NEDĚLNÍK: A umělci nebudou mít co žrát…
Článek od: Tereza Zelinová - 05.03.2023
"Jasmína stála na okraji hradby a zírala dolů na špinavou a zaprášenou cestu vedoucí k vstupní bráně města. Cítila se unavená a vyčerpaná po týdnech putování pustou krajinou, ale věděla, že musí pokračovat dál. Byla to jediná naděje pro ni a pro její lid, kteří trpěli pod vládou krutého tyrana, který vládl těmito zeměmi již příliš dlouho. Jasmína měla s sebou magický amulet, který jí darovala její babička, a který jí měl pomoci najít legendární meč, který by jí umožnil porazit tyrana a osvobodit svůj lid. Ale cesta k meči byla dlouhá a nebezpečná, plná překážek a pastí. Jasmína si byla vědoma toho, že na své cestě narazí na mnoho nepřátel, ale byla připravena bojovat a riskovat vše, co má. Protože v sázce nebyl jenom její vlastní osud, ale osud celého království."
Už nějakou dobu ve mně rezonuje fenomén, který je dennodenně živen mým studenstvem. Jestli si myslíte, že jsem se podle prvního odstavce dala na psaní a za nedlouho světlo světa spatří „geniální“ fantasy sága, nebo se přes noc stala špičkovým digitálním artistou, tak se šeredně mýlíte. Obojí je totiž práce umělé inteligence, konkrétně nástroje Midjourney, která má na svědomí obraz, a chatbotu ChatGPT od Open AI, který vás oblažil svou stylistikou. Říkáte si, jo, to je jen neškodná hra… experiment … zábava. Jenomže tohle všechno to přestalo být už dávno.
Pojďme si ale nejdříve představit „viníky“ tohoto „zločinu“. Chatboti jsou tady s námi již od 60. let 20. století, kdy vznikla ELIZA jako experiment a pomocí předem definovaných frází zvládla odpovídat na různé dotazy. Dlouhou dobu chatboti fungovali jako technická podpora a ať na internetu nebo telefonicky informovali zvědavé nebo nespokojené zákazníky. Dnes už je jejich algoritmus natolik sofistikovaný, že nám mohou vygenerovat jakýkoliv text, pokud zadáme správná klíčová slova nebo se vhodně zeptáme. Mnou využitý ChatGPT spatřil světlo světa v listopadu 2022 a hned na sebe strhl značnou pozornost. Firma OpenAI, tvůrce chabtota, vzniká o sedm let dříve, a to díky spojení sil Elona Muska, Sama Altmana a dalších. Elon Musk ale společnost opustil a v prosinci minulého roku o ChatGPT dokonce napsal, že nejsme daleko od nebezpečně silné AI. Ve stejném roce do světa umění bez zaklepání vtrhla Midjourney. Je nutno podotknout, že to nebyl první nástroj, který by pomocí AI generoval obrázky. I tak ale zvládla zastínit své starší sourozence a denně ji používá velké množství uživatelů. Na rozdíl od ChatGPT ještě neumí pořádně česky, takže klíčová slova, díky nimž je schopna vygenerovat kýžený obrázek, musíte zadat v angličtině.
