SERIÁL: Zámek a klíč - Netflix

Článek od: Ivet Křenková - 31.03.2020

Po devíti letech od prvního pokusu převést Zámek a klíč na televizní obrazovky se to konečně podařilo a hraná podoba komiksové série zakotvila u Netflixu. Je to ale vůbec důvod k radosti? Odpověď není úplně jednoznačná.

Jako první měla adaptaci úspěšné komiksové série přinést televize FOX. Té ale pilot z roku 2011 nestačil k tomu, aby dál pokračovala v natáčení a seriál poslala k ledu. Další nevydařený pokus pak následoval v roce 2017, ale fanoušci předlohy, kterou mají na svědomí autor Joe Hill a kreslíř Gabriel Rodriguez, se nakonec dočkali až letos.

Televizní série i šestice komiksových knih vypráví podobný příběh, který se točí okolo rodiny Zámkových. Ta se po kruté vraždě milovaného otce stěhuje do starého sídla, aby začala nový život. Jak už to tak ale bývá, klid jim opravdu nehrozí a nejmladší člen rodiny Bóďa začne brzy objevovat tajemné klíče, které mu propůjčují nejrůznější schopnosti. O moci klíčů se mu podaří přesvědčit alespoň jeho starší sourozence, sestru Kinsey a bráchu Tylera. Zámkovi nejsou jediní, které moc klíčů láká. Ve studničním domku se totiž skrývá ozvěna – říká si Finta a pomocí klíčů touží páchat samé zlo. 

Pokud jste četli knížku/komiks a chystáte se ke sledování adaptace, můžete zaujmout několik postojů. Někdo je schopný tato dvě díla úplně oddělit a nedopouštět se srovnávání, někdo má vysoká očekávání a nespokojí se jen tak s něčím, někdo přijme adaptaci takovou jaká je. Ani jeden z přístupů není špatný, ale je potřeba poukázat na to, že Netflix má obecně s adaptacemi jeden problém - i ze skvěle napsané předlohy se mu obvykle podaří vyplodit jen průměrný seriál, který v divákovi nezanechá žádné emoce.To, že se události dějí chronologicky trochu jinak, spousta z nich je vypuštěna a některé scény jsou pro hranou verzi vymyšleny odlišně, tolik nevadí. Vypadá to ale, že scénáristka Meredith Averill vzala jedno z nejlepších Hillových děl, vytáhla z něj tři, čtyři nejpodstatnější věci, děj náhodně přeházela a zbytek bez milosti vyhodila do koše.

Aspoň takový je dojem z první série, zádrhel je ale v tom, že je nebezpečné ji plně zhodnotit. Poslední díl s názvem Koruna stínů totiž končí tak neurčitě, že nabídnout konkrétní závěry bez dalšího pokračování není jednoduché. Zámek a klíč není jediný seriál, který se s tímto problémem potýká, podobně dopadla i první řada Umbrella Academy, rovněž natočená podle komiksové předlohy.

Toto mne nutí k úvahám o záměrech Netflixu a celé jeho produkce. Dejme tomu, že v případě Zámku a klíče máte na stole šest výborných komiksových děl. Co uděláte, když se rozhodnete příběhy přenést na obrazovku? V případě Netflixu se odpověď zdá být jednoduchá – vezmete si to nejdůležitější ze všech, nacpete to do první řady seriálu, sérii necháte neukončenou a pokud to dopadne, v dalším pokračování si zvesela příběh nastavíte vlastními nápady. Nebo ne?

Osud druhé série Zámku a klíče je narozdíl od Umbrella Academy stále trochu neurčitý a pokud k jejímu natáčení nedojde, je logické, že čtenáři i nečtenáři komiksů Zámku a klíči vyčítají právě ten pochybný a neurčitý závěr posledního dílu. Mnoho diváků si navíc neodpustilo srovnání s populárním seriálem Stranger Things. Není se čemu divit, protože vizuál Zámku a klíče se tímto počinem minimálně inspiroval, což trochu škodí jeho celkové atmosféře. Rozhodně bych si dokázala představit, že prostředí nebude působit tolik pohádkově, ale spíše ponuře. To se ale neděje a onu ponurost a temnotu nahrazuje několik brutálních scén, které se do celkového konceptu vůbec nehodí. Také je škoda, že není více prostoru věnováno samotným klíčům a například jejich historii, místo toho se polovinu každé epizody dostáváme na střední školu a pozorujeme zoufalé pokusy Kinsey a Tylera o začlenění do kolektivu. Zároveň není třeba, aby nám tvůrci na každém kroku připomínali, že otec dětí zemřel a nebylo to zrovna to nejšťastnější, co se jim kdy stalo. Pozitivní tady ale je, že v případné druhé sérii by se zatím nezmíněné okolnosti kolem klíčů mohly dostat do scénáře.

Důraz na genderovou a rasovou vyváženost asi není třeba rozebírat. Úsměvné je to, že v rukou Finty měl skončit takzvaný „gender key“, který by jí umožnil měnit pohlaví, ale místo něj získala klíč, díky kterému mohla měnit podobu tak, jak se jí zachtělo, což logicky vedlo k výrazným změnám v ději.

Plusové body Zámek a klíč dostává hlavně díky hereckému obsazení, které se nadmíru povedlo. Skvělý je třeba Jackson Robert Scott, který ztvárnil nejmladšího Bóďu a znát jej můžete jako představitele Georgieho v obou částech filmu TO. Úplně nejlepší volbou pak byla herečka Laysla De Oliveira, která v seriálu představovala ženskou podobu Finty. Skvěle se na roli hodila vzhledově a dokázala vystihnout podstatu zla, které se v „ozvěně“ ze studny ukrývá.

V seriálu najdete i několik dobrých nápadů, které jsou využity ve scénách, jejichž přenesení do hrané podoby by mohlo působit divně. Oceňuji hlavně zařazení dveří vedoucích do mysli člověka, když použije lebeční klíč, aby mohl zkoumat své vzpomínky.

Pokud se na závěr ptáte, jestli Zámek a klíč zařadit do svého seznamu, protože recenze zní trochu zahořkle, pořád platí, že se i přes veškerou kritiku výše jedná o jeden z těch lepších počinů, který lze na Netflixu najít. Nemohu se ale zbavit dojmu, že na této stanici se hledí spíše na kvantitu než na kvalitu a skutečně kvalitních netflixovských kousků je jako šafránu.

 

Zámek a klíč
TV Seriál, USA, 2020, 7 h 52 min (Minutáž: 40–57 min)
Tvůrci: Meredith Averill, Carlton Cuse
Režie: Michael Morris, Vincenzo Natali, Tim Southam, Mark T
Předloha: Joe Hill (komiks)
Scénář: Meredith Averill
Kamera: Tico Poulakakis
Hudba: Torin Borrowdale
Hrají: Kevin Alves, Thomas Mitchell Barnet, Coby Bird, Asha Bromfield a další

Přidat komentář