníkov, prekvitá. Krajine vládne vojna. Všade je cítiť strach, chaos, svet páchne po krvi, spáleniskách a smrti. Henika chodí tam, kde ju zavolajú a lieči každého, kto to potrebuje. Od odchodu od matky sa niektoré jej magické schopnosti stratili, no iné si zachovala a ďalšie dostala. Takže sa venuje pochôdzkam po chorých a teraz, keď zúria boje, aj po zranených. Väčšinou stačí namiešať maste, tinktúry či čajové zmesi, no občas si musí pomôcť mágiou. Niekedy ani mágia nepomôže, čo Henika nenesie ľahko. Hoci je čarodejnica, ľudí má rada a je smutná, ak napriek jej snahe zomierajú. I keď je spokojná a práca ju baví, cíti sa osamelá. Mužov je okolo nej dosť, no pre ňu znamenajú iba bolesť. Raz sa k nej dostane unavená a deťmi trápená straka. Ukáže sa, že to tak celkom pravý vták nie je. Henika zrazu získa nečakaný životný cieľ, a to jej vleje do žíl novú energiu a chuť vydať sa na novú cestu.

Ako spieva straka?
 KKeď začnete čítať Zpěv straky, budete mať pocit, že je to len zbierka rôznych, navzájom nesúvisiacich rozprávaní o Henike a ľuďoch, ktorých liečila, a akým spôsobom. Pretože každý jeden príbeh je ucelený, zdanlivo samostatný a má svojich vlastných protagonistov. Autorka nám navyše dáva možnosť spoznať ich bližšie cez ich minulosť a myšlienky. Všetky tieto príbehy spája iba osoba Henriety. Tá vstupuje do života každej postavy a viac alebo menej ovplyvní jej život, myslenie, či ďalšie konanie. No pomerne rýchlo zistíte, že všetko so všetkým súvisí. Každý drobný detail, postavička, ktorá sa len mihne v jednom príbehu, má svoje pevné miesto v kontexte celej knihy a práve niektoré drobnosti zohrajú dôležitú úlohu v ďalších rozprávaniach. Postupne sa začnú všetky opisované udalosti spletať a vytvárať pestrý veniec často nečakaných osudov jednotlivých postáv.

Hrdina aj nehrdina
Hoci sama autorka knihu medzi young adult neradí, má táto kniha jasné znaky práve YA a je najvhodnejšia pre vekový priemer milovníkov tohto žánru.

Dana Beranová má nekomplikovaný štýl rozprávania. Postavy sú reálne, ich pocity a osudy môžu čitateľom pripadať veľmi blízke. Nájdete hrdinov, zbabelcov, ľudí, ktorí sa obetujú za druhých, aj takých, ktorí všetkými, okrem seba, pohŕdajú. Tradičné predstavy, zvyky, rodová pýcha a mnoho iných faktorov kriví charaktery. Uvedomenie si svojej bezcennosti, opovrhovanie zo strany blízkych, či utrpenie, ktoré znášame za skutky niekoho iného, zase vedie k tragédiám. Každý charakter je iný, svojský a samotné príbehy vás prinútia premýšľať. Keďže sa jedná o fantasy, sú príbehy podfarbené mágiou a bytosťami či tvormi patriacimi do sféry fantázie. Preto aj zápletky a ich riešenia majú svojský charakter.

To, čo vás bude baviť, je nachádzanie prepojenia medzi jednotlivými udalosťami a postavami. Zpěv straky je také malé puzzle, kde ďalším dielikom je každá ďalšia stránka. Postupne si budete skladať ucelený obraz o svete, aktéroch aj udalostiach.
Kniha má chvíľami rozprávkový nádych, no opisy udalostí sú realistické. Násilie či zvrátenosti, žiaľ, k ľudstvu tak akosi patria a je zbytočné ich obchádzať alebo sa tváriť, že neexistujú.

Jediné, čo by sa dalo románu vytknúť, je príliš rýchly záver, ktorý pôsobí neúplne, takmer uťato. Avšak predpokladám, že to, čo nám nebolo dopriate v tejto knihe, dostaneme v pokračovaní, ktoré by malo vyjsť už čoskoro.

Zpěv straky je živý román plný bytostí, mágie aj osobných tragédií. Príjemné čítanie, ktorým si skrátite dlhé večery. Ak ste cieľová skupina či máte radi YA, určite knihu neprehliadnite.

Zpěv straky
Dana Beranová