Nový titul z vydavatelství OneHotBook

Článek od: Redakce - 12.12.2017

Okouzlující nadčasový román nejen pro děti od německého spisovatele Michaela Endeho o imaginaci bez hranic, který proslavila také filmová adaptace z roku 1985 a následná pokračování, vychází jako audiokniha NEKONEČNÝ PŘÍBĚH v podání Jana Vlasáka. „Jako malý kluk jsem Nekonečný příběh miloval, hltal a prožíval. Asi jako každý jsem znal i filmové zpracování, ale o to nadšeněji jsem odkrýval daleko propracovanější, a hlavně rozsáhlejší, hlubší vrstvy – některé momenty Átrejova putování se mi vryly do paměti tak silně, že si je pamatuji dodnes. Při práci na audioknize jsem si uvědomil, s jakou lehkostí má v sobě příběh zakódované poselství, které dítě vnímá jako samozřejmost, bezmeznou důvěru ve vyprávění a naprosto svobodně cválající fantazii; momenty, které se s dospělostí vytrácejí. Aby jim člověk mohl opět otevřít dvířka, musí odstínit všechen rušivý balast každodenního života a uvědomit si možnosti a sílu vlastní imaginace, získat odvahu a důvěřovat jí,“ popisuje svůj vztah k textu Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A doplňuje: „Teď se můj sen, že vydáme jeden z mých nejoblíbenějších příběhů jako audioknihu, stal skutečností. Když jsem přemýšlel a zkoušel v hlavě hlasy, od kterých bych si chtěl nechat to skvělé dobrodružství vyprávět, Honza Vlasák byl na prvním místě. Je jako správný „prastrejda“, který přisedne a začne povídat pohádky, když se v dětství choulíte zachumlaní pod peřinou. Všechny postavy bravurně dobarvuje a vy s přivřenými víčky napůl vnímáte jeho slova, ale zároveň již cestujete Falkovi na zádech nad magickou říší…“ Vydání audioknihy korunuje originální a kompletně ilustrovaný výpravný obal, jehož obrazovou část přímo pro audioknihu vytvořil český výtvarník Přemek Ponáhlý.

Když nesmělý Bastián Balthazar Bux jednoho dne prchá před spolužáky, kteří ho šikanují, rozhodne se schovat v antikvaritátu. V bezpečí za dveřmi krámku jej zaujme kniha s motivem dvou hadů, kteří jsou vzájemně zakousnuti do svých ocasů a názvem Nekonečný příběh. Chlapec nedokáže odolat, a když je majitel knihkupectví zabrán do telefonického hovoru, svazek ukradne a uchýlí se s ním do skrýše na půdě školy. Na jeho stránkách se dozvídá o říši Fantázie, která pomalu upadá do Nicoty. Zatímco čte o záchranné misi bojovníka Átreje, uvědomuje si, že se celé vyprávění týká i jeho. I on se bude muset aktivně zapojit, aby říše, která ho okouzlila, a její vládkyně dětská císařovna mohly být zachráněny. Dokáže se ale vyrovnat s následky svých činů v realitě, kterou stvořil pomocí svých přání, a bude umět čelit své temné stránce? Jen tak se totiž bude moci vrátit se zpět do světa, kam patří…

„Knihu jsem přečetl jedním dechem, a to už jako starej chlap. Mrzí mě, že jsem se s ní nesetkal, když jsme měli malé děti, že bych jim to s chutí četl, že by je to vcuclo. Když jsem se k příběhu ale dostal teď, byl jsem úplně nadšený, bavilo mě to a mám obrovskou kliku, že jsem ho mohl načítat,“ líčí interpret audioknihy Jan Vlasák. A dodává: „Michael Ende je především bravurní spisovatel, umí úžasným způsobem vyprávět. Příběh má několik rovin – jednu realističtější a druhou pohádkovou, fantazijní. A to, jak se prolínají dva světy – obyčejný svět toho kluka a svět fantazie –, je zázračné, magické, to člověka nenechává chladným. To jsem si užíval.“ Mistr mluveného slova, jehož interpretace audioknihy Muž jménem Ove vynesla titulu cenu Absolutního vítěze ankety Audiokniha roku 2014, se nadšeně ponořil do magického textu a užil si každičkou z postav oblíbeného vyprávění. „V audioknize jsou vděčné situace, které si při čtení můžete vychutnat. Já si dopředu nepřipravuju, jak bude mluvit třeba drak Falko, ale když se dostanu do té nálady, tak mě to v tu chvíli prostě musí napadnout. Nijak vědomě to nezkouším. Když sami čtete pohádky dětem, taky nepřemýšlíte, jak budete dělat šprýmy coby kašpárek… Prostě vás najednou něco napadne a už to tak děláte. Nechávám to na momentálním impulsu a nápadu, a když se mi to líbí, tak v tom pokračuju. Abych byl konkrétnější: v Nekonečném příběhu jsou například takoví dva staří skřítci, zapálený vědec a jeho žena. On zkoumá oblast, ze které se nikdo nevrátil – tudíž je strašně horlivý, aby o té oblasti získal nějaké vědomosti. Takže mi z toho vyplynulo, že mluví poněkud křečkovitě…“, prozrazuje herec.