Když jsem oba nástroje objevila, byla jsem nadšená, jaké možnosti přinesou. Rychlý přístup k informacím, sumarizace článků, rychlá vizualizace jakékoliv představy, i když nemáte vůbec žádné umělecké nadání. Ale jak to už s velkým vynálezem bývá, najdou se tací, kteří jej začnou zneužívat pro svůj prospěch a k obcházení pravidel. Poté co v roce 2021 vyšla v rámci oslav vzniku slova robot divadelní hra napsána „umělou inteligencí“, vůbec mě nenapadl ten nejdivočejší scénář, k němuž dnes docela pravidelně dochází. Lidé pod vidinou (snad) snadné cestě ke slávě využívají ChatGPT k vysloveně otrocké práci a nechávají ji za sebe psát fantastické povídky, kterými (zatím) v zahraničí zahlcují různá nakladatelství. Bohužel, toto není kachna. Clarkesworld, americký časopis s řadou fandomových ocenění, byl nucen pozastavit příjem povídek z důvodu přehlcení texty vygenerovanými umělou inteligencí. Informoval o tom na svém Twitteru 21.2. 2023. Stejně světu umění zavařila i Midjourney. V srpnu 2022 Jason Allen vyhrál první místo v soutěži pořádanou Colorado State Fair s obrazem vygenerovaným právě tímto nástrojem. Když se tento podvod provalil, reakce umělců zbořila internet. Mluvilo se o smrti umění přímo před našimi zraky a eliminaci potřeby využívat práce ilustrátorů. Obavu o budoucnost jen podpořilo vydání grafického románu Zarya of the Dawn kompletně generovaný Midjourney a hlavní hrdinka se až nápadně podobá herečce Zendayi. Děsivé, že? A to nemluvím o nebezpečí, které číhá na akademickou sféru a oblast vzdělávání.
Bohužel, stále neexistuje nástroj, který by jednoznačně určil, jestli daný text nebo obraz vygenerovala AI nebo to je jen dílo opravdu talentovaného člověka. Ano, Open AI již zveřejnila stránku, která zvládne odhalit text napsaný umělou inteligencí, avšak konstatování, jestli tomu tak je, je hodně vágní a nejvyšší míra jistoty končí na slovech možná a zřejmě. Odhalení generovaných obrázků zvládne například GAN detector, který portrét Jasmíny identifikoval jako zřejmě vygenerovaný. Takže opět žádná hitparáda. Sice to je pořád velký krok kupředu, ale vypadá to na závod mezi „učiteli“ AI a „lovci“ AI tvorby.
I přes to všechno děsivé, co bylo výše zmíněno, se o budoucnost umění nebojím. I přes úctyhodné výkony, které umělá inteligence za poslední rok předvádí, pořád se jedná o kompilace již existujícího. Nevzniká nic nového, originálního a převratného a počet variací, který může vzniknout, není nekonečný. A hlavně, nemyslím si, že by lidé přišli o pnutí, hlodání a touhu tvořit něco nového. Nepochopím ale jednu věc. Sci-fi nám dělá společnost více než 50 let a lidstvo se z ní vůbec, ale vůbec nepoučilo. Teď jenom doufejme, že umělá inteligence nenabyde vědomí a všem padělatelům to všechno nespočítá. Pokud ale vývoj půjde tak rychle jako doposud, možná to schytáme velmi brzy. Vždyť docela nedávno jeden chatbot označil nebohého smrtelníka za nedobrého uživatele, a to došlo jen k vyhledávání, kdy se v kině poblíž promítá Avatar.
- Přidat komentář
- 9035x přečteno
Komentáře
Tlustý zlý strý... odpověděl/a v Trvalý odkaz
Inu, nevím, jak v angličtině,
Inu, nevím, jak v angličtině, ale pokud je ona ukázka opravdu doslova tak, jak ji vygeneroval stroj, můžeme vidět jistou spásu v tom, že zatím úplně dobře česky neumí... (Pravda, ty nedostatky jsou ve stylistice, nikoli gramatice, a co bychom si povídali, přinejmenším půlka toho, co chodí do soutěží, na tom není o nic líp. O originalitě u mašinky, která je vlastně jen jeden velký kompilátor, nemá cenu mluvit vůbec... Ovšem to platí u spousty publikovaných knih taky.)
Jakub Hoza odpověděl/a v Trvalý odkaz
Nebojím se. Jsem si dost
Nebojím se. Jsem si dost jistý, že takové prasečiny jako já žádná AI spáchat nezvládne :-)
ijcro odpověděl/a v Trvalý odkaz
.
Jen tak na okraj mísy... Když jsem posílal jeden ze svých rukopisů nakladatelům s dovětkem, že neobsahuje žádné explicitní výrazy, protože jsem to původně psal pro své děti, tak ho šmahem odmítali s odůvodněním, že nevydávají literaturu pro děti. Bylo to zvláštní, ale asi hledali texty s tím správným "společenským přesahem".
