RECENZE: Josef Pecinovský, Areston

Článek od: Monika Slíva - 15.03.2017

Záhadný obří objekt plující vesmírem. Areston. Jednou za osm let se přiblíží k Zemi. Má podmínky vhodné pro život a jistě by byl kýženým místem pro vědecká bádání a dobrodružnou objevitelskou cestu do neznáma. To by ale nebyla lidská rasa, aby nepostavila všechno na hlavu. Je přece tolik možností, jak umělou planetu využít. Podivuhodné těleso, o němž nikdo neví, odkud a proč se vzalo, se tedy stane, namísto jakéhokoli vědeckého využití, nejtvrdším vězením ve sluneční soustavě. Po letech má svoje vlastní zákony. Zde vládne právo silnějšího a lidský život nemá valnou cenu. Kdo je odsouzen, musí se podrobit a doufat, že přežije. A také, že bude schopen se pak vrátit do normálního života. Kratší trest než jeden cyklus oběhu neexistuje a Areston připlouvá na dosah Země jen jednou za osm let.

Terstegen je novinář, který se nejspíš znelíbil někomu hodně mocnému. Někomu, kdo dokázal zařídit, aby za svoje protivení se pozemským autoritám dostal jízdenku dokonce na dva cykly vesmírného kolotoče zvaného Areston.  Šestnáct let! Je to svět sám pro sebe a vládne zde otrokářství a násilí. Slovo lidskost ztrácí význam a pojem využití lidských zdrojů zase dostává zcela nový a děsivý rozměr. Terstegen se musí rozhodnout, jestli se nechá zlomit a podvolí se nastoleným pořádkům, nebo jestli mu stojí za to bojovat za vlastní důstojnost a snažit se pochopit, co se kolem něj děje. V neprodyšně uzavřeném světě se můžete stát kýmkoli, stačí jen mít dostatečně silný žaludek a nepropadnout panice. Jenom chtění a abstraktní idea k tomu ale nejspíš stačit nebudou.

Vcelku prostou myšlenku o vesmírném vězení a nelidských podmínkách pro přežití dokázal Josef Pecinovský přetavit ve strhující příběh o odhodlání a síle člověka.  Jako ostřílený matador české sci-fi přesně dávkuje záhady, bitky, násilí a hnus jdoucí až na samou hranu únosnosti a kombinuje vše se záblesky zdravého rozumu i nadějí vznášející se ve vakuu vesmíru. Areston není pro slabé povahy, ale odmění se vám perfektně propracovaným příběhem. Kniha má jen jedinou vadu! Na rozuzlení a vysvětlení všech záhad si budete muset počkat i po dočtení posledních řádků Arestonu. Zůstalo příliš mnoho nevyřčených slov a nedokončených myšlenek. Nakladatelství Epocha vám to sice v anotaci neprozradí, ale Areston je součástí trilogie a v dalších částech se rozhodně máme na co těšit.

Josef Pecinovský: Areston
Nakladatelství: Epocha
Obálka: Žaneta Kortusová