Knihovnička pro obnovu civilizace: 3. Kam vlastně cestovat?

Článek od: Petr Simcik - 01.06.2025

Než se pustíme do druhé knihy, představíme si další problém. Tedy kam cestovat.
Myslím, že největší oříšek by byli právě vládci, náčelníci, králové – prostě kdokoli mocný, kdo by se o vás dozvěděl. V té době byli samozřejmě osvícení jedinci, ale také brutální, kruté a mocichtivé svině. Pokud bych chtěl mít jistotu, že neskončím hned někde na hranici či na kůlu, předpokládám, že by člověk vyrazil nejspíše do Athén. Zvlášť kdybych se do nich mohl dostat v době jejich rozkvětu. Kolem roku nula už by to bylo o hubu asi kdekoli, ale je lepší zkusit nějakou klidnou provincii Římské říše, než zkoušet přesvědčit hordy barbarů na severu. Mimo Evropu pak možná Čína...?

Výběr místa a času příchodu by byl zkrátka klíčový. I s encyklopedií v ruce byste skončili velmi rychle na hranici, kříži nebo v aréně jako krmivo pro lvy. Zvlášť pokud byste narazili na paranoidního vládce nebo dogmatické kněze. Tohle není Age of Empires, tohle by byla drsná realita.

 A proč právě Athény?

  • Relativní svoboda myšlení – v 5. století př. n. l., tedy v klasickém období, byly Athény kolébkou filosofie, přírodních věd i rané demokracie. Lidé jako Sókratés, Anaxagorás, Hippokratés nebo Aristofanés byli zvyklí potkávat se s novými myšlenkami – a někdo z nich by mohl být ideálním posluchačem (nebo spíš divákem) vašich nápadů.
  • Vysoká gramotnost – alespoň mezi elitami – by vám mohla zajistit publikum, které by bylo schopno chápat i abstraktní principy a koncepty.
  • Zvědavost – Athéňané milovali debaty a nové podněty. Pokud byste se alespoň trochu naučili řecky a dokázali ohromit třeba předpovědí počasí, jednoduchou technickou pomůckou nebo znalostí léčivých rostlin, mohli byste si rychle získat pozornost. A s trochou štěstí i podporu.

Potíž bude určitě jazyk. V mnoha příbězích prostě všichni mluví anglicky, ale i Yankee na dvoře krále Artuše je v tomhle blbost, protože inženýr z Connecticutu se s trochou nadsázky stěží domluví s dnešními Angličany, natož se Sasem z pátého století. A vy se nemáte šanci naučit jakýkoli 2000 a více let starý jazyk, protože i dnešní historici jen odhadují, jak ten jazyk zněl. Proto jsem také pro první kontakt vybral jedinou trochu humanitní demokracii, o které víme, protože je větší šance vyměnit obrázkové znalosti za možnost se postupně jazyk učit a následně znalosti předávat ústně.

Kde byste byli naopak v průšvihu?

Třeba taková Čína – pokud bychom se podívali mimo Evropu – by v tomhle byla velký oříšek. Protože nejen že by to byl asi nejtěžší jazyk, ale navíc spoustu vynálezů, které jim můžete ukázat, už kolem roku nula znají. Stát Han – velká, stabilní, propracovaná říše s pevnou byrokracií, hedvábnou cestou, konfucianismem a císařem, kterého nesmíte urazit. Má už železo, kanalizaci, astronomii i papír. Krom toho jste s největší pravděpodobností běloch, takže jste automaticky podezřelí. A je tu šance, že pokud jim ukážete omylem něco, co nemáte znát a oni už to znají, na místě vás zabijí. Líbily by se jim zápalky nebo šroubky, ale běda jim ukazovat výrobu papíru :D A další věc – ale ta platí všude, jen tady víc – může je urazit prakticky cokoli, protože o běžné mezilidské komunikaci té doby víme kulové.

Docela zajímavá by byla kultura Nazca v Jižní Americe, protože je to kultura, ale není to říše s armádou, pevnou strukturou a – vzhledem k tomu, že neznají prakticky nic, nemají písmo, ale zase nejsou hloupí – jsou tvární a v budoucnu se z nich stane jedna z těch velkých civilizací. Máte tedy volné působiště a velkou příležitost velmi nemile překvapit španělské dobyvatele, až za 1500 let dorazí. Problém je, že vy s největší pravděpodobností víte o nich i o Jižní Americe (a navíc Americe před 2 tisíci lety) zhruba jedno velké nic. A taky jazyková bariéra by byla skoro nepřekonatelná. Na druhou stranu je to kultura s komunikací založenou na obrazcích, takže pokud si během porad čmáráte poznámky pomocí obrázků, máte svého favorita.