Teron odpověděl/a v Trvalý odkaz
AI se v imo obou případech
AI se v imo obou případech potýká se zásadním problémem a tím je absence procesu. Ergo, plive jen hotové výsledky, zatímco texty i obrazy vytvořené člověkem mají mezistupně, drafty, verze či ruční poznámky. Jako jo, teoreticky by tohle mohla vytvořit zpětně, jako se často dělaj osnovy thrillerů. Ale pochybuju, že Ai vytvoří ručně psaný archy zmatenejch poznámek, který jsou taky vlastní tvorbě jakéhokoli románu nebo povídky. Takže stejně jako je součástí například online diskusí ověření identity, může si nakladatel nebo porota jednoduše vyžádat "něco z procesu tvorby" jako verifikaci lidského původu.
ijcro odpověděl/a v Trvalý odkaz
.
Mně se vždycky líbilo psát jako Jack Kerouac, na jeden zátah; svého času jsem jednu knížku napsal za čtyři týdny, ale bohužel, tehdy vyšla bez redakčních úprav. AI umí leccos "zkompilovat", ovšem je to svým způsobem vždycky obraz něčeho jiného a možná nějak jinak. Navíc, co jsem si tak všimnul u kolegů, zabývajících se generováním obsahu, nechávají si "vygenerovat" kostry zpravodajských článků (buď jako celek anebo po kouscích), do kterých později vetknou fakta, která AI v době generování nezná. No, je to taky způsob, jak docílit jednotného, opakovatelného formátu a zároveň dodržet charakteristický styl určitého autora, kterého má AI dostatečně zmapovaného (nechci přímo říct načteného).
Zarážející je ale systém brokovnice. Někteří autoři, používající AI ke generování obsahu, ji používají ne proto, aby zlepšili svůj stávající umělecký či jiný styl anebo dodali nový obsah do nadhozených osnov, ale proto, aby těch obsahů vygenerovali v krátkém čase řádově více a tím po publikování zasáhli mnohem větší počet potenciálních zájemců – prostě jako brokovnice na drobné ptactvo. Chápal bych to u grafomanů, ti jsou v podstatě nemocní psaním, ale u běžných lidí jde jen o zištné cíle, nic víc.
Mirek Hokeš odpověděl/a v Trvalý odkaz
To, co jsem zatím od AI četl,
To, co jsem zatím od AI četl, mi přijde maximálně jako plus mínus slušné anotace ke knížkám. Shrnutí děje, který by vydal na román nebo přinejmenším dlouhou povídku, do jediného nečleněného odstavce, to má opravdu ještě hodně daleko k čemukoli publikovatelnému. Jestli si to někde v Americe pletou s díly lidských autorů, pak mi buď unikla nějaká výrazně lepší AI díla, nebo dost pochybuju o kvalitě zaoceánských vydavatelů...
Střelec odpověděl/a v Trvalý odkaz
exkurze
Celé mi to připomíná jednu povídku, co vyšla v některém z těch tlustých sborníků česoslovenské sci-fi v první půlce osmdesátek.
Školní exkurze do továrny na knihy, kde se potí řada "spisovatelů" nad zadáváním klíčových slov, ze kterých počítače produkují romány (výraz "chatbot" tu tehdy neexistoval). Samozřejmě přínosné pro společnost, tedy na základě statistik, takže do zadání vstupovaly momentální vzdělávací a informační požadavky - včetně výpočtu potřebného nákladu. Kromě provozních počítačů byly ve fabrice ještě stroje na individuální úpravy textu (nevyužité) a pár strojů "na hraní" pro návštěvníky. Takže po exkurzi dorazí školačka domů a na dotaz "jaké to bylo" zní odpověď "napsala jsem tam román", který si otec rodiny umístí do knihovny podle barvy vazby. Teď čte červené, modré přijdou na řadu příští týden....
