ÚVAHA: Jan Kotouč: Desatero věcí, co nedělat když chcete oslovit nakladatele

Článek od: Anonym - 26.09.2012

Tak dlouhou jsem kolem sebe pozoroval všelijaké pokusy o oslovení nakladatelů, až jsem se rozhodl, že zkusím budoucím psavcům trochu ulehčit a poskytnout jim nějakou radu, co nedělat. Kromě mých skromných zkušeností z pozice konzultanta v nakladatelství Olympia, kde se ke mě pár mailů od nadějných autorů dostalo, jsem hlavně vyzpovídal české nakladatele jako Robert Pilch nebo Vláďa Kejval. Výsledným produktem je toto desatero:

1) Nevychvalujte se.

Vysvětlení: Autor by neměl být zároveň svým nejlepším fanouškem. Jestli je vaše kniha kvalitní nebo ne posoudí nakladatel a chválit by vás potom měli recenzenti a čtenáři. Vás k tomu opravdu nepotřebují a samochvála smrdí. Působíte potom, jako prodavač ojetých rádií. Nepiště ani, proč si myslíte, že je vaše kniha dobrá a neodolatelná pro české čtenáře a jak obohatí literaturu. A už vůbec se nesnažte tvrdit, že vaše kniha je vlastně dobrá úplně pro všechny.

Příklad: (z popisu autorky románu): „Sečteno, podtrženo – kniha je určena pro mladé lidi zápasící s pubertou, šílené teenagery ovládnuté emo i gotickým kultem, pro dospělé čtenáře, co ocení dobrodružnost, alkoholové radovánky, lehkou erotiku i pár sprostých nadávek, ale i pro čtenáře, jímž obyčejné fantasy nestačí, co v knize hledají náročnost, uměleckou hodnotu, citové zadostiučinění, podivnou osobní příchuť, kterou nalezne v knize každý.“

2) Nepiště žádné šílené fráze na úvod e-mailu.

Vysvětlení: Tohle vám nemůže sice zrovna uškodit, ale působíte jako idiot. Nakladatel váš mail neotevře přednostně kvůli tomu, že první věta nebo předmět je polodementní fráze, kterou by normální člověk v životě nenapsal.

Příklad: „Dobrého dne vinšuji, Olympie!“

3) Nesnažte se psát honosným jazykem.

Vysvětlení: Nikoho neohromíte svou jazykovou vytříbeností, když budete psát jako Palacký. Nikdo tak normálně nemluví, takže to bude působit křečovitě a nepřirozeně. Rozhodně to nepřesvědčí nakladatele, aby vám věnoval pozornost.

Příklad: „Dovoluji si k Vašemu laskavému posouzení poníženě nabídnout svůj román a nechat na Vašem moudrém rozhodnutí, zdali byste s ním chtěl obohatit Vaši publikační činnost.“

4) Neposílejte nedokončenou nebo nezačatou knihu a ani část knihy.

Vysvětlení: Román je třeba nejprve dokončit než ho budete někam cpát. To platí vesměs i u vydaných autorů a u nováčků prostě jiný zákon není. Jenom asi 10 % autorů své načaté dílo dokončí, takže pro nakladatele vůbec nemá cenu řešit nějaký polotovar. Už vůbec nemá cenu psát nakladateli o svém geniálním nápadu, který se chystáte zpracovat – nápad sám o sobě nemá žádnou cenu, všechno je to o zpracování. Taky vůbec neposílejte část románu na ukázku. Není pro to důvod (viz bod 9)

5) Posílejte e-mail nakladatelům jednotlivě.

Vysvětlení: Největší pitomost, kterou můžete udělat je napsat jeden hromadný mail všem nakladatelům a nakladatelstvím. Je to neprofesionální, stejně jako posílat hromadně životopis všem firmám, kde byste chtěli pracovat. Pokud vám nakladatel nestojí ani za to, abyste mu napsal samostatný e-mail, asi ho tak zoufale nepotřebujete.

6) Přečtěte si to po sobě.

