HRA+(NE)RECENZE: Mass Effect 3 očima hráčů

Článek od: Štěpán Jura - 21.03.2012

Pět dlouhých let. Tak dlouho jsme museli čekat na vyvrcholení trilogie Mass Effect. Kdo by to byl řekl, že když v roce 2007 vyšla tato RPG hra (původně určená pouze na Xbox), stane se legendou, která získá neuvěřitelnou základnu oddaných fanoušků. Mnozí se nebojí její význam v zábavním průmyslu přirovnávat k novodobým Hvězdným válkám. Universum už dostalo kromě počítačových her i rozšíření v podobě čtyř knih, šesti komiksů (a další je na cestě),  spin-offy na iOS a chystají se dva filmy (hraný a anime). Teď však konečně přišlo to, na co statisíce lidí netrpělivě čekaly. Vyvrcholení války s Reapery v podobě Mass Effectu 3.

Už množství trailerů před vydáním nám dávalo tušit, že konec trilogie bude stát za to. Když se na internetu objevil už před rokem a čtvrt první CGI trailer, kde nám charismatický hlas zraněného odstřelovače v polorozbořeném Londýně sděloval: „Dva miliony mrtvých hned první den. Dalších sedm milionů během prvního týdne. Celá naše obrana zničená... Podobná hlášení přicházejí z dalších velkých měst ... Pokud Shepard nepřivede brzo pomoc, nebude už žádná Země, kterou by šlo zachránit.“ Většině fanoušků tehdy ukápla slina, slza či jiná tělní tekutina.

 

Ono doopravdy po prvním zapnutí přijde slibovaná extáze. Dostaneme vylepšený herní systém umně kombinující první a druhý díl a je vidět, že si Bioware vzalo k srdci připomínky hráčů. Přibylo nové vylepšování zbraní (velice podobné systému z Knights of the Old Republic), skenování planet z druhého dílu se změnilo v zábavnější Search and Rescue a máme možnost propracovanějšího větvení schopností. To vše v lehce vylepšeném enginu, jenž je snad ještě optimalizovanější než ve druhém dílu a na nízkém rozlišení by měl jít rozjet i na slabých sestavách.

Proč však všichni zbožňují hry od Bioware? Příběh. Respektive propracovaný a kvalitní příběh, který může hráč prostřednictvím hlavního hrdiny ovlivňovat. To taky už od začátku dostaneme. Většina rozhodnutí z prvního a druhého dílu se projeví, ať už se jedná o záležitosti galaktického charakteru, či jen soukromé problémy postav. Bioware navíc nelenili a do hry zapracovali i děj knih a komiksů. Máme tak možnost strávit dobrých třicet až čtyřicet hodin (tolik asi zhruba trvá kompletní dokončení třetího dílu) prvotřídní zábavou, jíž můžeme po většinu času ovlivňovat. Atmosféra totální galaktické války člověka vtáhne a nepustí až do konce.

Až do konce... zde nastane hlavní problém. Po celou hru sbíráte armádu, urovnáváte spory a připravujete se na vyvrcholení konfliktu s Reapery a všechno běží, jak má. Pak přijde epická bitva o Zemi a očekáváte i stejně epický konec, který zúročí desítky (stovky) hodin strávených u trilogie. Doufáte, že vaše rozhodnutí se v tomto grandiózním finále projeví, tak jak slibovaly PR texty. Bohužel se tak nestane a přichází studená sprcha. Konec je prakticky jen jeden, nezávislý na předchozím hraní. Hráči po celém světě se najednou cítili podvedení. Jeden pitomý a nelogický konec, který naprosto zabíjí zážitek z celé jinak výborné trilogie. Sto hodin zábavy zkažených poslední čtvrthodinou. To, co se rozpoutalo na internetu, velikostí snadno předčí i samotnou invazi Reaperů. Stížnostmi zahlcená komunitní fóra i Bioware Social Network, twitter i facebooková stránka Bioware. Nově založená facebooková stránka Demand a better ending to Mass Effect 3 (žádáme lepší konec pro Mass Effect 3) dokázala přes víkend získat skoro třicet tisíc fanoušků a každým dnem jich pár tisíc přibude.

Rozhodl jsme se tedy zeptat pomocí malé ankety několika českých hráčů na jejich názor. Kdo může o hře vypovědět více, než její fanoušci? Sami se nebojte přidat do komentářů pod článkem svůj názor ;)

Příspěvky jsou řazeny od nejkratších po nejdelší. Nehledejte v tom žádný význam, co se týče kvality či souhlasu s obsahem, případně žádný jiný klíč. Přesto si dovolím říct něco o třešničce a dortu.


