RECENZE: Juraj Červenák, Brána Irkally (Dobrodružství kapitána Báthoryho 2)

Článek od: Martin Stručovský - 22.12.2010

Juraj Červenák je fakt bourák. A to neříkám jen kvůli tomu, že jeho knihy vyhledávám raději než pánské časopisy Maxim a Playboy, ale především proto, že umí psát, jeho nápady jsou k nezaplacení a leckterý světoznámý žánrový spisovatel by mu je mohl závidět a nakupovat od něj za stovky dolarů na E-bay či Amazonu. No řekněte, znáte jiného natolik šíleného autora, který by svou kariéru vybudoval na mytologii Slovanů, vypůjčil si z Jiráskovy školní klasiky Bivoje a udělal z něj hlavního hrdinu dvou románů nebo na základě starých ruských Bylin a historie vystavěl celou trilogii? Chvilka přemýšlení… NE.

Jenže to nejsou jediné vlastnosti, kterými autor disponuje. Za zmínku určitě stojí i fakt, že nechce pokleknout před stagnací, zastavit autorský vývoj a spokojit se s tím, co už dokázal. Pan Červenák je totiž věčný nespokojenec a kdyby nebyl spisovatel, mohl by prodávat drogy, protože jeho knihy jsou dokonalou návykovou látkou, co strčí do kapsy kokain, heroin, pervitin a nevím, co ještě. Což si díky bohu uvědomuje a nenechává své čtenáře čekat víc jak rok a páchat je takové ohavnosti, jako posílání zamilovaných dopisů, dvd a květin na jeho adresu. Takže všichni, kteří se k tomu chystali, musí bohužel od svých úmyslů odstoupit a doufat, že už k tomu konečně příští rok dojde. Ano, je to tak. Další kniha okupuje pulty už nějaký pátek a my se na ní teď společně podíváme pod drobnohledem.

Její název zní Brána Irkally. Co je Brána víte, ale význam slova Irkalla si nechám pro sebe, abych vás neochudil o tajemství, které autor drží pod pokličkou téměř až do samotného konce, čímž vás dokonale napíná.  Hrdinou knihy je i tentokrát kapitán Kornel Báthory, s nímž jsme měli už tu čest v prvním díle s podtitulem Strážcové Varadínu nebo povídce Pekelníci (in Kámen a krev).

Pamatujete si, jak skončila jednička? Určitě víte, pokud jste místo čtení smažili řízky či se věnovali jiné, méně důležité činnosti. Tak tedy Báthory padl do tureckého zajetí, v němž se stále nachází. Na začátku Brány si užívá svůj trest na lodi už druhým rokem, přikovaný k veslům, smířený se svým osudem a otrokářským bičem, coby nejlepším kamarádem za zády. Ale Bůh se od něj ještě neodvrátil a poslal mu do cesty spásného anděla v podobě tureckého cestovatele Čelebiho, který rytíře a básníka vykoupí a později mu daruje svobodu. Na rozkaz samotného sultána se vydávají společně s otrokem Kuzgunem a vezírem Kirmizim Mustafou v doprovodu ozbrojenců na dalekou cestu, která víc než procházku růžovým sadem, připomene cestu peklem. Což umocňuje ostré, neustále prahnoucí slunce nad hlavami, piráti, vzbouřenci, nájemní vrazi, démoni a další sympatická cháska, jež se hrdinům připlete do cesty.

Přesně z toho a ještě mnoha dalšího udělal Juraj Červenák příběh, který je především dobrodružstvím, odehrávající se v historických kulisách, na pozadí historických událostí a s několika fantasy prvky, coby pomyslnou třešničkou na velice chutném dortu, který zkonzumujete na posezení.

Ale Červenák se nespokojil jen s tím a jde ještě dál. Určitě si vzpomínáte, jak byli v jedničce Turci zmiňováni jako pěkní zmetci a největší nepřátelé? A ejhle! Autor hodil hrdinu za nepřátelskou linii a ukazuje, že nic není takové, jak se na první pohled zdálo. Jeho mínění o nepřátelích se rázem mění a dochází k názoru, že ne všichni musí být špatní, jak se na první pohled zdáli. Čímž asi nejvíc připomene třetí díl Bohatýra – Bílou věž.

Velká pozornost, jak už jsme u Červenáka zvyklí, je soustředěna i na psychologii postav, které se během děje vyvíjí, vybarvují a jejich vztah k titulní postavě se postupně mění. No a samozřejmě i na historické pozadí a detaily, díky nimž nebudete mít nejmenší problém se ponořit do roku 1662 či 1072 (podle islámského kalendáře) a vychutnat si tak Báthoryho druhé dobrodružství. To doporučujeme číst právě teď, v téhle kruté zimě, protože teplo Orientu, horkost pouště a paprsky slunce, které z knihy sálá, vás nádherně zahřejí a nepopsatelná atmosféra vám vlije růměnec do tváře stokrát lépe než vánoční grog.

Pokud jsem byl u prvního dílu ještě skeptický, pak mě nyní naplnil pocit maximální spokojenosti. Brána Irkally je pro mě osobně zatím nejlepším a nejpromakanějším Červenákovým dílem, které ční nad současnou domácí fantasy a ukazuje, že přesně takhle to má vypadat.

Brána Irkally /Brána Irkally/
Červenák, Juraj

Vydal: Brokilon