NEDĚLNÍK: Míša Merglová, O J. K. Rowling a smrti autora

Článek od: Redakce - 27.06.2020

Celé to začalo nevinně před pár týdny – na Facebooku se objevila knižní výzva. Sedm dní, sedm knih, jejichž čtení si člověk užil. Obvykle se podobným řetězákům vyhýbám, ale co, řekla jsem si, jde o knížky a aspoň se proberu knihovničkou a zamyslím se nad tím víc do historie. Vzala jsem to tedy od píky a kromě Hamleta, Nikdykde nebo Legendy o Drussovi jsem jeden den do výběru přihodila i Harryho Pottera.

O pár dní později jsem se viděla se svou kamarádkou a řeč přišla i na onu facebookovou výzvu. „Víš, mně se moc nelíbilo, žes tam zahrnula i Pottera,“ řekla mi. Na dotaz proč mi odpověděla, že má Rowlingová transfobní názory. A mé kamarádce, která právě prochází procesem změny pohlaví, se tím dílo autorky značně znechutilo.

Debatovaly jsme na tohle téma nějakou dobu a celá diskuze ve mně zanechala rozporuplné pocity. Jistě, zaregistrovala jsem kolem Rowlingové nějakou kontroverzi před pár měsíci, ale nijak zvlášť jsem o tom nepřemýšlela. Vždycky jsem četla knihy tak, jak přede mnou ležely – někdy autora znám, občas i osobně, ale mnohem častěji vím jen to, že je to někdo. Autor. Osoba, jejíž jméno na mě kouká z obálky a občas ho neumím ani vyslovit. Velká část toho, co čtu, nemá s reálným světem nic společného, a i u fikce sahám raději po věcech, kde se se skutečným světem nepotkám – meče, koně, svalnatí borci, zašlá sláva dávných časů a tak. Prostě pohádky pro dospělé.

K člověku samozřejmě občas doplují různé zvěsti – Lovecraft byl rasista, Orwell udával své kolegy a Hemingway byl prý taky pěkná mrcha –, nikdy jsem se ale nezamýšlela nad tím, že bych měla autora nečíst nebo prostě ignorovat jeho dílo na základě jeho životních názorů. Navíc většina autorů, o nichž jsem nějaké podobné věci slyšela, je už mrtvá, tak proč se v tom pitvat? Prostě přístup „smrt autora“ (v těchto případech doslova) a hotovo.

Po diskuzi s kamarádkou jsem se nad tím nicméně zamyslela víc. A protože jsem ráda informovaná, rozhodila jsem sítě a zapátrala po dalších názorech na toto téma. Jak lidé přistupují k dílu spisovatele, jehož pohled na svět se s tím jejich rozchází? Ukázalo se, že na celou problematiku neexistuje jednoduchá odpověď.

Když člověk sáhne po knize, obvykle si nedělá rešerši toho, jestli je mu autor názorově blízký nebo jestli je kolem něj nějaká kontroverze. Zaujal mě název, obálka nebo anotace, prostě si jdu knihu přečíst. A kniha se mi buď líbí, nebo ne.

Autor a dílo ale nejsou tak docela oddělené entity. Každý autor má v sobě určitý pohled na svět, který vědomě nebo bezděčně vkládá do své knihy a prodává ho čtenářům – hrdinové, prostředí i problémy, s kterými se potýkají, budou determinováni vlastními zkušenostmi spisovatele.

Pokud je čtenář sečtělý a má vlastní pohled na svět, dokáže v knize najít instance, kdy se s autorem názorově rozchází. Jsou chvíle, kdy jsou podobná názorová přesvědčení výrazná a nepřehlédnutelná, jako když hluboce rasistický autor napíše báseň „On the Creation of Niggers“, jindy jsou však nuance v díle skryté a pro méně pozorného čtenáře nezřetelné.

Což může být problém. Čtenář totiž do jisté míry přejímá autorovo vidění světa, a to zejména ve věku, kdy si názor na svět teprve formuje – typicky jako dítě. Čímž se obloukem vracíme k Harry Potterovi a jeho autorce.

