Rozhovor s Jankem Išou

Článek od: Martin Stručovský - 12.11.2016

Na dveře knihkupectví v těchto dnech bouchá Kladivák ve svém dobrodružství Temnota z Pressburgu. U této příležitosti jsme udělali rozhovor s jeho autorem - Jankem Išou

Kladivák není ani romantický upír ani rytíř ohánějící se mečem. Mám za to, že je to docela netypický hrdina, kterých se v místních literárních luzích moc nepohybuje. Kde se vlastně vzal Kladivák? Měl nějakou inspiraci? Nebo ti jednoho dne prostě zabušil na dveře a řekl: tady mě máš?

Kladivák je odrazom sveta v ktorom žije, v ktorom dokázal prežiť dosť dlho na to, aby sa o tom mohlo rozprávať. On aj celý jeho príbeh vznikol možno dvanásť rokov dozadu, keď som s ním chcel súťažiť v Ježíšku, já chci plamenomet. To sa však neudialo... a prichádza teraz. A ja dúfam, že budem mať v najbližších rokoch možnosť vypovedať celý jeho životný príbeh.

Při čtení povídky Kladiváka na mě dýchala drsná škola, ale i atmosféra Millerova Sin City. Bylo něco z toho inspirací pro tvorbu Kladiváka a jeho světa? 

Pôvodná poviedka Kladivák tak naozaj pôsobila. Aj keď to nebol zámer. Pár ľudí to dokonca přirovnalo k Hellboyovi, ktorý sa preháňa čiernobielymi ulicami Sin City. Je tam pár společných prvkov, ktoré toto evokujú a mňa to teší, lebo Sin City je majstrovské komiksové dielo, ale inšpiráciu som v ňom nehľadal.

U své románové prvotiny ses vydal trochu jiným směrem, než je zvykem. Myslíš si, že fantasy klasičtějšího střihu je na Slovensku, potažmo v Čechách, vyčpělá, nebo tě naopak ani neoslovuje jako čtenáře, potažmo diváka? Čemu vlastně dává Janko Iša přednost jako čtenář?

Proti fantasy osobne nič nemám, ale nie je to žáner, ktorý by som chcel písať. Ja osobne preferujem skôr modernejšie veci, ktoré sú niekde na hranici medzi scifi, hororor, popripade postapo, alebo rôzne kombinácie. Milujem military scifi, kde je v mojich očiach úplným majstrom Robert Fabian.

Na co se čtenář může v Temnote z Pressburgu těšit? A je nutné k jejímu čtení znát i povídku Kladivák?

Poviedka Kladivák to začala, ale určite sa bez nej čitateľ pri Temnote z Pressburgu zaobíde. Na svoje si príde každý, kto nepohrdne akčnou jazdou betónovou džunglou Pressburgu. Zbrane, bitky, rýchly a napínavý dej, to všetko je v knihe veľmi kompaktne zabalené. Ostatne, na webe www.kladivak.sk je na stiahnutie prológ a celá prvá kapitola zadarmo.

Kladivákovy příběhy se odehrávají v Pressburgu (Bratislavě – pozn. redakce). Lákala tě k využití těchto kulis skutečnost, že ho znáš (Janko Iša se narodil a žije v Bratislavě – pozn. redakce) a působí na tebe jeho genius loci anebo jsi chtěl také v jistém ohledu navázat na tradici některých knih Jiřího Kulhánka, které se odehrávají v Praze/České republice? Nekoketoval jsi na okamžik s tím, že bys Kladiváka zasadil do USA, k níž noir a drsná škola pasují líp?

Pressburg, alternatívna Bratislava devedesiatych rokov, je pre mňa veľmi zaujímavá lokalita a určite by som ju nevymenil za nejaké Chicago, aj keď priznávam, že tam je omnoho väčší priestor. Domáce prostredie mi je blízke, baví ma. Uvidíme časom čo príde po Kladivákovi.

Právě Kladivák vyhrál v roce 2015 Cenu Béla a Cenu Fantazie. Myslíš, že právě to, že se text odlišoval, je důvod proč vyhrál?