Vysvětlení: Gramatické chyby v e-mailu vaše šance sníží plus minus na nulu. Všichni píšeme chyby (já jich jenom v tomhle příspěvku budu mít hodně), ale nepracujeme v bublině, tak si povolejte jazyka znalé kamarády, ať to po vás přečtou. A nechte je udělat i korektury vaší knize. Jak pravil Jirka Pavlovský, pokud není autor schopný napsat e-mail, je malá pravděpodobnost, že by byl schopný napsat román.

Příklad: (výňatek z popisu děje autora)“19 letí Jemli a Neals žijí ve měste, které leží v říší na kterou neustále útočí tvorové z Krevlsovy říše. Krevls, její vládce, který zaslepeně bojuje a prolévá krev kvůli každému biť jen malému území, které by mohl připojit ke svému čím dál tím většímu a silněší mu impériu. Jemli s Nealsem to však chtějí změnit, ale nevědějí jak…“

7) Nechlubte se počtem hitů na vašem webu ani počtem lajků na vaší facebookové stránce.

Vysvětlení: Nevypovídá to vůbec o ničem, nemluvě o tom, že nejde odlišit, koho z návštěvníků stránky zaujaly a kdo se jen rozhlédl a se slovy „pane bože, nééé“ zase utekl. A vždycky tam někdo omylem zabloudí při hledání porna. Nakladatele opravdu nezajímá kolik návštěvníku měly vaše autorské stránky, které jste si vytvořil aniž byste měl jakoukoliv knihu vydanou (to aby byly připravené na ten nával fanoušků, až bude kniha venku a stane se z ní přes noc bestseller).

8) Nechlubte se tím, kolik lidí si stáhlo váš ebook

Vysvětlení: To také nevypovídá prakticky o ničem. Lidi si stahují úplně všechno, to neznamená, že to četli a že se jim to líbilo.

Příklad: „Nechci se nějak přechvalovat, ale mou předchozí knihu, kterou jsem vydal v ebook podobě si přečetlo 15678 čechu a mezi nimi bylo pouze 12 lidí, kterým se kniha nelíbila.“

9) Neposílejte nakladateli kus knihy „aby vám to neukradl“.

Vysvětlení: Pro přehlednost to rozdělím do několika bodů:
a) Jestli kniha bude nebo nebude bestseller se nepozná od pohledu, takže jakýkoliv pokus o krádež by byl asi stejně jistý a bezpečný jako nákup akcií řecké společnosti.
b) Počet českých sci-fi a fantasy knih od prvoautorů, které se přes noc staly bestsellery a během několika měsíců se kompletně rozprodaly: 1
c) Pokud by kniha byla dobrá, nakladatel by rád, aby mu autor psal další knihy, krádež by mu dala jen jednu.
d) Jakákoliv krádež by se stejně provalila během chvilky – obzvláště česká komunita je tak směšně malá, že by se o tom dozvěděli úplně všichni – a nakladatel by si zničil reputaci a zajistil, že by u něj už nikdo jiný nechtěl vydávat. A zisk by z toho byl zanedbatelný oproti následným ztrátám.
Prostě a jednoduše, lidé dělají věci proto, aby tím něco získali. Pokus o krádež rukopisu a jeho vydání pod vlastním nebo smyšleným jménem dává asi stejný smysl jako hrát ruskou ruletu s automatickou pistolí.

10) Když vás nakladatel odmítne (a třeba vám váš text opřipomínkuje), nehádejte se s ním.

Vysvětlení: Ať už jakýkoliv, nakladatel je člověk, který se rozhodl živit vydáváním knih (a na rozdíl od českých autorů, většina českých nakladatelů má knihy jako hlavní zdroj obživy). Vydávají to, z čeho koukají peníze, nic víc, nic míň. Připomínky vůči vaší knize nejsou osobním útokem na vaši genialitu, literárního ducha, nesmrtelnou duši, ani důkazem, že vám nakladatel závidí talent. Pokud přesunete konverzaci do urážek a napadání, zajistíte si akorát to, že vám nakladatel nevydá nikdy žádnou vaši další knihu.

Přejato z osobních stránek spisovatele Jana Kotouče s jeho svolením.