David "Dejv" Pekarik, Muž, 22 let

Kolik jsi hrál her od Bioware?

7 - Neverwinter Nights, KotOR, Mass Effect 1-3, Dragon Age:Origins, Dragon Age 2

A všechny díly ME?

Všechny díly a všechna DLC

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?

Oproti předešlým dílům má lepší combat systém, lepší skill tree a zbraňový systém. Akce je víc intenzivní, příběh je dobře vyprávěn. ME série je co se týče story tellingu dost stabilní.

Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Líbila se mi interakce s posádkou Normandy, hodně povedené byli romance a hlavni mise. Také byl pěkný  ten epický, až patetický nádech, ale ten k tomu tak nějak patřil a upřímně jsem se na něj těšil. Byla tam velká spousta momentů, které jsou hodny zapamatování. 

Jaký máš názor na konec? (Spoiler free)

A tady přichází kámen úrazu. Konec. Podle mne největší fail, nebo naopak geniální tah. Nebudu tady spoilerovat, prostě jen řeknu že dle mne je posledních 10 minut obrovský výsměch. Vaše předešlá rozhodnutí nemají váhu, to jakou jste nasbírali armádu nemá váhu. Technicky vzato na konci jen vyberete barvu. Dále mi vadí absence vysvětlení,co se stalo s posádkou Normandy? Jak dopadly národy které jste zatáhly do války? Jak dopadla Země, Palaven, Thesie? Místo odpovědí na všechny otázky se dovídáme ještě víc neznámých.  Jak jsem napsal někde na FB, přijde mi to podobné jako kdyby jste z konce 6. epizody star wars vystřihly konfrontaci císař/Luke a daly tam konec z 2001:Vesmírná odysea, což je velmi kvalitní konec, ale na druhou stranu naprosto neadekvátní do této hry.

Hacket out.


JohnyCzech, Muž, 13 let

Kolik jsi hrál her od Bioware?


Jak si tu počítám na prstech, tak … něco kolem deseti. Ale hrát a dohrát je také něco jiného.


A všechny díly ME?

Ano.

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?

Vzhledem k ostatním ? Pro mne, jako pro velikého fanouška BioWare a značky Mass Effect byl třetí díl neskutečným zklamáním. V argumentech jdu s davem, takže si stačí pročíst jakoukoliv diskuzi na libovolném fóru. Ať přístupem k fanouškům ohledně DLC, úbytkem RPG prvků, až po konec.


Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Nejspíš projevení se voleb z předchozích dvou dílů, byt v malých rozměrech. Rozhodování se během hry o osudu celých civilizací taky není k zahození. J
Bohužel mi po dohrání v hlavě zůstaly spíš ty záporné body, kterých je opravdu požehnaně.

Jaký máš názor na konec? (Light Spoiler Alert)

Konec? Jedno velký zklamání. Zdá se, že BioWare tím, že „hra bude mít hromadu konců, které se budou odvíjet od toho, jak se během hry zachováš“ myslelo sbírání flotily po lodičkách a kdybys náhodou nenasbíral všechny, tak se ti zmenší efektivita ve finální bitvě. A tři EPICKÉ KONCE, které se dají rozpoznat jen podle toho, že v každém po galaxii přejede „vlna“ odlišné barvičky je už fakt moc. Nehledě na do-očí bijící zkrácení a sestříhání finále, společně s nelogickými situacemi, které jen podporují teorie typu ,,Shepardovi se celý konec jenom zdál, je v bezvědomí“.


Štěpán Mareš Drašťák alias Dawson Feinobi, muž, 21 let

Kolik jsi hrál/a her od Bioware?

Nejméně tak osm. Z toho nejvíce mě oslovilo MDK2 a Mass Effect 2.

A všechny díly ME?

Všechny, včetně hlavních DLC (tím mám na mysli příběhová DLC, né jen alternativní oblečky). Z hlediska atmosféry mám nejraději dvojku, zvláště díky skvěle napsaným charakterům. Jednička vám však dává mnohem větší pocit, že jste pánem svého příběhu.

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?