Tlustý zlý strý... odpověděl/a v Trvalý odkaz
Na tuhle povídku si
Na tuhle povídku si nevzpomínám (ono koneckonců v těch antologiích toho byla spousta, co člověk záhy a rád šťastně zapomněl), ale vybavuji si, že Roald Dahl i (tuším) Pierre Boulle spáchali po povídce, ve které popsali stroj nápadně podobný oné svrchu zmíněné umělé "lnteligenci"... Ani u jednoho ta vise nedopadla moc dobře.
Jan Vaněk jr. odpověděl/a v Trvalý odkaz
Byl to Zbyněk Černík
https://www.legie.info/povidka/595-exkurze - já byl v tom šťastném věku, že z nich nezapomenu prakticky nic.
Spisující stroj byl i u Šefnera, ale tam byly ještě lepší ty čtenářsko/lektorské.
Petr Simcik odpověděl/a v Trvalý odkaz
Úžasné možnosti s AI jsou už dneska
Dneska jsem se s AI nějakou dobu bavil - a vydá se to tu jako článek. Možná pravidelný. Každopádně vidím v tom nebezpečí ale i využití. Například ve vzdělávání je to úplná bomba. Ano, pro lidi co se učit nechtějí to zkompiluje slohovky ale na druhou stranu třeba mě v učení chybí parťák, který by mi jisté věci vysvětlil jako pro blbce a ChatGPT to umí.
Napíše tí vysvětlení, podá to lidsky, dokonce ti i ukáže příklady a funkční řešení. Tohle by naopak mohla být revoluce pokud se to pojme správně. Každý žák by mohl mít virtuálního učitele, který by mu třeba matematiku osobně vysvětlil na příkladech a opakoval ji s ním prostě dokud to nepochopí.To samé jakékoli jiné vědy kde je třeba logické myšlení. Chemii, IT, dokonce i v tom umění. Vemte si že na výtvarce dostanou žáci za úkol něco namalovat ručně a následně jim učitel skrze Midjourney může ukázat jak by jejich kresba vypadala kdyby ji maloval Dalí, VanGogh, ...
Dokážu si představit že s hlasovým modulem budou mít jistí lidé za chvíli prakticky virtuálního kamaráda co je provede potížemi v životě.
Ty možnosti jsou přeci úžasné. Jen je využít a neskončit tak že to za nás bude generovat obsah na Wattpad a Extra.cz
ijcro odpověděl/a v Trvalý odkaz
.
Byl bych trošinku opatrný, pokud se jedná o nějaká fakta. Už ve více případech se mi stalo, že AI tak trošku lhala. Týká se to sice krapet jiného spektra, algoritmizace, programování a assembleru, ovšem na konkrétních případech jsem si ověřil, že musím případný dílčí výsledek zkontrolovat nebo i oponovat. V programu je nelogičnost nebo chyba vidět okamžitě, v eseji o chrobáčím chroustání morušových plodů se na to jen tak nepřijde, není-li zadavatel odborník na moruše anebo na chrobáky. :D
Petr Simcik odpověděl/a v Trvalý odkaz
To ano, v našem přátelském
To ano, v našem přátelském rozhovoru jsem musel dvě odpovědi přegenerovat protože najednou byl kolega úplně mimo :) a co se týče předmětů založených na faktech o zvířatech, zeměpisu, politologii nebo historii tak tam se tomu taky nedá věřit na 100%. Na druhou stranu třeba matematika, programování a podobné věci jdou rychle ověřit. Pokud program nefunguje, očividně nechal tesař někde díru :) Ale zatím se mi tady nestalo že by mi poradil špatně u konstrukcí v CSS, Javascriptu a tak - jo není to nějaké vysoké programování ale i v serverových jazycích by se měl orientovat, je to koneckonců program, co jiného by měl zvládat lépe než logiku :)
Adhara odpověděl/a v Trvalý odkaz
K prvému odseku
Keď som čítala ten prvý odsek, myslela som si, že je to ukážka, ako sa nemá písať. Na začiatku opis, strašné množstvo prídavných mien a samé dlhé súvetia. Zdá sa, že UI sa zatiaľ naozaj netreba báť.
Přidat komentář