Nerád by som hodnotil svoju poviedku a spriadal na ňu superlatívy. Faktom, ale zostáva, že Kladivák obe kategórie vyhral, zapáčil sa vydavatelstvu Artis Omnis a ja som dostal príležitosť porozprávať jeho príbeh. Ten Temnotou z Pressburgu ani nezačína, ani nekončí.

Řekl bys, že získávání ostruh v soutěžích je správnou cestou k vydání románu, ale třeba i povídek v tematických antologiích (Janko Iša přispěl např. do antologií Kniha bolesti nebo Zombie Apokalypsa – pozn. redakce)?

Na škodu to nie je. Poviedkové zbierky sú sice iná kategória než román, a nie každý ich preferuje a číta, dokonca veľa ľudí v tom formáte nemá ani chuť písať. Čo sa týka súťaží, cítím, že je důležité si vedieť povedať dokedy chce člověk súťažiť a či už nemá aj iné ambície, posunúť sa ďalej.

Tvoje příběhy se netočí jen kolem Kladiváka. Co připravuješ dál? Dorazí příště jiný hrdina anebo ti Kladivák přirostl k srdci na tolik, že se mu chceš teď věnovat dlouhodobě?

Tento bastard s umelou rukou je naozaj moja srdcovka. Je to pre mňa  nové, prvý román a všetko čo s tým súvisí, takže ma to naozaj baví a ja dúfam, že budem mať tú možnosť  jeho život a príbeh, predstaviť čitateľom aj v ďaľších knihách a poviedkach.

Kdo je Janko Iša

Janko Iša sa narodil v r. 1985 v Bratislave a odvtedy jej zostal verný. Vždy miloval príbehy, ktoré sa odohrávali v jeho meste a oveľa viac sa teší na tie, ktoré sa ešte odohrajú.

Vyštudoval elektrotechnickú priemyslovku z ktorej si odniesol hneď niekoľko zručností : dokáže zjesť zapálenú cigaretu, jazdiť na čierno, poprípade zazvoniť na všetky zvončeky v štyroch bytovkách v rekordne krátkom čase (a zároveň popri tom zjesť zapálenú cigaretu). Od jej skončenia sa živí sa ako počítačový technik, výmenou za maturitu musel totiž sľúbiť, že nikdy nebude robiť s vysokým napätím.

Autorsky sa venuje prevažne rôznym hororovým podžánrom, ale pričuchol aj k fantasy či scifi (niekoľko jedincov sa ešte teraz strháva zo spánku,  že to museli čítať). Medzi jeho prvotiny písané v hlbokej puberte patria poviedky Očista o útoku skinheadského komanda na krčmu hipisákov a Lovený Lovec, katastrofálne napísaný brutálny príbeh o elfovi s rotačným guľometom. Oba tieto skvosty čakajú na svoj remake.

Vo svojich príbehoch holduje dynamike, akčnosti a drsnému humoru či irónii. Jeho debutový román Kladivák: Temnota z Pressburgu (2016) voľne nadväzuje na poviedku Kladivák, ktorá vyhrala súťaž Cena Fantázie 2015 rovnako tak Cenu Béla 2015 za najlepšiu hororovú poviedku.

Autor si svojich fanúšikov získal práve akčnými príbehmi z rôznych svetov, ktoré publikoval v niekoľkých poviedkových zbierkach. Poviedka Medzi Regálmi (2012) získala Cenu Béla a vyšla v zborníku Fantázia 2012, do češtiny preložené poviedky Kšeft a Revizejízdenek vyšli v Knihe Bolesti (2013), Bratislavský upír v zbierke Fantastická 55 (2013), poviedka Manifest v hororovej knihe Na Hroby (2014)Beštia (2015), v internetovom časopise HowardKladivák v knihe Fantázia 2015 a westernová poviedka Peklo v Montane sa nachádza v zbierke Zombie Apokalypsa (2016).

Janko má dve deti, čo je presne o dve viac ako si kedysi myslel, že bude mať. Tie dve  bytosti sú reálnym dôkazom, že Satan existuje. Autor však naďalej popiera existenciu Boha a všetkého čo je s tým spojené.

Přejato z autorova webu

 

Vydává nakladatelství Artis Omnis

Přidat komentář