Velice emotivní, brilantně zvládnuté charaktery (až na finálního „záporáka“) avšak téměř nulová možnost ovlivnit chod děje. Ve většině případů máte na výběr jen jestli na danou otázku odpovíte slušně nebo sprostě. Jediná rozhodnutí, která můžete opravdu udělat, jsou ta velká, která budou mít dosah na jeden z národů a ta jsou na konci stejně prakticky bezvýznamná. BioWare si s nimi prostě vytře zadek.

Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Jelikož jsem si během hraní opravdu myslel, že mohu něco ovlivnit, tak jsem nejvíce obdivoval ta „velká rozhodnutí“. Po dohrání mohu obdivovat už jen kolik emocí z nás dokázali BioWare vyždímat.

Jaký máš názor na konec? (Spoiler free)

Naprosto mimo. Neměl prakticky co dočinění s předešlým dějem her. Přikláním se k indoktrinační teorii, podle které se celý závěr odehrává jen v Shepardově hlavě. Nejvíce mi vadí, že konec kašle na to, jak jste se chovali během hry a že po dohrání ve vás zůstane takový ten depresivní pocit, jako by jste nic nedokázali. Zkrátka nemáte pocit z dobře odvedené práce, který by po dohrání každé správné hry měl přijít. Osobně pokud BioWare konec neopraví pomocí DLC, tak s nimi končím, jelikož tento závěr ruinuje celou sérii Mass Effect a táhne ji ke dnu. Někomu to může přijít přehnané, ale já si za svým rozhodnutím stojím.

I should go


Jirka „Syntax“ Rauch, Muž, 23 let

Kolik jsi hrál her od Bioware?

KotOR, všechny Mass Effecty

A všechny díly ME?

Pěkně od jedničky do trojky

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?

Tak graficky je téměř totožná s ME2, ale ještě lépe optimalizovaná (jede plynule i na tý mojí šunce). Příběhem BioWare opět nezklamal (až na konec), ale laťka ME1 nebyla překonána. Novinku multiplayer vítám, jen mi trochu vadí, že má docela zásádní vliv na singleplayer.

Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Považoval jsem to za nemožné, ale Normandy je ještě hezčí než ve dvojce :-) Taky předělaný zbraňový systém vítám, např. že si i na Adepta můžu hodit jakoukoliv zbraň a oproti dvojce mám větší výběr zbraní. Taky už tady není žádný zdlouhavý skenovaní planet za účelem získání surovin, což je pro mě dobrá zpráva, ve dvojce jsem to nenáviděl. Celkový průběh hry se mi líbí, jak potkávání starých známých, tak i poznávání nových tváří. A ještě taková drobnost na konec: nevím proč, ale přijde mi strašně zábavný unikat na mapě s Normandy před Reaperama :-)

Jaký máš názor na konec? (Spoiler free)
Konec mě teda opravdu zklamal, takovéhle „zakončení“ si tenhle epos nezasloužil. Proč tomu tak je? Já bych řekl, že BioWare ještě hru neměl dodělanou, ale EA na ně tlačilo ať to je v termínu (aby už mohli rejžovat prachy) a tak museli něco rychle na konec sesmolit, ale to je jen můj názor. Myslím, že časem vyjde nějaké DLC s „opravdovým dodělaným koncem“, samozřejmě si ho budem muset zaplatit. Zatím ale ještě nad BioWare nebudu lámat hůl, uvidíme co bude dál.


Lukáš „Vegi“ Vegner, Muž, 17 let

Kolik jsi hrál her od Bioware?
Asi kolem sedmi her.

A všechny díly ME?
Ano, hrál sem všechny díly.

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?
Třetí díl je dle mého mínění velice rozporuplný. Na jedné straně je zde výborný příběh, který se mi velice líbil a oproti předchůdcům velmi potemněl. Konecně je zde příchod Reaperů a začíná boj o holé přežití, přičemž se schyluje k poslední a největší bitvě, jakou tato galaxie zažila. Ale na druhou stranu jsou tu ty hrozná zjednodušení, kdy vám autoři všechno servírují přímo pod nos, abyste se náhodou neztratili. Oproti předešlým dílům autoři ubrali na volnosti a každá mise je naprosto lineární, což je rozhodně velký mínus.
Musim uznat, že jsem často vzpomínal na perfektní druhý díl.