Harry Potter mě tak jako mnoho dalších dětí mé generace přivedl ke čtení a dodnes mám hezké vzpomínky na to, jak jsme netrpělivě čekali na další knihu nebo rozebírali, co se v příběhu bude dít dál. Když se na Harryho Pottera podívám dnešním pohledem, nikde v něm nevidím transfobii. Je to ale tím, že v něm nikde nenalézám žádnou zmínku o transgender lidech.

Jak jsem zmiňovala už výše, autor předává čtenáři v knihách svou vizi světa. A svět bez těch, které autor nevidí nebo vidět nechce, je také jednou z vizí – vizí, kterou mohou čtenáři velmi snadno přijmout jako svou. Je pohodlné dívat se na svět optikou vlastní bubliny a nepátrat po ničem mimo ni. Je to ale zároveň nebezpečné. Vede to pak k tomu, že si autoři jako Rick Riordan (série Percy Jackson) povzdechnou, že dostávají komentáře, proč ničí příběh existencí gender fluidní postavy a že tak ničí knihu svou agendou – jenže možná to, co příběh ničí, je spíš zatvrzelé přesvědčení onoho čtenáře, že právo takto „jiné“ postavy na existenci v příbězích je automaticky „agenda“.

Samozřejmě, jakmile začnete uvažovat ve směru „musí tam být zahrnuti všichni – černí, bílí, zelení, mladí, staří, homo, hetero, trans, jinak je autor proti nim“, jste na cestě do králičí nory, která vám přivodí akorát migrénu. Například ten propíraný Harry Potter byl napsán v době, kdy společenská diskuze na téma transgender lidí nebyla ani zdaleka tam, kde je dnes, a zahrnutí takové postavy by bylo v tehdejší době možná spíše problematické. Stejně tak řada autorů žila v době, kdy byly dnes jasně odsuzované názory považovány za relevantní.

Celá debata o autorovi versus díle samozřejmě explodovala v posledních dnech, kdy se Rowlingová znovu ozvala na Twitteru i v následné eseji, a padla v ní řada zajímavých podnětů, jak k situaci přistoupit – někdo říkal, že si knihy autora, s nímž se názorově rozchází, už nikdy nepřečte, protože jsou pro něj pošpiněny. Další oponovali, že si knihy nenechají vzít a je jim jedno, co obsahují. Nejčastější názor byl ale smírnou cestou, kterou osobně považuji za tu nejlepší – knihy není potřeba soudit nebo hodnotit podle jejich autora, je ale důležité si uvědomovat jejich kontext.

Autoři vždy píšou o tom, co je jim blízké, a vycházejí z vlastních zkušeností a pohledů na svět. Proto je dobré, abychom četli kritičtěji, měli se na pozoru, nebáli se hledat nové informace nebo úhly pohledu a neomezovali se jen tím, co je pro nás známé a pohodlné. Když budeme vyhledávat i příběhy o lidech, které běžně nevidíme, možná je pak začneme nacházet a chápat také ve skutečném světě – a třeba se pak mezi námi najdou další, kteří odvypráví příběhy, co budou bohaté a zajímavé a časem přestanou být jiné.

 

Michaela Merglová (*1990)
Plzeňská rodačka debutovala povídkou Tři bratři (Kočas 2015), byla třikrát pasována na Lady řádu fantasy v soutěži O nejlepší fantasy a v roce 2017 se stala i nositelkou meče. Uspěla také v literárních soutěžích Žoldnéři fantasie s povídkami Jestřábice (antologie Odvrácená strana světa, 2017), Poslední z královrahů (antologie Na stopě zločinu, 2018) a Trnité přátelství (antologie Světy za branami, 2019) nebo CKČ s povídkou Sen v písku (Mlok 2017). Její texty se objevily také v nesoutěžních antologiích, naposledy Ve stínu magie (Epocha, 2019), nebo v Pevnosti - Budeme si hrát (Pevnost 02/2019). I když už vyzkoušela různé  žánry, nejradši se vrací ke klasické fantasy meče a magie. Kromě psaní spolupracuje jako recenzentka s časopisem Pevnost, žije v Praze a pracuje v reklamě, a když ji všechno štve, staví se na józe na hlavu.

