RECENZE: Myke Cole, Kontrolní bod

Článek od: Jan Žlebek - 24.06.2013

Tohle nejsou žádný Bradavice, bažanti!

Tohle je americká armáda. Jestli se u vás projevilo magický nadání, tak vás čeká buď vojenský výcvik, nebo léčba olovem. A můžete rovnou zapomenout, vy bando podělaných zelenáčů, na roztomilý skřítky, očarovaný sladkosti a famfrpál. Budete žrát hlínu a blít krev, aby z vás výcvikáč Jednotek nadpřirozených operací udělal mágy hodný toho pojmenování. A proč? Abyste mohli sloužit Americe se ctí.

Oscar Britton nikoho o zakázané umění portomancie neprosil. Z minuty na minutu ho magie proměnila ze vzorného nadporučíka běžné armády ve štvance na útěku a převrátila jeho život vzhůru kanadama. Druhá šance, kterou mu JNO nabídly, v sobě sice skrývá pár háčků na lov žraloků, ovšem pořád je to lepší, než potkat zubatou. A vrátit se do akce se spolubojovníky vrhajícími blesky nebo přivolávajícími elementály má také své kouzlo.

Ocení to nejen hrdina ale i čtenář, jenž se na stránkách Kontrolního bodu ponoří do živě a věrohodně popsaných operací vojenských komand. Pokud se něco Brittonovu týmu daří, pak se bezpochyby jedná o explozivní akci, která by v případě zfilmování knihy trikařům nejprve přivodila vrásky a později asi zlatou sošku. Inu služba v Iráku autora románu ledacos naučila.

Kontrolní bod nabízí prvoplánově jednoduchý a zábavný příběh se svižným spádem a nekomplikovanými hrdiny. Nadporučík Britton nepřekvapí bohatě vykresleným charakterem, byť má jedno eso v rukávu. Tím je jeho vnitřní boj – na jednu stranu už před probuzením magie přísahal službu armádě a na rozdíl od svých nedobrovolně zrekrutovaných spolubojovníků ho to naplňuje, ale za žádnou cenu ze sebe nechce nechat udělat čarodějný mlýnek na maso, jenž bezmyšlenkovitě plní rozkazy oficírů JNO. Váhání a pochybnosti příjemně koření nasazení v boji i scény z výcviku. A Oscarovi nadanému nadpřirozenými schopnostmi dodávají přívětivě lidský rozměr.

Myke Cole ve své knize zúročil zkušenosti z misí v Iráku a mezi řádky lze snadno vycítit porozumění vojenským záležitostem. Zároveň se autor vystříhal proamerického patosu, plápolajících hvězdnatých vlajek a papundeklového hrdinství. Čtenář nadporučíkovi Brittonovi bez potíží porozumí – bojuje ve válce, kterou si nevybral, a jak se pozvolna ukazuje, tak možná válčí na špatné straně... Ať už to autor zamýšlel nebo ne, úvahy o smyslu fiktivního konfliktu rámujícího Kontrolní bod nacházejí paralelu v americké válce proti teroru.

Nejvýraznější slabina románu tkví v zinscenovanosti. Některé scény působí spíše jako spisovatelovo přání, než coby výsledek přirozeného chování zúčastněných postav. Sice díky tomu Kontrolní bod v ledasčem nabírá na dramatičnosti, avšak pachuti z toho, že nás Cole tak trochu tahá za fusekli se neubráníte. Nevysvětlená pravidla magie vzbuzují otázky. Proč jsou některá nadání zakázána a jiná povolena? Proč armáda nutí všechny projevené narukovat? Co budou dělat, až se čarodějný talent probudí u desetiletého děcka? Řeknou mu, že tohle jsou Bradavice? Logika v knize jednoduše neslouží čtyřiadvacetihodinové směny.

Přesto (nebo právě proto) Kontrolní bod dokáže zaujmout a pobavit. Pokud oceníte military akci, napětí a grády, čeká vás čtivý příběh někam k vodě, kde nechcete nic řešit a jen se oddat zábavě. Uzavřený román vám přesně toto naservíruje. A pokud vás tím zaujme, bažanti, můžete se těšit i na pokračování.

Pokud vás kniha zaujala, přečtěte si ukázku.

Myke Cole: Kontrolní bod
/Control Point/