Starověký Egypt – vše, co odporovalo náboženskému řádu, by bylo podezřelé. Měli byste smůlu, pokud by se jakékoli vaše "vynálezy" nekryly s náboženstvím, a s největší pravděpodobností byste prostě skončili jako další otrok.

Řím za vlády Nerona nebo Caliguly – v takovém prostředí by byla vaše šance na úspěch velmi omezená. Politická atmosféra byla paranoidní, vládci nevyzpytatelní a mocenské intriky smrtelně nebezpečné. Bez patrona, vazeb a správné mluvy byste mohli skončit spíš v aréně než na fóru. Možná by bylo rozumnější zašít se v některé z provincií, kde by mohly vaše znalosti ohromit místní elity nebo správce – a teprve postupně pronikat výš. Ale i tehdy by každá inovace nesla riziko, že bude vnímána jako hrozba nebo kacířství.
Pokud by se tehdejší Řím dokázal udržet a začal využívat vámi poskytnuté znalosti, mohli bychom se o pár století dříve dočkat buď osvícené moderní demokracie a rozjezdu průmyslové revoluce… anebo fašistického, brutálního režimu, který by nemilosrdně likvidoval všechny ostatní civilizace. Záleželo by, komu by se vaše „darované“ znalosti dostaly do rukou.

Keltské nebo germánské kmeny – bez spojenců a znalosti jazyka byste měli minimální šanci na úspěch, a to i proto, že naše současné poznatky o nich jsou omezené. Zanechali po sobě sice archeologické stopy, ale psaná historie většiny kmenů buď vůbec nevznikla, nebo se nezachovala. Víme tedy jen málo o jejich konkrétních vůdcích, učencích či společenských strukturách – a to hlavně z druhotných (často římských) zdrojů. Možná byste mohli pomoci založit jejich vlastní písemnou tradici, ale bez přesnější znalosti, jak k nim přistupovat, je těžké odhadnout, jestli by je zaujaly vaše znalosti... nebo váš skalp.

Zkrátka jde o to, jaké by měl cestovatel koule. Nebo možnosti cestu ovlivnit.
Kdybyste se mohli objevit přesně na fóru v Římě 62 př. n. l., nebo ve 4. století př. n. l. v Aténách, gratuluju. Ale spíš se zhmotníte někde v lesích, na polní cestě nebo u řeky. A z toho vychází druhá důležitá kniha:

Kapesní atlas světa,

případně, pokud bychom věděli, že skončíme v Evropě: Školní atlas Česká republika a Evropa.

Jde o velmi praktický nástroj pro orientaci v čase i prostoru.

  • Základní funkce, kterou využijete asi nejvíc, jsou geografické rysy – pohoří, řeky, pouště, jezera, moře – i když se za 2000 let změnily (narovnali jsme řeky, některá jezera vyschla, někde bude chybět přehrada), základní rámec zůstává. Pokud nebudete moci určit přesné místo přistání, je vaše lokace klíčová, i když by to bylo jen přibližně. Zvlášť když ze začátku se nebudete moci zeptat, a i kdybyste mohli, vše bude mít jiná jména. Samozřejmě se nabízí otázka, proč si teda nevzít historické mapy regionu – a ano, šlo by to. Ale nám jde o to mít batůžek s pár knihami, ne tahat národní knihovnu. I tak vám budou místní líbat ruce, protože satelitní a letecké mapy jsou milionkrát přesnější než cokoli, co by ještě 1900 let měli k dispozici. Z toho vyplývá i výhoda - můžeme vzít klidně atlas z antikvariátu za pár kaček, protože i kdyby byl například z roku 1970, stejně bude pro lidi roku nula nelidsky přesný. 
  • Umístění měst a civilizací je další důležitou funkcí. A opět – většina měst nebude existovat, ale Athény, Řím, Cařihrad, Betlém a další lokace budou na svých místech. To se hodí i pro výběr směru další cesty a opět orientaci. Krom toho si budete moci šplhnout u místních, protože budete vědět, kam plout a kde začít obchodovat. Jen nesmíte zapomenout data založení oněch měst. Alespoň orientačně. Není nic trapnějšího než obchodní loďstvo, které zírá na rybářskou chatrč v místě, kde má být za 200 let zlaté město.
  • Surovinové mapy – i přibližné znalosti vám umožní najít měď, železo, uhlí, sůl, ropu… a tedy zásadní zdroje moci, obchodu i technického pokroku. Pokud byste se dostali k moci jako nějaký lokální vládce, je dobré vědět, co máte ve svém regionu a nemuset čekat, až nějaký pasáček vepřů najde blýskavý kamínek a započne další zlatá horečka, jak to tak bývalo.
  • Měřítko a orientace – pomocí atlasu můžeš porovnávat vzdálenosti a plánovat přesuny, ale i stavby – třeba takový akvadukt... Obzvlášť pokud máte třeba buzolu, což je jedna z neknižních věcí, která by měla být v knihovničce také – ale o tom až příště.