Články související s Janem Kotoučem naleznete zde.

Komentáře

LITERATURA: chodí sci-fi dokola, občas sedne na... autora, (pagi)

Co má dělat redaktor či nakladatel, když mu autor přinese nějaký takovýhle rukopis? Určitě jste se v takovéto situaci ocitli, a raději nebudu hádat, na které straně oné pomyslné barikády to bylo. Ale ať jste sbírali informace odkudkoliv, určitě se mnou budete souhlasit, že hrubé a  násilné odmítnutí je něco, k čemu se nakladatelé uchylují neradi a co těžce zkoušeným čivům autorů rovněž nedělá dobře. Proto jsem se rozhodl sáhnout do svých dopisových archívů a zpřístupnit vám následující text - odmítnutí rukopisu, které patří k mistrovským ukázkám svého oboru. Doufám, že text svojí poetičností a jemností zaujme naše nakladatele (zvláště toho jednoho, kvůli kterému to sem dávám!) tak, že se jim stane inspirací, vzorem a pravidlem jejich chování:

Přečetli jsme váš text s nevýslovným potěšením. Přísaháme na světlou památku svých předků, že jsme dosud neměli příležitost číst tak obdivuhodně mistrovské dílo. Kdybychom je zveřejnili, stalo by se nám bezpodmínečným vzorem a naše profesionální hrdost by nám nedovolila uveřejnit žádnou práci, která by měla nižší úroveň, než vámi předložená perla minulé, přítomné i budoucí literatury.

To by nám znemožnilo pokračovat v naší odpovědné práci nejméně po dobu dvou otoček Galaxie. Jsme tedy nuceni odmítnout tento překrásný plod Vašeho ducha a položit jej Vám k nohám, chvějíce se přitom pomyšlením na přísný odsudek, kterého se nám dostane od všech budoucích pokolení, a doufaje, že příští generace posoudí toto naše ohavné jednání alespoň trošku shovívavě.

(a pamatujte si, odkud jste to zkopírovali - nerad bych to dostal znovu)

Pagi

I kdybych souhlasila se všemi výše uvedenými radami, proč mi to pořád připadá jako s prominutím profláknuté pindy personalistických přisluhovačů předstírajících podporu pro případ pracovního pohovoru? :-) Pokud nakladatel odmítne nabízený rukopis pouze na základě průvodního mailu, fajn, má na to právo. Ale pokud se vydáváním opravdu živí, může si opravdu dovolit do toho rukopisu ani nenahlédnout? Vrátím se k tomu hledání práce - máte pocit, že je dobře, když o úspěchu nerozhodne to co je uvnitř (knihy/člověka), ale to, jaký je obal (knihy/člověka)?

Monika: Myslim, ze vydavatel ma pravo spravit, co uzna za vhodne. Je cisto na nom, co spravi s rukopisom a akym sposobom ho posudi. Ked autor chce, urcite zvladne dodrzat par rad a odporucani - nikto ho vsak neuti, je to len a len na nom...

Monika: Chápu jak to myslíš. Co se pracovních pohovorů týče, je to jedna velká přetvářka, bordel a mnohdy diskriminace jako vrata. Při přechodu ze staré do nové práce jsem měla obří megaštěstí, že mě současný zaměstnavatel znal a TAKÉ, že četl něco z toho, co jsem napsala. Kdysi dávno jsem mu docela nevině vnutila povídku. Jen tak. O tři roky později mě na základě tohoto zaměstnal. Nepotřeboval pisálka, jen někoho s minimální schopností písemného vyjádření. Stejně tak nemá smysl otravovat nakladatele neskutečně geniální prvotinou, pokud nejsem autor, který už něco vydal někde jinde. Nakladatel by si sice mohl pečlivě číst vše, co mu přijde, byť prezentace vypadá kostrbatě, třeba díky nervozitě autora, ale zároveň právě proto, že se tím živí, by neměl riskovat, že nebude mít co jíst. Rady beru jako něco, co si soudný autor dovede odvodit sám. U shánění práce už to taková sranda není. Tam je každá rada drahá. Takže si tady dovoluji poníženě prezentovat svůj skrovný názor a s prominutím prosím o shovívavost, protože se drze opovažuji vůbec něco kecat... tady -:))). Dotaz: která kniha kterého našeho autora se stala přes noc hitem? A jinak tedy vinšuju všem hezký večer -:))).

