RECENZE: Kateřina Hurtová, A v ní stín

Článek od: ena - 26.04.2019

Tieň je často synonymom zla. Pre oči nás, svetloplachých, je však blahodarným vyslobodením a ochranou. Tieň v duši nemusí vždy znamenať zlo. Možno je to iba smútok, žiaľ alebo moc, o ktorú ste nikoho neprosili. Všetko na svete má dajaké pre aj proti. Platí to aj na Lilit, hlavnú hrdinku románu A v ní stín, ktorej tiene darovali zvláštnu schopnosť.

Zrada lůna matčina, ponurá postava na kopytech koní.
A s ní stín.
Od Hvozdu dary přijala, jinovatku na rtech tvoří.
A v ní stín.
Životem zkoušená, temná postava bílým chladem se noří.
A s ní stín.
Smrtí označená, smrti vládnoucí městem kráčí
A v ní stín.
Zkázu osvobodí, světa zánik a její smích.

Lilit je druhorodená princezná z krajiny Gemišej. Trónu sa v Gemišeji dedične ujímajú iba ženy, čím posilňujú rodovú mágiu. Ich najväčším pokladom sú kone, s ktorými majú magické prepojenie. Kráľovná matka je tyranka a Lilitinu sestru Ališu z taktických dôvodov prinúti vydať za odporné indivíduum. Hoci je Lilit veliteľkou kráľovských vojsk, má istú slobodu. Občas stačí málo, aby sa život zmenil od základov. Lilitin zmení neznámy muž, ktorého stretne na karnevale. Trénovaná bojovníčka v ňom vytuší nepriateľa zo severu a udalosti sa začnú valiť rýchlosťou blesku. V snahe ochrániť sestru rozpúta smršť. Jóbové zvesti, smrť, strach. Z uväzneného cudzinca sa stáva druh na úteku. Nespútaná a zamilovaná Lilit sa ocitá v mrazivom Teberskom kráľovstve a musí sa naučiť prežiť v podmienkach, aké doteraz nepoznala. No nie všetci sú prítomnosťou Gemišejky nadšení a nemení to ani fakt, že sa vydala za následníka trónu. Nepriatelia využijú prvú príležitosť, aby ju vyhnali. Všetky prežité útrapy a tragédie v nej začali prebúdzať schopnosť, ktorej sa zo začiatku ľaká. Keď sa Lilit dozvie, že jej synov uniesli nenávidení Feninovia, všetko zúfalstvo sa pretaví do temnoty, ktorá v nej začína ožívať. Už sa nebráni svojej moci, a tým napĺňa prastarú veštbu. Spolu so strach vzbudzujúcou armádou odchádza na juh, do svojej domoviny, ba ešte ďalej, vytrhnúť z feninského zajatia milované deti a možno aj iných.
Osud ľudí proroctvá neriadia. Lilit to tuší a uvedomuje si, čo by sa stalo s jej národom, deťmi a milovanými stádami, keby sa pradávna veštba naplnila až do konca. Vie, že dušu aj telo má naplnené tieňmi, vďaka ktorým ovláda temné sily. Preto sa odhodlá k beznádejnému, no jedinému možnému riešeniu. Lilitina sestra Ališa, svokor aj Teberovia, ktorí ju nenávidia, tí všetci sa nakoniec musia skloniť pred Lilitinou odvahou a láskou.

A v ní stín je pútavo napísaná kniha. Autorka čitateľa strhne príbehom plným napätia, no zároveň krehkým tak, ako len ľudské bytosti dokážu byť. Láska, zodpovednosť, odvaha, hrdinstvo. Tieto slová znejú veľmi vznešene. V postave Lilit sa však menia na (občas zúfalé) činy manželky, matky, týranej dcéry. Tá vie byť tvrdá, nemilosrdná, ale aj milujúca a hrdo prijať trest za svoje temné skutky.
Jediné, čo sa tomuto románu dá vytknúť, je až príliš rýchle tempo. Zvlášť počas Lilitinho pobytu v Teberskom kráľovstve. Zažíva tam dosť ťažkých chvíľ, ktoré ju poznamenajú. Aj vďaka nim v jej duši prevládne temnota, a tá začne riadiť Lilitin život. Práve tu autorka nevyužila možnosť priblížiť čitateľom utrpenie, ale aj chvíľky šťastia hlavnej postavy. Ukázať ju ako mamu, manželku, skrátka bytosť, dlhé roky okolnosťami formovanú viac, než sama tuší. Mnohé by to čitateľovi vysvetlilo a oveľa viac priblížilo ľudskú aj magickú stránku hlavnej hrdinky.
Kateřina Hurtová stvorila svet, v ktorom sa prepletá mágia s technikou, jednoduchý spôsob života na pastvinách s pohodlným mestským. Zoznámi nás so starobylými legendami, špecifikami každého z národov, odlišným spôsobom života, názormi na svet a samozrejme s nevraživosťou, ktorá z toho plynie. Hurtovej univerzum je živé, dýcha, rastie a vťahuje čitateľa do seba vôňami, zvukmi piesní či množstvom jazykov. Opantá vás mágia aj teberský mráz a dupot divokých stád na šírych pláňach budete v hlavách počuť ešte dlho po dočítaní.

A v ní stín
Autor: Kateřina Hurtová
Vydala: Gorgona