Co se ti na ní nejvíce líbilo?
Nad tímhle nemusim dlouho přemýšlet, příběh samozřejmě. Každý díl oplývá svojí krásou epičnosti a třetí díl zde pro mě skóruje na plné čáře oproti predchůdcům. Rozhodnutí, která sem měl učinit mě někdy tak nutila přemýšlet nad následky jednání, že sem se rozhodoval i několik minut, než jsem dosel k závěru, což se mi nestává u každé hry. Další věc, která mě nadchla jsou soundtracky, které perfektně dokreslují temnou atmosféru války. A co nesmim zapomenout, konečně zmizelo to otravné dlouhé načítání, které mě tak štvalo ve druhém díle.

Jaký máš názor na konec?
Konec, konec je velká kaňka na téměř bílém papíře. Opravdu, po třech epických hrách, které mě doslova dostaly na kolena jsem opravdu čekal něco víc, než jen chabý záblesk, jednu naprosto nelogickou scénu a závěrečné titulky. Doufám, že tohle bude napraveno v některém z DLC.


RicoTheCat , muž, 26 let

Kolik jsi hrál her od Bioware?

Šest plnohodnotných her od Bioware, pokud jde o sérii MassEffect a DragonAge: tak včetně datadisků a většiny DLC

A všechny díly ME?

Ano všechny díly serie MassEffect jsem hrál. Nejvíc mě oslovil asi druhý díl, kdy se začala hra dle mého soudu mít tu správnou „šťávu“

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?

Trojka Mass Effect, jak to nazvat měla geniální příběh a atmosféru těch cca: 35 hodin co jsem u ní seděl bylo úžasných. Temná atmosféra válečného konfliktu, cestování z místa na místo a shánění všech možných i nemožných posil, setkávání se s postavami z druhého a prvního dílu a vidět co dělají, bylo bezva.

Bohužel závěr mi pohled na hru jako na celek dost kazí. Zdá se mi to totiž jako by hra byla narychlo ukončena. A moje rozhodnutí z celé trilogie někam zmizela..... Taky mám pocit že stále zůstává několik věcí nevysvětleno...

Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Bylo skvělé konečně vidět jakou hloubku mají i dle mého soudu malicherná rozhodnutí z prvního dílu. Jednou z několika pasáží, která si mě získala byla bezpochyby pasáž s příletem celé flotily do systému Sol. Ten pohled jak se za Normandii začíná vynořovat ta masa lodí byl naprosto dokonalý.

Jaký máš názor na konec? (Light Spoiler Alert)

Konec se mi zdá jako by byl na rychlo ukončen. Hlodá ve mě neutuchající pocit, že si Bioware nechává reálný ending někde v záloze. Protože i přesto že se jedná o závěr série některé otázky stále nejsou zodpovězeny.

Také mě překvapil fakt, že Normandie, která bojovala na zemském orbitu je teď někde naprosto na opačném konci galaxie. Mám dojem že Joker není osoba která by se dala na ústup jen tak z vlastní vůle a ještě přitom stihla naložit mé padlé parťáky z pozemního týmu, aby se v závěru objevili u havarované Normandie.

Dalším vodítkem je fakt že při volbě endingu „Zničit“ se Sheppard objeví pod hromadou trosek. Trosek, které nevypadají jako by byla jen z kovu ale i jako kusy betonu. Ta scéna mi totiž připadá jako místo kde byl Sheppard zasažen paprskem od Reapera když se pokoušeli dostat na Citadelu.


Praotec trekkie, Muž, 54 let

Kolik jsi hrál her od BioWare?

Dohromady jsem hrál 6 her od BioWare, ale nedohrál jsem všechny: Knights of the Old Republic, Mass Effect 1,2,3, Dragon Age 1, Star Wars: The Old Republic

A všechny díly ME?

Mass Effect jsem hrál všechny tři, ale dvojka mě tolik neupoutala, mám ji dosud rozehranou a pro nedostatek na místa na disku jsem ji musel smazat, když jsem potřeboval nainstalovat něco novějšího. Ale možná se k ní teď vrátím, abych ji dohrál a pak hrál trojku i s uloženou pozicí, zatím hraji “čerstvého“ Sheparda

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?

Třetí díl  je udělaný opravdu dobře, rozhodně mě zaujal víc než druhý, připadá mi, že má opět víc RPG prvků podobně jako první (uvítal jsem návrat inventáře a modifikaci zbraní), druhý díl byl spíš akčnější. Rozhodně je temnější, tentokrát jde v Galaxii opravdu o všechno.

Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Co se mi na třetím dílu  líbí – má skvělý příběh, výborně navržené mise, provázanost i atmosféru, a v neposlední řadě je tu Shepardova posádka. Jsou zde staré postavy (bez Garruse by to nešlo!) i nováčci (zaujala mě například EDI, která mi připomíná svou “kolegyni“ Rommie z Andromeda Ascendant). Normandy je přehledná, došlo k posílení RPG prvků, Prakticky se m na třetím dílu líbí všechno – bohužel až na závěr

Jaký máš názor na konec? (Heavy Spoiler Alert)

O konci je bohužel škoda mluvit, je úplně pokažený a pokud nedojde k nějaké změně či úpravě, prakticky ničí vše, co hráč tvořil po celou sérii. Filozofické závěry do hry tohoto typu dle mého názoru nepatří, vůbec hráče na nic takového nepřipravila. Celkově dosažené  skóre se sice v koncích zdánlivě odrazí, ale ty se od sebe liší jen minimálně (barvou výbuchu a kdo se objeví u ztroskotané Normandy) a rozhodně neodráží celkové úsilí během hry a shromažďování armád na boj s Reapery. Postavy se v závěru objevují na nelogických místech, zdaleka nevíme, co se se všemi nakonec stalo. Navíc zničení kosmických relé znamená konec celé mezihvězdné civilizace, nechci ani vědět, jak to na Zemi dopadne i v případě, že přežije, pokud na ní bez větších zdrojů uvízlo tolik mimozemšťanů se svými flotilami. Takový konec spojený s pádem do barbarství si Shepard ani jeho svět rozhodně nezasloužili po tom všem, co museli prožít (i obětovat)..Rozhodně souhlasím s hráči, kteří si přejí zapracovat možnost  čtvrté volby - ODMÍTNOUT všechna řešení navržená onou umělou inteligencí, bojovat dál (a vyhrát nebo prohrát podle nasbíraného skóre) a snad udržet relé a tím celou civilizaci. Anebo případně použít teorii snu vyvolaného indoktrinací Reaperů  a konec tedy prakticky negovat, i když to mi trochu zavání řešením z Dallasu, když se jim vrátil po roce herec a potřebovali ho vrátit do děje, přestože jeho postavu předtím nechali zemřít. Ale pokud něco podobného použijí, budeme vděčni i za to.


Jana „Xyll“ Krčmářová, žena, 36 let

Kolik jsi hrála her od Bioware?

Asi 9. Baldur's Gate I a II, Icewind Dale, Neverwinter Nights, Dragon Age I a II, Mass Effect 1 - 3. Nejvíc mne chytlo BG a ME, nejméně NN.

A všechny díly ME?

Ano. Nejvíc celkově se mi líbil ME 1. ME 3 by byl nejlepší, kdyby nám k němu dali i konec a neskončili u předposlední mise L.

Jak bys hodnotila trojku vzhledem k ostatním?

Super rozvinutý příběh, který se pomalu začíná uzavírat. Po celou hru jaksi dáváte dohromady „Loose Ends“. Potkáte spoustu lidí, které ovlivnila vaše rozhodnutí, což je super. Moc se mi také líbí, jak funguje provázanost s knihami a komiksy. Jen kdyby BioWare dalo do ME 3 i skutečný konec, byla by to ta nejlepší hra, kterou jsem kdy hrála. Takhle, když chybí poslední kapitola je to hodně smutné a beru to tak, že jsem si vsadila na koně v dostizích, který sice celý závod vedl, ale na poslední překážce si zlomil vaz L.

Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Nejvíce se mi líbilo, že jsem mohla postupně navštívit všechny hlavní světy, o kterých se doposud mluvilo. A také, že jsem se postupně potkávala se starými známými.

Jaký máš názor na konec? (Heavy Spoiler Alert)

Souhlasím s tím, že vše nasvědčuje tomu, že nejde o skutečný konec a BW nám za čas předhodí dokončení. Pravděpodobně zpoplatněné, čímž mne hodně naštve, protože já si koupila kompletní hru a ne nějaký pahýl L. Taky mne mrzí, že si zařídily super reklamu na úkor fanoušků, to není hezké.