Komentáře

Víření médií kolem známých osobností (a je jedno, jestli se jedná o žijící osoby, či ne) je pouze odrůda honu na čarodějnice v hledání vize nepřítele všude kolem nás, které je rozdmýcháváno dílem nenávistnými postoji, jež se ve vypjatých situacích názorové příkopy zvýrazňují, a dílem strachu z nejisté budoucnosti, či ještě větší atomizace společnosti, anebo ztráty základních axiomů určitých společenských vrstev (i když to paradoxně vypadá, že čarodějnice začaly honit ty ostatní).

 

Mně osobně se nechce číst o takových hrdinech, se kterými se nemohu ztotožnit, ba ani je nedokážu pochopit (a je úplně jedno z jaké jsou komunity, jsou-li zelení, modří, fialoví a pocházejí bůhví odkud, a jak iracionálně se chovají). Mohu je pouze vzít na vědomí: jsou tady, existují a tím pádem můžeme existovat vedle sebe, aniž bychom si navzájem rušili své kruhy.

 

Harry Potter mi nevadí, je to prostě puberťák, který chce po svém zachránit svět a ne každý tomu jeho vidění potřebnosti rozumí a nechce ho jen využít pro své cíle nebo ho jen prostě vymazat...

 

To Percy Jackson je kapku jiná káva v avantgardně neortodoxním přístupu k řeckým dějinám, které jsou jenom kulisou k akčním příběhům hollywoodského střihu a (přibližným) převyprávěním známých příběhů z kapku jiného úhlu, rádoby náctiletých.

 

No jo, ale na konci je to vždycky neviditelná ruka trhu, která s hodnotami zamíchá, a čas, který je prověří :)

Já bych to "čtení s uvědoměním" nechal asi na každém jednom. Ne každý zatouží po návštěvě Wagnerova Ringu, slovy klasika, hned "přepadnout Polsko". Ne každý Mievillův čtenář bude po zvládnutí Krakena zakládat odbory. Vlastně si myslím, že víc než Lovecraft či Major Zeman si dnes zaslouží dovysvětlující cedulky "kontroverzní finančník označovaný za filantropa. Zbohatl na spekulacích s librou, čímž znehodnotil vklady (násobek)tisíců britských střadatelů." (za spekulace dosaďme třeba privatizaci bytového fondu podniku OKD, či privatizace jiné).

Zdravá společnost by měla ustát i knihu hlásající rasovou, třídní či jinou nenávist zcela otevřeně i napřímo. Nemocná společnost v ní bude hledat lék a v jejím zakazování důkaz její pravdy i lék na neduhy doby (stačí si jen vybrat stranu).

A kdy se to které téma stává agendou (agenda sama o sobě není sprosté slovo)? Když je autorovým tématem, nebo je-li dané téma do díla zapracováno nad rámec jeho smyslu či historického/místního ukotvení (mám podezření, že procentuální výskyt příslušníků LGBT v dnešní audiovizuální tvorbě dalece převyšuje jejich reálný výskyt ve společnosti). Vzorovým příkladem politizující agendy je The Class (paralelní seriál Doctora Who). Vzorovým příkladem agendy, která byla akceptovatelná, je série Xenogenesis od Butlerové. (Ale možná měla jen to štěstí, že jsem ji četl v době, kdy na bílém životě také záleželo a člověk neposlouchal horem dolem, že koncept heterosexuálního bílého muže je překonaný, zpátečnický a zavrženíhodný.

