RECENZE: Vladimír Šlechta, Střepy z Apokalypsy

Článek od: Lament - 05.11.2010

Šlechtův soubor povídek a novel ze světa zničeného Apokalypsou by se dal zhruba popsat jako svérázný druh středověkého cestopisu. Také pojednává o neuvěřitelných dobrodružstvích v nepředstavitelných koutech světa, a jeho hlavní náplní jsou bizarní setkání, artefakty i stvoření. Rozdíl je v tom, že Oggerdova parta putuje zničenou evropskou krajinou v 2. polovině 23. století. Věda se tu stala magií, přístupnou jen zasvěceným. V pustinách však přetrvávají roztroušené technologické anomálie jako připomínky naší zaniklé civilizace. Někdy v sobě skrývají potenciální bohatství, jindy hrozbu, nejčastěji však obojí.

Ano, ti, kteří měli Vladimíru Šlechtovi za zlé, že se stále věnuje Pohraničí a Oggerda zanedbává, jásají. Opět se setkáváme s tímto kyborgizovaným válečníkem a jeho soudruhy technologem Halem Hargem a vyjednavačem Gowerym. Konečně další dílek skládačky. Ovšem není to tak úplně pravda, protože některé práce ve Střepech obsažené, jsou více či méně upravené texty, které v průběhu 90. let postupně vyšly v Ikarii (Dóm, Legendární zbraň, Chlapci od Běžícího ohně). Část z nich je však kompletně přepracovaná, takže je pamětníci možná ani nepoznají.

V kuloárech se občas traduje, že oggerdovský cyklus není tak oblíbený, protože Pohraničí je prostě lepší. Bohužel, tato sbírka těmto hlasům trošku nahrává. Důvody jsou dva. Prvním je archivnost námětů – ani přepracování neudělá z povídky tak dobrý text, jako když ji autor celou napíše ve vrcholné formě. A v té se zrovna Vladimír Šlechta v současnosti rozhodně nachází. Druhým důvodem je skutečnost, že se autor za poslední roky dopracoval ke stylu, kterému mnohem více prospívají delší literární útvary (novely, romány, cykly), protože jen v nich má šanci naplno rozvinout svůj smysl pro sbíhání nitek událostí a mírně potměšilý humor, který odkoukal přímo od umělce, zvaného život.

Nicméně Střepy z Apokalypsy nejsou vůbec špatnou knihou, přináší nám setkání s oblíbenými charaktery a pestré nápady z let, kdy se česká fantastika snažila zorientovat a nebyla svázána žádnými zvyklostmi. Někdo si nostalgicky zavzpomíná, jiný si vychutná lehkost, s jakou Vladimír Šlechta mixuje vlivy a pepří je inspirací z reality.

K seznámení s tímto sci-fi cyklem bych však spíše doporučila trojici dosud vydaných románů Projekt Berserkr, Ostří ozvěny a Kyborgovo jméno. Střepy jsou pak skvělým sběratelským doplňkem pro fanoušky série a zároveň pár kapkami nebeské many, než se dočkáme (jak pevně věřím) její hojnosti v podobě románového pokračování.

Střepy z Apokalypsy obsahují:

• Prolog: Muž od řeky Laramise
  • Dóm