Argumenty, které jsem četla zde dávají smysl a souhlasím s nimi. Navíc jsem si včera z nostalgie a "nas...", zahrála Mass Effect 1 :). A Vigil v archivu Protheanu zajímavě popisoval invazi Reaperu v jejich éře. Prý po aktivaci Citadely Reapři zničili dopravu mezi světy Protheanů a poté několik století ničili jeden osamocený svět za druhým. Tak to mi sakra přijde hodně podobné konci ME 3. Teď už 100% věřím tomu, že nám chybí konec a to, co se stalo je jen "rozhodnutí" indoktrinované Shepardové. Opravdový konec nastane, až budeme ve hře mít možnost odmítnout všechny nabídky malýho fracka a Reapery pošleme do jejich temnýho prostoru.


Twombly, Muž, 24 let

Kolik jsi hrál her od Bioware?

3 - Mass Effect, Mass Effect 2 a Mass Effect 3. Plus kdysi dávno demoverzi MDK 2.

A všechny díly ME?

Prošel jsem celou trilogii včetně DLC (krom Bring Down the Sky a Pinnacle Station), nejvíc ze všech dílů se mi z hlediska příběhu a otevřenosti světa líbil první Mass Effect a z hlediska hratelnosti (jelikož mám přece jen blíž k akční stránce, než  k RPG) Mass Effect 2. Co mě ovšem v ME2 mrzelo byla absence brouzdání po planetách v M35 Mako. Z DLC se mi ze všech nejvíc líbilo Lair of the Shadow Broker.

Jak bys hodnotil trojku vzhledem k ostatním?

Co do příběhové linie se mi líbila hodně (až do závěrečné scény). Konečně se začala projevovat většina rozhodnutí, která hráč udělal v předchozích dílech. Sjednocování všech sil galaxie proti Reaperům, řešení konfliktů mezi rasami a přetváření nepřátel ve spojence bylo skvělé a návrat postav z předchozích dílů byl taky skvěle udělaný. Navíc i přes temnou atmosféru invaze a okupace Reapery nechyběla spousta klasických humorných dialogů a scének.

Co do systému hratelnosti už je moje hodnocení horší. Absolutně nechápu zavedení „hmotnostního limitu“ na zbraně... Sice logiku přístupu vývojářů „vyber si, jestli palebná síla nebo schopnosti“ chápu. Ovšem to neznamená, že s ní souhlasím. V předchozích dílech byl člověk, pokud zvolil soldier-class, z hlediska bojeschopnosti za vodou. To se ovšem v ME3 díky „hmotnostnímu limitu“ změnilo, a tak si člověk vždycky musel vybrat, zda si vezme těžkou odstřelovačku a lehčí útočnou pušku a samopal nebo zda si vezme těžší útočnou pušku a brokovnici... Proč je najednou špatně to, že v ME2 hráč mohl mít za soldier-class odstřelovačku, pušku, brokovnici a pistoli? Proč za to najednou hráč dostává penalizaci v podobě zpomalení regenerace schopností o 200%? Proč najednou nejsou nikde těžké zbraně krom jednorázovek rozesetých po mapě jako příprava na boss-fight?

Jako jediné pozitivní novinky v systému hratelnosti (který je krom výše zmíněné penalizace a absence těžkých zbraní prakticky stejný jako v ME2) je rozšířený strom vylepšování schopností a možnost upgradování zbraní a to, že zmizelo otravné skenování minerálů.

Co se ti na ní nejvíce líbilo?

Nejvíc se mi na ME3 líbilo sbírání sil pro ofenzivu proti Reaperům, obnovování starých přátelství a vztahů s postavami z předchozích dílů. Co se mi ohledně charakterů hodně líbilo bylo to, že po každé misi k ní měl každý člen posádky nějaký komentář (případně několik) a také to, že se postavy pohybovaly po lodi a tak jednou mohl hráč klidně najít Garruse, jak stojí s Vegou v jídelně a dohadují se, kdo z nich je větší drsňák a podruhé Javika s Garrusem, jak se o něčem dohadují s jedním mariňákem z posádky v „lodním klubu“.

Přítomnost členů posádky na Citadele během „shore leave“ taky potěšila.

Závěrečné loučení se členy posádky před závěrečným útokem bylo silně emotivní a byl to asi moment, který mi z celé hry utkvěl v paměti nejvíc.

Jaký máš názor na konec? (Spoiler free)

Stručně řečeno mě konec hodně zklamal... Nevadí mi ani tak to, jak dopadnul Shepard... ME3 je o boji proti Reaperům a už od jejich odhalení v prvním dílu je jasné, že při boji s nimi spousta postav nevyvázne živá a ani hlavní hrdina nemá zajištěno, že z toho boje vyvázne živý.