Tím je pro mě asi téma vyčerpáno. ;)

Bohužel nám tu řádí kulturní revoluce a její hlasatelé ani netuší, že už tu minimálně jednou byla. Klasická hudba je prý bílá a tak se s ní musí zatočit, matematika je rasistická, protože řada matematiků byla té "špatné" barvy, ale hlavně vyžaduje použití mozku (který bychom u našich politiků hledali stejně obtížně, jako kdysi u příslušníků VB), což se momentálně vrchnosti nehodí. Takže se ignoruje nejen historický kontext, ale i historie skutečná (pokud se rovnou neničí formou likvidace památek). U knih by mělo rozhodovat, jestli je dobře nebo špatně napsaná, bohužel ale zase začíná rozhodovat ideologie a politika bez ohledu na formu a kvalitu obsahu. Každý může potkat dobrou knihu, která mu ale nesedne, stejně jako knihu špatnou, která ale něčím pobaví, případně se trefí do nálady. Nebo dokonale sednoucí dobrý kousek. Kádrování literaturya její následné pálení či ukládání do trezoru podle názorů autora je jen opakování dějin.

Kdysi jsem narazil na pár reprodukcí obrázků od Hitlera z doby, než se dal na politiku. Něco bylo ze zápolí fronty, něco bylo patrně určeno na pohlednice. Nebylo to žádné extra umění, ale ani mazanice - prostě technicky slušné obrázky v realistickém stylu, který bohužel tehdy zrovna nefrčel, ale někde na zdi ani nepohorší, ani bezmezně nenadchne. Spálíme je jen proto, že jsou zrovna od Hitlera, který prohnal planetu jedním obřím mlýnkem na maso?

Uznávám smrt autora. Pokud dílo vyloženě neřve nějaké agitky, které by se mi příčily, tak je mi v zásadě jedno, co autor dělá jako osoba. Na jednu stranu chápu tu potřebu je nepodporovat (a raději si koupit knížku od někoho, kdo je v menšině a taky píše dobře), ale kdybych měla prohlédávat každého autora, tak se z toho zblázním. Pokud se některým lidem příčí, budiž, ale měli by to zakazovat ostatním a být z nich zklamaní? Zní mi to jako spíš prostor pro tu diskuzi než hned člověka odsoudit.

Postoj: "Já se s tím nesetkávám, tak o tom nepíšu." jsi podle mě popsala přesně. Jen nevím jak jde ruku v ruce "já takový lidi neznám" a "tihle lidi se mi vyhýbají/neprozradí to o sobě, protože ví, že je nepřijmu." Ale tak ještě pořád existuje pravidlo "Já ženský nepíšu, páč je neumím" a nevěřím, že autoři nikdy ženu nepotkali :). Pak od nich můžeme těžko chtít, aby zkusili i něco jiného.

V tomhle budu vždycky doporučovat Welcome to Night Vale: A Novel, protože diversity je tam neskutečně mnoho, není nijak nucená a už vůbec nevypadá, že se těžce píše, jak někteří tvrdí.

Zdar a Sílu přeje Kadet

Byť je to asi už trochu paralelní téma k tématu článku (zde se zabíjejí autoři ;), cítím potřebu k tomuto konkrétnímu připodotknout:

Za mě je ochota podstoupit operaci a vše s tím spojené naopak důkazem toho, že dotyčný nemá roupy a opravdu mná jen tu smůlu, že se narodil v cizím těle. A takovému člověku, poud si to společnost dovolit může a nesbírají se zároveň víčka na operaci zajišťující holý život k žití, nemám problém s náklady na onu operaci pomoct. Ono to opravdu musí být k nežití, identifikovat se jako žena - a být v mužském těle, či naopak. Či spíš jen k holému žití. A většinou tito žádají jen slušnost a respekt k nově nabyté identitě, která jim jejich práva sama o sobě (u nás) zajišťuje (otázkou je nanejvýš problematika fair play u sportovců - sprinterka co bývala sprinterem bude vždy vůči sprinterkám, co byly ženami odjakživa, ve výhodě například z důvodu stavby pánve a s tím související mechanice běhu.). Jednoduše, kdo se doopravdy cítí být ženou, nebude  nikdy smířený s tím, že má penis a hrát to tak na půl.