Původně jsem na tohle místo plánoval jinou knihu, ale nakonec zvítězil atlas. Proč? Protože v tomhle případě je zkrátka ještě důležitější. Informace z té druhé knihy možná nosíte v hlavě — ale mapu v hlavě nemá skoro nikdo.  A protože jsem vynechal v tomto článku postapokalyptickou linku musím se k ní ještě nakonec na chvíli vrátit.

V takovém světě je totiž obyčejný atlas doslova zlatý důl. Ještě cennější než při cestě do minulosti. Na rozdíl od historie totiž všechna města, silnice, mosty i vesnice zůstanou tam, kde byly. A vy tak můžete plánovat trasy výprav za jídlem nebo materiály, hledat bezpečné útočiště, mosty, dálnice i místa vhodná pro nové osídlení. Pomůže vám najít vodní zdroje a další klíčové přírodní body. A co je možná ještě důležitější — umožní vám vyhnout se nebezpečím. Třeba jaderné elektrárně, která po letech bez údržby nebude zrovna přátelská, zvlášť když nemáte po ruce Geigerův počítač. Nebo chemičce proti proudu řeky od místa, kde byste si chtěli postavit nový domov.

Co myslíte vy? Není nad starou dobrou papírovou mapu, nebo byste na druhé místo zařadili něco úplně jiného? A kdybyste si mohli vybrat — do jaké civilizace byste se chtěli vrátit?

 

Komentáře

No, jakožto člověk, který v mládí dvě léta čundroval vybaven listem ze školního atlasu, musím říct, že úplně takhle to nefunguje... Totiž, fajn, vycházel jsem z toho, že (kromě té stanice, kde vystoupím z vlaku) nikdy nevím, kam se dostanu, a že teda ta stránka, na které jsou Čechy, je universální. Což i byla. Jenže taky měla měřítko jedna ku milionu, to znamená, že jeden kilometr reálu odpovídal jednomu milimetru na papíře, a to v praxi znamená, že z vodních zdrojů vidíte jen ty největší řeky, z cest jenom ty opravdu hlavní (k tomu se ještě vrátím níž), atd., atd... Znamená to, že v minulosti - pakliže je řeč o takto vzdálených časech - byste pomocí podobné mapy stejně měli jen přibližné ponětí, kde co je, a to by měli místní taky a pravděpodobně lepší než vy. Jediné, u čeho mne napadá, že by byl školní atlas dobrý, by byl případ, že byste chtěli vést námořní výpravu do hodně vzdálených končin (vzdálených v tomto případě znamená třeba vzít Athéňany na výlet do Dánska; až po Gibraltar už to totiž znali docela dobře a za ním po Británii tušili aspoň z doslechu). No a co se týče budoucnosti a chemiček a atomových elektráren... Zase, potřebovali byste něco o dost podrobnějšího než školní atlas, neb on sice má ty stránky s mapami průmyslu (a nalezišť), jenže opět s přesností spíš v desítkách kilometrů, než že by ukázal konkrétní místo. A turistická mapa dané oblasti je sice fajn, co se týče měřítka, ale neřekne vám nic bližšího, než že zrovna tadyhle je jakýsi velký uzavřený objekt, který musíte obejít.