Řeknu vám, co mi vadí na konci ME3. Vadí mi to, že po celou sérii měl hráč možnost různé volby řešení všech situací, možnost volby kdo bude žít a kdo zemře, koho získá na svou stranu a koho si znepřátelí... Vždy tu byla možnost různého přístupu k situaci... A konec ME3 jednoduše vzal VŠECHNA tyto rozhodnutí, která hráč udělal během těch desítek hodin hraní trilogie Mass Effectu a spláchnul je vítekam... Ať hráč udělal jakákoliv rozhodnutí během předchozích dílů (i tohoto dílu), stejně se mu ve výsledku dostane pouze třech možností konce, které jsou prakticky STEJNÉ pro všechny herní styly ať paragon či renegade, ať jste si získali na svojí stranu jedny spojence či druhé, ať jste nechali žít ten či ten charakter, ať vám zabili toho či toho člena týmu...

A co se stane po tomto konci? Nic. Žádná závěrečná scéna, která by shrnula, jak se hráčem učiněná rozhodnutí projeví v budoucnu, ani žádné závěrečné titulky, které by uzavřely příběh do konce, žádný komentář vypravěče. Prostě nic... Osud galaxie po porážce Reaperů je ponechán hráčově představivosti.

Můj názor na tuto s prominutím zhovadilost (a to užívám mírné slovo) je takový, že Bioware tímhle koncem zabilo naprosto perfektní sérii, jejíž hlavní silou byla vysoká míra znovuhratelnosti vzhledem k možností odlišných rozhodnutí... Ovšem ukažte mi teď někoho, kdo by si po konci ME3 chtěl koupit celou trilogii a věnovat nějakých cca 100 herních hodin svého života hraní hry a činění rozhodnutí, která vlastně ve výsledku na konec příběhu nemají skoro zádný efekt a že osud universa bude ponechán jako prázdný list, který si hráč může popsat jedině tak sám ve svojí hlavě.



 Official Launch Trailer

Tak to by bylo vše. Snad už jste se rozhodli, zda si poslední díl příběhu velitele Sheparda pořídíte. Až na ten konec, stojí za to. 

Mass Effect 3
Vývojáři: BioWare
Vydavatel v ČR: Electronic Arts Czech
Lokalizace: Fanouškovský překlad
Platformy: PlayStation 3, Xbox 360, PC
Datum vydání: 9.3.2012
Žánr: Akční RPG

Komentáře

Souhlasím s komentáři hráčů, po dokončení hry mám zcela stejný pohled .) SPOILER!!! Základní chyba zakončení ME3 je skutečnost, že příběh není zakončen, vztahy nejsou vyřešeny, otázky zodpovězeny. Máme tu akorát jen jakýsi otevřený konec, který nás naštve ještě víc, protože nedává smysl. Bioware to hold podělali... divím se převelice.

Bohužel Mass Effect 3 postihnul podobný osud jako KOTOR 2. Uspěchaný vývoj a tlak dost hře hře ublížil. A zvlášť ke konci je to vidět. Bohužel Bioware jsou teď v nepříjemné situaci. Buď změní konec nebo přijdou o nejloajálnější fanoušky. Ovšem taková změna by znamenala uznat, že udělali chybu plus výdaje z vlastní kapsy (platit, za něco co oni pokazili by byl vrchol). A zároveň to dodá zákazníkům odvahy a budou si častěji stěžovat. Získají tím totiž páku na vývojáře. Jestli je to dobře nebo špatně už záleží na hráčích. Každopádně jde v tomto konfliktu už o víc než jenom o hloupý konec jedné hry. Bioware to nechali přerůst v něco většího. Ať tak nebo tak, Mass Effect 3 už bude dál znám jako ta hra co naštvala tisíce fanoušků během 10 minut a nikoliv jako krásný závěr trilogie. Měla možnost stát se legendou a prošvihla to.

protože na hraní asi nemám tolik času (sice už mi přepadli Citadel a zničil jsem prvního Reapera, ale konec asi v nedohlednu), tak teď díky článku tuším, co mne na konci (ne)čeká, ale nijak mě to neděsí :-)) Zlepšené RPG prvky i možnost decentní úpravy zbraní mě poměrně baví... naopak to zkoumání planet spojené se otravným uhýbáním reaperům mi trochu pije krev... čili ve výsledku jsem plus mínus stejně spokojen jako při ME2... a to mi stačí :-D

Přidat komentář