Hudební doprovod střídá stejně jako samotný příběh dvě hlavní polohy: podbarvuje vyprávění z lidského světa, kde využívá běžné akustické nástroje, a napomáhá přechodu k dobrodružství z říše Fantázie s důrazem na kombinaci hravých a zvonivých elektronických zvuků syntezátorů. Postupem času se hřejivé polohy začínají rozpíjet v hučivém indiferentním souzvuku, až se převalí do temného, dunivého, nemelodického proudu, výstražně pulsujícího v basovém spektru. Intimnější části vyprávění přetínají tísnivá klavírní intermezza, sevřená a zbavená energie, aby se o kus dále zablýskla jiskřička naděje v jediném durovém tónu, který přece jen zaplaší temnotu a ohlásí neustávající pokračování v putování.

Audiokniha v režii Michala Bureše vychází jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 349 Kč i jako 2CD mp3 za 379 Kč.
Pouze na portálu Audiolibrix si však mohou členové předplatitelského klubu koupit audioknihu jen za 199 Kč.

UKÁZKU Z AUDIOKNIHY si můžete poslechnout >> ZDE.

Přidejte se na OneHotBook Facebook, abyste nepropásli soutěže o pozoruhodné ceny ani novinky ze světa audioknih, literatury a čtení!

„Skok do magického světa… Rázný, nápaditý a chytrý.“ – Washington Post

„Výbuch představivosti.“ – Sunday Times

„Endeho fantazie je famózní a okouzlující…“ – vaseliteratura.cz

 

Michael Ende (1929–1995)

V nadějné atmosféře poválečného Německa, kdy zažívalo nesmírný rozmach divadlo, vystudoval Michael Ende hereckou školu, ale více než hraní se věnoval psaní divadelních her. Od těch byl pak už jen krůček k delším textům, ve kterých rozehrával surrealistické vidění světa, kombinoval realitu s fantazií a díky nimž se proslavil. Jeho první rukopis odmítlo deset nakladatelů, než v roce 1960 vyšel pod názvem Jim Knoflík, Lukáš a lokomotiva Ema. Za knihu Děvčátko Momo a ukradený čas (1973) získal evropskou cenu za dětskou literaturu, ale největší úspěch mu bezesporu přinesl Nekonečný příběh (1979). Ten byl v roce 1985 zfilmován (následovala i několikerá pokračování), ale autor se od tohoto zpracování distancoval.

Jan Vlasák (*1943)

Vystudoval brněnskou JAMU a následně se stal členem souboru divadla v Uherském Hradišti. Prošel mnoha scénami (Divadlo Petra Bezruče, Státní divadlo, Divadlo E. F. Buriana, Státní divadlo

v Brně, Realistické divadlo, Rokoko i Národní divadlo), v současné době je členem souboru Městských divadel pražských. Účinkoval v řadě televizních inscenací a seriálů (Tři králové, PF 77, Hodina tance a lásky, Cesty domů, Cirkus Bukowsky, První republika, Svět pod hlavou), ale rovněž filmů (Výchova dívek v Čechách, Milenci a vrazi, Vratné lahve, Báthory), příležitostně spolupracuje se zahraničními produkcemi (snímky Duna, Hostel), mnoho let exceluje v rozhlase a v dabingu. Dále účinkuje v audioknihách vydavatelství OneHotBook: Atlas mraků (2013), Mycelium I–IV (2014–2017), Muž jménem Ove (2014, Absolutní vítěz ceny Audiokniha roku 2014), Porodní bába (2016), Maigret 1–3 (2016–2017), Praha noir (2016), Knihy džunglí (2017) a Pohádky k neuvěření (2017).

Přidat komentář