A teď ty cesty (tohle se týká pochopitelně pouze minulosti). Kupci ve starověku cestovali docela dost, nepoužívali ale mapy, nýbrž itineráře. Popisy, odkud kam vede která stezka, jak je to daleko a jaké jsou orientační body... V civilisovaném prostředí, jako byla třeba Římská říše, mapy pochopitelně existovaly. Jedna slavná (tzv. Peutingerova) se dochovala - je to veliká plachta (respektive dlouhý pás), která moc nectí světové strany, zobrazuje pouze silnice (ale bez zatáček), zato uvádí mezi každými dvěma body přesnou vzdálenost v mílích. (Víceméně se podobá našim automapám.) V "necivilisovaných" oblastech by vám ten školní atlas pomoct mohl, protože hlavní cesty dodnes hodně kopírují ty prastaré kupecké stezky (např. schůdné průsmyky jsou pořád tam, co byly), má to ale háček - museli byste si předem ověřit, nakolik v dané části světa tohle tvrzení platí. Vemte si jenom, jak je to u nás: Kolem roku nula parcelovaly hlavní kupecké stezky naše území přibližně pravoúhle; byly tu tahy sever-jih, jeden zhruba od dnešních Drážďan podle Labe a Vltavy směrem do Bavor, druhý (jedna z větví Jantarové stezky) skrz Moravu podle řeky Svitavy, a mezi nimi napříč jako spojka stezka podél Sázavy, a možná i druhá Polabskou nížinou, tím už si nejsem z hlavy jistý. (Tuhle síť dodnes v podstatě zachovávají hlavní železniční tratě.) Někdy do devátého století ale došlo k radikální změně - prosadila se Praha jakožto důležité centrum a původní rozložení cest překryl nově vzniklý hvězdicovitý pavouk, kde každá větev je spojení Prahy s významnými lokacemi za hranicemi Čech... Tohle uspořádání je poznat na mapách skoro beze změny dodnes. Karel IV. dal hlavní kupecké stezky zpevnit, čímž vznikly "silnice" (ano, to slovo máme z jeho časů), ty se dál vylepšovaly, až v půlce dvacátého století z nich byly "státní silnice I. třídy" - ale pořád držely ty staré trasy... I většina dnešních dálnic je drží; buďto vznikly přímo ze státovek, anebo je souběžně kopírují (typicky plzeňská a hradecká). S jednou výjimkou: ta nejdůležitější, ta, co vám na mapě padne do oka jako první, D1 z Prahy do Brna, byla vybudována "na zelené louce" s mocnými terénními úpravami, pro tu žádnou středověkou (a už vůbec ne starověkou) analogii nenajdete...

Takže tak. Obávám se, že s prostým školním atlasem by cestovatel v čase moc velkou díru do světa neudělal... Spíš to vidím tak, že buďto a) víte, kde a kdy skončíte, a pak potřebujete spíš štůsek hodně speciálních map (geologické, třeba), anebo b) spadnete někam naslepo, a pak potřebujete mít hlavně v hlavě - nebo v té knihovničce - hromadu povšechných i hodně zvláštních vědomostí (kupříkladu znalost, kde asi tak hledat měděná ložiska, je k ničemu, když nepoznáte měděnou rudu a nevíte, jak z ní kov dostat).

P. S.: A k těm Athénám - zrovna Sokrates vstoupil do dějin hlavně tím, že jedna novinka, kterou byl nucen vstřebat, byla, jak chutná číše bolehlavu...        

Ano, školní atlas není GPS. A ano, měřítko 1 : 1 000 000 znamená, že na stránce o velikosti A4 je krajské město velké jako rozmáznutý komár. Ale právě to z něj dělá geniální přehledovou mapu pro svět, kde žádné jiné mapy neexistují. Jak správně zaznělo - hlavní tahy, staré kupecké stezky, důležité průsmyky i řeky se v krajině nemění. A většina z nich je v atlase značená stejně dnes jako před dvěma tisíci lety.

Jasně, že by to ani tak nebyla selanka. Málokdo pozná správné pohoří jen podle mapy. Ale když nemáš nic jiného? Podle podnebí, rostlin a krajiny poznáš, jestli jsi spíš v Itálii, nebo ve Švédsku. A pak už stačí dostatečně dlouho porovnávat reliéf pobřeží, polohu hor, jezer… nebo najít nějaké město.  

