RECENZE: Arthur C. Clarke, 2001: Vesmírná odyssea

Článek od: Petr Simcik - 21.03.2017

2001: Vesmírná odysea je jeden z pilířů žánru. Jde o knihu a film, které svým způsobem formovaly jak filmové, tak knižní směřování science fiction. Na knize je zajímavých několik věcí. Například, že na prvních vydáních, která u nás česky vyšla, bylo psáno, že jde o knihu podle filmového hitu a obráceně, u těch novějších je nikoli oficiálně zmiňováno, že jsou filmovou předlohou. Jak to tedy bylo? Ani jedno není tak úplně správně. Je pravda že film je starší než kniha, ale jen o dva měsíce a obě díla vznikala společně, ač to tak nebylo plánované. Vzniklo tak dílo, které může existovat samo o sobě jako skvělá kniha a výborný film, ale daleko lepší je konzumovat příběh z obou médií současně. Z našeho pohledu roku 2017 je Kubrickův film totiž těžce artový a kniha k němu může sloužit mimo jiné jako skvělý průvodce. Tolik k zasazení do kontextu, ve kterém knihu vidím. (Pokud vás zajímá širší kontext, doporučuji článek Jiřího Halamy o celém cyklu.) Ale můj pohled rozhodně neznamená, že by 2001: Vesmírná odysea v papírové podobě neobstála sama. Naopak, už jen fakt, že jde o sedmé české vydání a ta předchozí jsou beznadějně vyprodaná, když nebereme v potaz zapadlé uličky a antikvariátní zažloutlé kusy, svědčí o nadprůměrné popularitě knihy.

Ta je dána hlavně nadčasovostí. V době vzniku, tedy v roce 1968, bylo všem jasné, že v naší době už budou lidé létat na Měsíc na dovolenou, všude po soustavě budou trvalá osídlení a cesta k Jupiteru, Saturnu i dál bude jen otázkou důvodu, proč tam letět. Byly v plném proudu závody o dobývání vesmíru. Lidé to měli na oběžné dráze odbyté a vzhlíželi dál. K Měsíci a Marsu. Také byl boom UFO, dohadů zda tu jsme sami a jak jsme se na zemi vlastně vyskytli.

Dnes … tak maximálně létáme na dovolenou na měsíc. A i to je dost velké sci-fi.

Každopádně stav se vlastně moc nezměnil, pořád nás zajímá to co tehdy. Na  vyřešení otázky ohledně osamocenosti lidstva ve vesmíru se stále čeká a průzkum vesmíru díky soukromým společnostem typu SpaceX znovu nevypadá neproveditelně. 2001: Vesmírná odysea je tak i přes své stáří myšlenkou i dějem stále aktuální.

Kniha je zajímavá tím, že hlavním hrdinou vlastně není jedna z postav, ale jen myšlenka, že v kosmu nejsme sami. A pokud bychom mohli za hlavní označit  nějakou entitu, tak je to lidstvo. Kniha pomocí několika dějových úseků a několika zcela zaměnitelných postav, případně skupin postav, popisuje setkávání lidstva s mimozemskou entitou reprezentovanou černým kvádrem v přesném poměru stran 1×4×9, který kdosi poslal k Zemi, aby vyhledal druh schopný se učit a sérií pokusů z něj udělal něco víc. Po mnoha generacích, až druh dosáhne nejbližší oběžnice své planety, by poslal zprávu o jeho vývoji.

Děj začíná u opičí tlupy motivované k použití nástrojů a končí pilotovaným letem k Saturnu a jeho následky. Onu cestu můžeme označit za nejdějovější část knihy, která do ní vnáší to, co na ní máme rádi a co ji dělá čitelnější pro méně hardcore scifisty, a to průběh cesty, vztahy lodního počítače a lidí. Zároveň je ale HAL-9000 a jeho příběh jednou z věcí, která do celého nedějového kontextu knihy zapadá nejméně. I když ano, doplňuje onu představu o lidstvu, jako  o druhu, který dokázal zorganizovat cestu na druhou stranu sluneční soustavy a přitom je stále nepatrný a chybující. Z pohledu člověka, který má již něco načteno, mi navíc  HAL-9000 a jeho problém, resp. motivace připadá dost přitažená za vlasy.

2001: Vesmírná odysea v sobě snoubí několik prvků, které z ní činí výbornou a stále vyhledávanou knihu. Je to to pravé sci-fi postavené na myšlence, jenž nebyla zatím uspokojivě zodpovězena a jak ukazují objevy NASA z poslední doby, stále lidstvo enormně zajímá. Samotné části knihy jsou dobře napsané a čtivé. A samozřejmě je tu film s nálepkou něčeho neopakovatelného, který k ní přivádí nové čtenáře.

Na novém vydání musím (i vzhledem k faktu, že obsahově je totožné, neboť překlad je ten samý jako v předchozích případech a obálka je také v základu převzatá) ocenit hlavně to, že je jako jedno z mála vydání v pevné vazbě, což si 2001: Vesmírná odysea bezesporu zaslouží a dostat tak ještě křídový netrhající se papír… šlo by o klenot knihovny.

2001: Vesmírná odysea ( 2001: Odyssey)
Arthur Charles Clarke

Překlad: Vladimír Svoboda