RECENZE: František Petran, Černí Husaři a probuzený démon

Článek od: ena - 15.04.2021

Krásny pohraničný kraj ovládajú zbojníci. Kradnú a nechávajú obyvateľov okolitých dedín o hlade a bez prostriedkov. Náhodou do týchto končín zamieria čierny husári, obdarení čarodejníckou mocou. Potrebujú kováča a oddych pred ďalším putovaním. No udalosti sa zamotajú a všetkým zrazu začne hroziť oveľa väčšie nebezpečenstvo, ako zbojníci...

Lupiči, démon a hrdosť
Otec kováča Jana, Matyáš, je bývalý bojovník od Poslední šance. Tam armádu kráľa Svatoslava a čarodejníkov, ktorým velil kráľ Arminius, nepriateľ takmer zničil. Našťastie všetko dobre dopadlo a legendy o bitve sa rozprávajú dodnes. Presne tento príbeh miluje aj Matyášov vnuk Kuba. No kvôli príchodu neznámych cudzincov si ho musí odpustiť.
Pocestnými sú dvaja husári, Florián a Sabina a potrebujú podkuť koňa. Obaja vnesú do príbytku chudobnej rodiny zvláštne vzrušenie. Nik nevie, že v dedine je donášač a že zbojníci sa pripravujú na prepad. Vidina krásnych koní a plných mešcov je príliš lákavá. Udalosti sa často otočia a dopadnú inak, než si ľudia naplánovali. V tomto prípade majú za následok napraveného zloducha. Ujme sa ho krásna Lada ktorá vie, čo sa blíži. Tento napravený bojovník možno ešte zohrá významnú rolu.

Minulosť každého dobehne
Kedysi dávno mágovia bojovali s mocným démonom Knutom Tyranovom. Floriánov meč sa zlomil a zostal v tele démona. Odvtedy sú magicky spojení a Florián nesmie čarovať, aby ho opäť neprebudil k životu. Knuta vtedy mágom pomohla uväzniť krásna čarodejnica. Ľsťou ho vlákala do jaskyne. Nik nepoznal jej meno a netušili, kam zmizla.
Takže keď v zápale boja použije Florián na zbojníkov svoju čarovnú moc, má to strašné následky. Kde teraz nájdu záhadnú čarodejnicu a bude im ochotná znovu pomôcť?

Je nutné zhromaždiť kráľovské vojsko a zavolať posily z radov čarodejníkov, ktorí sa už s démonom v boji stretli. Prídu a pomôžu? Akú úlohu zohrá v nastávajúcej bitve napravený zbojník?

Každý bojaschopný muž musí do boja. Kubov dedo Matyáš znovu dostal možnosť pripomenúť si roky v armáde. Veď on ešte všetkým ukáže, ako treba mečom sekať nepriateľa! Malý Kuba túži len po jednom, aby sa dedovi, ani nikomu z tých, ktorých si obľúbil, nič nestalo. Vymyslí preto úžasný plán.

Zatiaľ Knut Tyranov postupuje k hraniciam kráľovstva. Vojská ľudí a mágov sa pomaly zhromažďujú a je jasné, že táto bitva bude urputná. Kto ju vyhrá?
Príde vojakom na pomoc aj Lada a záhadná čarodejníčka, ktorá už raz Tyranova uväznila? Dúfajme, že áno. Bez ich pomoci budú mať vojaci nádej na porážku Knuta Tyranova oveľa menšiu.

Skvelý autor, skvelá kniha
Napísať dobrú knihu pre mladých je skutočný kumšt, pretože mladí, tí vám len tak na hocičo neskočia. Pozorne sledujú a premýšľajú. Františkovi Petranovi, ktorý je známy čitateľom akčnej fantastiky pod pseudonymom Oskar Fuchs, sa však podarilo napísať skvelý román, plný cti, spravodlivosti, lásky, sebaobetovania aj mágie. Učí nás, že niektorí ľudia si zaslúžia druhú šancu. Nielen v knihe, ale aj v skutočnom živote. Sú ochotní poučiť sa z chýb a začať viesť lepší, statočnejší život. Nie každý je však ochotný zmeniť sa. Do kontrastu je tu dané myslenie Kubu a dospelých, ktorí často veci riešia zložito. Je to práve chlapec, kto vojskám bojujúcim proti démonom zoženie rozhodujúcu pomoc. Jednoduché a čisté srdce dieťaťa a viera, že v legendách sa ukrýva pravda, pomôže zachrániť kráľovstvo. Autor sa vžil do myslenia detí čo je pre mladého čitateľa príťažlivé a podmaní si ho. Zároveň podáva realistický obraz dedinčanov sužovaných bandou lúpežníkov aj opis bitvy proti démonom. Samozrejme je všetko prispôsobené veku čitateľov, ktorým je toto rozprávanie určené.
Čo mladí určite ocenia, sú aj krásne ilustrácie z dielne Žanety Kortusové. Nenásilne dopĺňajú dej a povzbudzujú detskú fantáziu, aby si lepšie dokázali predstaviť jednotlivých hrdinov.

Ak ste vy a vaše deti milovníkmi napínavých príbehov, neváhajte. Túto knižku nebude čítať iba vaša ratolesť, s radosťou po nej siahnete aj vy, rodičia. Napínavý príbeh, strhujúce bitvy, rozprávka plná mágie aj skutočného života, prispôsobené veku mladých čitateľov. Uspokojte svoje čitateľské chúťky a zamlsajte si. Som si istá, že si od spokojnosti oblížete všetky prsty.

Černí husaři a probuzený démon
Autor: František Petran

Vydavateľstvo: Epocha
Rok vydania: 2020
Ilustrácie: Žaneta Kortusová
Počet strán: 197
Väzba: pevná
ISBN: 978-80-7557-204-2
Cena: 249 Kč

 

Komentáře

Přidat komentář