RECENZE: Tom Perrotta, Pozůstalí

Článek od: Martina Ryšková - 03.11.2016

14. října beze stopy zmizí dvě procenta populace. Na světě nastane panika. Lidé truchlí, volají po vysvětlení a bojí se, kdy přijde další podobná událost nebo ještě něco horšího… Mezi pozůstalými se tento nezapomenutelný okamžik začne nazývat jako „Vytržení“ či „Náhlé zmizení“, které je popisováno v Bibli. Avšak s jedním zásadním rozdílem – do nebe se dostali také gayové, ateisté nebo třeba i alkoholici. A tak to přece nemělo být!

Jen Sussmanová, Erin a Jeremy Durstovi, Rapl, Ed Hackney, Jon Verbecký a mnoho dalších. Jména lidí, kteří se bez varování ztratili a nikdo neví, kde se nyní nachází a jestli vůbec ještě žijí. Jednalo se o velkou ztrátu, která na několik měsíců úplně zastavila chod společnosti. Avšak žádná dystopie se nekoná, lidé se zvládli navrátit do normálního režimu bez zbytečného násilí a dali vše opět do pohybu. Ale to nic nemění na tom, že na Zemi zůstali pozůstalí. A právě o nich je celý příběh.

Tom Perrotta napsal knihu, která v sobě nese velké množství nostalgie. Melancholický a depresivní nádech je patrný snad na každé stránce. Ačkoliv se postavy s odchodem svých blízkých po několika letech již smířily, tak je jejich velká ztráta nenávratně logicky poznamenala a bude se projevovat po celý život.

Pozůstalí mají velmi pomalý úvod a děj nikam nespěchá. Když se na knihu podívám zpětně, tak se v ní podle mě vůbec nic pořádného nedělo. Nekonala se žádná šokující událost, nedostali jsme ani jedno malé vysvětlení a celý příběh se motá jen kolem lidí, kteří na světě zbyli. Perrota se zabývá jejich životem po „Vytržení“ a tím celá zápletka končí.

Spíše než o žánr sci-fi, jehož prvky se v knize vyskytují skutečně jen hodně okrajově, se tak jedná o psychologický román, který nahlíží do duší těch, co na světě zůstali, zkoumá mezilidské vztahy a reakce lidí. Na jednu stranu tak kniha nesplnila má očekávání, ale na stranu druhou je ve svém žánru originálním kouskem, který stojí za pozornost.

Pozůstalí čtenářům nabízí několik příběhových linií, ale taky vypravěčů příběhu, kteří mají blízko k rodině Garveyových. Setkáme se tak s pohledem starosty Kevina, jeho ženy Laurie nebo dcery Jill či syna Toma. Kniha také nabízí příběh z perspektivy Nory, které zmizela celá rodina. Právě to je na knize největší pozitivum, protože nahlížet do mysli hned několika hrdinům různého pohlaví a věkových skupin není nic jednoduchého a příběh tak díky tomu není jednotvárný. Každá z postav se pak vyrovnává se ztrátou po svém. Těšit se tak můžete třeba na bezpočet náboženských spolků, které vznikly po „Vytržení“ a hrají v Pozůstalých docela velkou roli. Perrot jejich fungování popisuje tak dobře, jako kdyby v nich sám pobýval několik let

Pomalý děj v kombinaci s depresivním tónem může spoustu čtenářů od Pozůstalých odradit. Proto doporučuji počkat, až se dostaví správná nálada, protože bez ní byste si čtení nemuseli ani trochu užít.

Tom Perrotta
Pozůstalí