Upřímně, jsem přesvědčen, že našim progresivním bojovníkům nejde ani tak o ty menšiny samotné, jako o ten úžasný pocit moci veřejně deklarovast tu hloubku vlastního ducha a tolerance a kdo to nechápe, do toho to třeba natlučeme - ať už sociální exkomunikací, nebo vyhazovem z práce, nebo vězením. Záleží jen na tom, co máme po ruce. Když se kácí les, tak prostě lítají třísky. No bóže, vy naděláte! Právě se buduje nový lepší svět a zakládají Výbory pro veřejné blaho!

Jéžiš, na čtení mám sakra málo času a ještě abych četl uvědoměle...

Já to v první třídě nedotáhl ani na Jiskru. Víte proč? Nebyl jsem dost uvědomělej ;-)

Všechno se dá dohnat! "Slibuji dnes přede všemi, jako jiskra jasná, chci žít pro svou krásnou zemi, aby byla šťastná!".

Jinak já zhruba od šesté třídy odmítl chodit do pionýra, protože to byla nuda. místo toho jsem s tátou a dalšími lepil v rámci Svazarmu (u nás taková únikovka - buď střeleckej kroužek, nebo biatlon, nebo tohle) v naší kuchyni plastiková letadélka (a na jedné z výstav jste našli i thunderbolty a mustangy a warhavky v barvách těch, "jejichž podíl na našem osvobozování se samozřejmě zatajoval", stejně jako jsem si své výkonnostní body odbyl s noční radarovou švalbinou v barvách luftwaffe..." Ten nejšikovnější z nás to dotáhl na Zero říznuté z lavočky a podobné kusy ;) A krutě, opravdu krutě jsem mu záviděl SR-71 od Revellu... Takže vzato kolem a kolem, byl jsem vlastně také neuvědomělý disident ;) Bože, jak mne vždycky popuzovalo takové to stádní svazáctví, vytřeštěné oči, Pravda, Láska, Mír na rtech a podezřelý je každý, kdo nestojí na značce, včas a v úboru předepsaných barev!

No, já právě nebyl dost uvědomělej ani na to, abych se naučil tu pitomou přísahu. Naštěstí si neřekli, že jsem reakcionář, ale jenom, že jsem prostě blbej :-)

Spisovatel nutně nemůže zachytit svět v celé jeho komplexnosti. Nejen, že je to nad mentální kapacitu většiny lidí, ale ona by to taky většina lidí nečetla. Harry Potter řeší vztahy mezi čaroději a nenadanymi a vztahy mezi čaroději ze starych rodů a těmi bez rodokmenu. A dochází k tomu, že nezáleží na původu, ale na činech a že svou sílu nemáme zneužívat. Za čaroděje, nenanadane, staré rody a čaroděje bez původu si lze dosadit ledaskoho v analogických vztazích. Tomu se říká alegorie, bohužel něco, co půlka moderních aktivistů nepobere. V Harry Potterovi nejsou ani vozíčkáři Eskymaci, schizofrenici, komunisti a spousta dalších věcí. Hype, které pozoruji kolem transgenderu svědčí podle mě o tom, že mezi členy této druhdy znevazovane a ustrkovane skupiny lidi, se začíná vyskytovat značná rozmazlenost. Rowling nebyla nijak transfobni, nebo jak se to tím newspeakem má popisovat. Ona si z toho dělá srandu, jizlivym satirickym stylem. Podle mne necítí nějaký odpor ci fobii k transgender lidem, ale pozná pitomost, když na ni narazí a neváhá se vůči ní vymezit. Respektujme menšiny, ale není posvátné všechno, co z nich vypadne. Kolem jsou davy lidí, kteří trpí na tisíce různých způsobů a zdaleka ne všem se dostává takové pozornosti jako menšinam, co jsou aktuálně v módě.

Přidat komentář