Ad itineráře. Právě s atlasem bychom dokázali ty starověké seznamy vzdáleností znovu zasadit do krajiny. Pokud bychom znali soudobé názvy měst, nebo jejich ekvivalenty, mohli bychom staré trasy přesněji rekonstruovat. Jasně, že by to nebylo na stovky metrů, ale věděli bychom, kudy se vydat, kde si zkrátit cestu, kde je voda, nebo jaký průsmyk využít.

To platí i o jejich mapách. Pokud bychom je přesvědčili, že ty naše jsou odrazem skutečnosti, mohli bychom jejich kartografii dramaticky zpřesnit. Ukázat jim chybějící ostrovy, přesné tvary zálivů, vzdálenosti i nové prameny vody. S vhodnou převodní tabulkou bychom dokázali jejich mapám dodat měřítko a určit nejen orentační ale přesné vzdálenosti.

A pokud jde o naleziště rud, třeba mědi nebo stříbra. Starověcí řemeslníci uměli rudu z kamene dostat. Jen často nevěděli, kde ji hledat. A to je právě ten moment, kdy školní atlas v kombinaci s obecnými znalostmi z encyklopedie může změnit běh dějin. Najít stříbrné naleziště o pár století dřív znamená změnit dějiny. A přitom stačí jen vědět, kde se to dnes těží a mít mapu.

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Nojo, jenže ti starověcí řemeslníci (nebo spíš prospektoři), kteří tohle uměli, už většinou taky měli vychytáno, kde hledat - aspoň pro povrchovou těžbu. A hlubinná těžba už je zase jiná pohádka, která opět potřebuje nějaké ty znalosti navrch... (A občas taky štěstí, i když člověk rámcově ví. Na pomezí východních Čech a Polska je oblast, kde z polské strany kopců se dá vesele těžit, zatímco z naší jsou seismické zlomy, které vedou k tomu, že objevíte žílu, odkopete pár metrů a jste v pytli, protože její pokračování je najednou o sto metrů níž.)

Pro orientaci v terénu ("Málokdo pozná správné pohoří atd.") bych doporučil - včetně těch školních atlasů - spíš předválečné mapy, z dob, kdy se do nich ještě nekreslily vrstevnice, nýbrž spádnice. Hůř se z nich odečítá nadmořská výška, ale představu o tvaru krajiny dají mnohem lepší...

A ještě jedna věc - mockrát jsem si říkal, že pro pobyt v postapo milieu by zatraceně šikovná pomůcka byla mapa vrakovišť a skládek, včetně těch zavezených. Přivedl mne na to kdysi jakýsi dobrák, který do povídky napsal, že "trpaslíci v horách těžili ocel" - což je sice samozřejmě blbost, ale vykopat třeba takovou pračku nebo ledničku už jednomu poskytne slušný zdroj použitelného plechu. Má to jen tu chybu, že nevím o tom, že by takovéhle speciální mapy existovaly.

Tak pokud jde o materiály ke stavbě tak si myslím, že pokud se nebavíme o budoucnosti stovek let po apokalypse tak města samotná se budou dát recyklovat celá staletí. Koneckonců se to dělo doteď. Jakmile nějaký hrad ztratil pána a zpustl, v podhradí se začaly okamžitě objevovat kamenné domy :D

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Historické názvy nejsou žádná sranda. Retrospektivní lexikon obcí je pokrývá cca období 1850-1970 a řada míst těch názvů za tu dobu vystřídala i šest, ale v průměru od dvou do čtyř (dva české a dva německé - jiný za Rakouska a jiný za Protektorátu). Patrně momentálně nejkompletnější a nejaktuálnější přehled jmen jednotlivých obcí asi bude u matrik na Porta fontium.

Nějak se nemohu zbavit dojmu, že by se v praxi hodily základy kovařiny a znalost míchání střelného prachu. Dodnes mě udivuje, že žádný alchymista na Rudolfově dvoře nevyráběl třaskavou rtuť (a pokud ano, tak to zapadlo). To mohlo posunout vývoj (i stav státní kasy) celkem výrazně. Znalost průmyslové výroby a normalizace aplikoval benátský arzenál už někdy koncem 14. století.

Přidat komentář