V každém případě platí zde, jako kdekoli jinde, že všechno (ale opravdu všechno... no dobře jsou výjimky, tak tedy skoro všechno) v životě by se mělo brát s nadhledem!!

V zásadě chápu Moničino rozhořčení nad znevažováním snahy druhých ještě před tím, než měli jakoukoli možnost tu svoji snahu prezentovat. Na druhou stranu se ale dokážu vžít do kožichu redaktora, který se musí brodit stohy geniálních rukopisů... a jestliže je rukopis provázen jakýmsi nesrozumitelným blábolem namísto jasného a stručného průvodního listu, je vysoce pravděpodobné, že ani rukopis nebude zas tak geniální, jak si jistě autor myslí. A redaktor se přesune velmi záhy k čemukoli, co se alespoň v úvodu tváří srozumitelně. Ano, může se mu stát, že přehlédne nějakou tu Rowlingovou, a pak si bude tiše (a možná i nahlas) rvát v koutě vlasy i jiné části těla, až ji jiný nakladatel objeví, vydá a spolu s ní zbohatne.

To už je riziko povolání...závodník taky sedá za volant s myšlenkou (kdesi hodně vzadu, ale je tam), že už z toho auta nemusí nikdy vystoupit, ale stejně do něj vleze.

Nutno podotknouti, že kdyby se Joan nechala v prvním nakladatelství, kde ji odmítli, odradit, Harry by nikdy nespatřil světlo světa... tudíž všechno, co mi jako případné spisovatelce (nemám nějak v oblibě slovo autor, neboť autorem čehokoli může  kdokoli a se spisováním to nemusí mít pranic společného:-)) může pomoct na kostrbaté cestě za papírovou (či elektornickou) podobou mých smyšlených světů, jednoznačně vítám... protože kolik a čeho si z toho vezmu a jak s tím nakonec naložím, závisí jenom a pouze na mně a na nikom jiném:-)))

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

autor vs. spisovatel - mne sa zase paci teoria, ze spisovatel je od slova pisat a autor od slova tvorit. Cize autor je by mal byt ten "lepsi" vyraz... :-)

Autor tohoto komentu musí být zarytý egoista či blázen.

Jeho rady jsou absolutně bezpředmětné. Každý nakladatel by si měl přečíst dílo a vychvalování?

Pokud dílo má určité čísla a prodejnost, proč to neprodat....

K jednotlivým radám:

 

1) před 15- tedy nám dávali naopak radu  "vychvalujte se!!!  a uvádějte svá  umístění ve všech literárních pidisoutěžích, pokud jste skončili alespoň do 10-tého místa

 

2) nepiště žádné šílené fráze na úvod... a proč ne? Spisovatel by měl být (alespoň trochu) šílený. Vzpomínám si, jak jsem (kdysi dávno) pracoval jako úředník -  jedna žádost byla ukončena frází  "V dokonalé úctě  XY"... tenkrát mi to projasnilo den a dodnes to občas používám

 

3) a proč ne? ... dtto 2

 

4)  není od věci poslat pouze první kapitolu. První kapitola úplně stačí, aby si nakladatel udělal názor.

 Poznámka k "nápadům": není od věci  se nakladatele zavčasu zeptat: "Hej, buddy, mám úžasnej nápad na dekonstrukci Pána prstenů, ale tolkienomilci z toho budou lézt po zdi. Jdeš do toho, nebo to mám hodit za hlavu?"

 

5, 6) tak to je snad úplně jasné a pokud to někdo dělá jinak, tak si od nakladatele nezaslouží slitování

 

7) was ist das "facebook"?

 

8) literární texty nepatří na internet a kdo je tam dá, ten - viz 5,6)

 

9)- viz 4)

 

10) tohle je jasné, ale vyžaduje to od autora sebekázeň, ke které je těžké se propracovat.

 

 

 

Přidat komentář