RECENZE: Lucie Lukačovičová, Zákon azylu

Článek od: ena - 30.12.2021

Občas je dobré žiť v nevedomosti. Inak by ste sa museli zaoberať duchmi a strašidlami pobehujúcimi v uliciach či tajomnými bytosťami z rozprávok a legiend. Prípadne bojovať s nepriateľmi, ktorí tak celkom nepochádzajú z nášho sveta. Je lepšie o týchto veciach nevedieť. O tieto príšery nech sa stará Azyl so svojimi agentmi. No občas sa stane, že súboje s nadprirodzenom zasiahnu aj obyčajných ľudí...

Neviditeľný svet
Praha nepatrí len ľuďom. Žijú v nej aj duchovia, golemovia, upíri, vodníci a množstvo ďalších bytostí, ktoré sa tvária ako obyčajní smrteľníci. Prípadne netušíte, ako sa tvária, lebo sú ľudským očiam neviditeľní. Nájdu sa aj tvory či ľudia obdarení magickou mocou. Takí sú nám obyčajným veľmi nebezpeční. Na ochranu pred nimi vznikla organizácia Azyl. Združuje všetkých, ktorí sú obdarení istými schopnosťami a tiež ochotou loviť a zabíjať prízraky, duchov či démonov.

Jedným z nich bol aj Benedikt, ktorý vidí duchov a komunikuje s nimi. Azylu sa upísal po vzore svojej matky, ktorá v jeho službách zomrela. Pre Azyl pracuje aj Benediktov brat Teodor. Cesty súrodencov sa kvôli odlišnosti názorov rozdelili už dávno, a rovnako sa Benedikt rozlúčil aj s Azylom. Teraz proti magickému zlu bojuje sám. Teda, nie je sám, má pomocníka, ducha Gabriela a najnovšie aj tajomnú Yssl.
Pri jednej akcii sa mu do cesty pripletie Teodor. Roky sa nevideli a Benedikt dúfal, že to tak aj zostane. Ale v Prahe nejaká bytosť ohrozuje duchov. Zdá sa, že bratia musia spojiť sily a pomôcť im, a to aj napriek tomu, že Azyl magické tvory nechráni. Spolupráca ani jednému nevonia, avšak „vyššie mocnosti“ rozhodli za nich. Spoločne cieľ dosiahnu rýchlejšie. K duchovi Gabrielovi a Yssl dostanú ešte na pomoc ďalšie súrodenecké duo. Najskôr však musia prísť na to, čo je v Prahe za netvora, čo môže spôsobiť a či môže táto situácia ohroziť ľudí.

Hľadanie a nachádzanie
Azyl má našťastie prístup k  informáciám. Agenti by bez správnych údajov bytosť neidentifikovali a nemohli proti nej adektvátne zasiahnuť. Neskôr bude potrebné navštíviť pár dôležitých osobností, cintorínov a vybojovať niekoľko ťažkých súbojov a prežiť ich. Stopy ich zavedú do Argentíny, kde zostúpia do hĺbok starej bane a osviežia si spomienky na detstvo, ktoré je s ňou previazané. Potom, snáď, budú schopní démona zneškodniť. To, čo Benedikta znepokojuje, sú narážky nepriateľa na jeho a bratovu minulosť. Odkiaľ ju pozná? Je možné, že je to niekto z ich minulosti? Zatiaľ všetko naznačuje, že bytosti ide o pomstu. Chce sa pomstiť iba im dvom alebo celému svetu?

Útok na démona sa začína. Treba sa naň poriadne pripraviť a nič nezanedbať. Spoliehajú sa na pomoc mágie, ale na pláne je aj šikovný úskok. Očakávajú ohnivý a nebezpečný súboj. Zbrane, magické formulky, talizmany a znamenia budú možno to jediné, čo ich bude deliť od smrti.

Čo je pred zrakom ukryté...
Hoci sú niektoré časti zápletky môžu byť niekomu ťažšie uveriteľné a Benediktov dôvod na odchod z Azylu sa nebude každému zdať dostačujúci, budete príbeh akceptovať a s chuťou si román prečítate. Zavítate na mnoho atraktívnych aj strašidelných miest, zažijete veľa tvrdých súbojov a spoznáte aj magické bytosti. Postavy dostali dostatok času prejsť istými zmenami a zvládnuť staré aj nové konflikty. Bratia riešia rodinné nezhody, svoj postoj voči Azylu, morálne dilemy či istú osamelosť kvôli svojim výnimočným schopnostiam. Občas to medzi nimi škrípe, no uvedomujú si fakt, že ak nebudú spolupracovať, tajomnú beštiu neporazia.
Autorka je známa svojou znalosťou cudzích kultúr, mystiky a tým, že precestovala veľa zaujímavých miest. Svoje znalosti a zážitky prenáša do svojich kníh, čím ich robí čitateľsky zaujímavé. Aj do Zákona Azylu dokázala zakomponovať množstvo zvláštnych zvykov, povier, legiend, či mýtických bytostí z rôznych kútov sveta. Stretneme sa s východnou mystikou, judaizmom, aj s bytosťami z mýtov a povestí starej Prahy či Amerického kontinentu. To všetko zaujímavo stmelené do jedného napínavého celku. V tomto románe nie je podstatné, či ste démon, duch alebo máte čiernu, žltú prípadne bielu pokožku. Dôležité je nájsť v sebe pokoru a rešpektovať ostatných.
Zákon Azylu je pomerne akčná kniha, ktorej súčasťou sú aj bojové scény. Hrdinovia využívajú mnohé spôsoby boja, od východných bojových umení až po súboje s pomocou rún a magických formuliek. Aj vďaka nim má román rýchly spád a tú správnu šťavu.

Ak máte radi dobrodružstvo a zaujímajú vás mýty, magické bytosti, viete si spojiť fakty a nebojíte sa ísť v noci na cintorín, či do opustenej budovy, zapojte sa do pátrania po démonovi, ktorý sa snaží ovládnuť Prahu. V ohrození sú jej živí aj mŕtvi obyvatelia. Azyl vás potrebuje, pretože šikovných agentov nikdy nemá dosť.

 

Zákon Azylu
Autorka: Lucie Lukačovičová

Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Epocha
Rok vydania: 2021
Jazyk: český
Počet strán: 318
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-278-0038-4
 

Přidat komentář