RECENZE: Bryan Talbot, Grandville

Článek od: Tobiáš Smolík - 21.02.2011

Devatenácté století, Francie. V ulicích se to hemží cylindry, buřinkami a dámskými klobouky s peřím, nebe křižují baňaté vzducholodě. Elektřina je předmětem vášnivých diskuzí, ale veškerou techniku už vesele pohání pára. Ale počkat, parní drožka? Roboti? A ten vysoký detektiv, vždyť je to jezevec! Že vám tady něco nesedí? Tak zaklapněte učebnici dějepisu a ponořte se do světa Bryana Talbota!

A modří už vědí, tenhle komiks je ryzí steampunk, subžánr navazující na verneovky. Příběh se tedy odehrává v alternativní historii, kde vynálezy ze století páry rozhodně nekončily pouhou lokomotivou. Komiksů, které se k tomuto žánru hlásí, nevzniká mnoho, a u nás je „Grandville“ v podstatě první vlaštovkou.

Jak jsem již naznačil, Talbot použil „model Myšpulín“, tedy kromě šílených vynálezů mají navíc postavy zvířecí hlavy, čímž se vymykají i běžnému pojetí steampunku. To, že na nás na první stránce vybafne místo gentlemana s licousy vydra v cylindru, ovšem není náhodným uměleckým osvícením. Název celé knihy odkazuje na kreslíře J. J. Grandvilla, který v devatenáctém století bavil celou Francii svými karikaturami, ve kterých právě pro vyobrazení charakteru postavy vybral příhodnou zvířecí hlavu. Ostatně různých odkazů najdete v Talbotově komiksu spousty, ať už na Tintina, události z jedenáctého září nebo třeba Tarantinovy filmy.

Náš hrdina, anglický detektiv LeBrock (ano, jezevec) je v „Grandivillu“ na začátku postaven před fingovanou sebevraždu. Vyšetřující s černobílou srstí se chytá první stopy a proniká hloub a hloub do struktury totalitní francouzské říše, aby odhalil zločin kolosálních rozměrů. Mezitím pochopitelně vyřídí spoustu zlých chlápků, tedy zlých zvířátek. A nebyl by to pravý viktoriánský hrdina bez bleskové dedukce a parťáka, kterým je tedy v tomto případě myšák se šviháckým slamákem.

Bryan Talbot jako obvykle stojí za scénářem, kresbou i coloringem. Scénáři „Grandvillu“ není co vytknout, ale s ilustracemi mám trochu problém. Talbot začal nekolorovanou perokresbou. Použil ji ve svém scifi-fantasy eposu „Dobrodružství Luthera Arkwrighta“, který neunikl zraku mnoha komiksových tvůrců i fanoušků. Nevšimnout si této knihy je totiž opravdu těžké. V českém vydání, které je nejlepší ve vesmíru i okolí, má tahle původně sešitová edice formát a tloušťku a úpravu středověkého kancionálu v bytelné vazbě.

V dalším, tentokrát skladnějším díle „Pohádka o zlobivé kryse“ se Talbot oháněl navíc štětcem a vytvořil suché asketické ilustrace, které ale funkčně doplňují sociální drama, které je tématem knihy. Teprve v „Grandvillu“ se ale vyřádil. Zvířecí postavy působí trochu křečovitě, ale celkovému dojmu nejvíc ubírá body práce s barvou a počítačovými efekty. Nezávisle na tom, jestli jde o důležitý objekt v popředí, nebo harampádí v pozadí, autor používá syté výrazné barvy, ještě doplněné o stínování. Navíc, kde to jen trochu jde, plácne texturu. Tu tapetu, tu kobereček, tu cihličky. Ve výsledku působí celé okénko ploše a překombinovaně, trochu jako pouťová střelnice.

původní ilustrace kreslíře GrandvillaŠkoda toho! Třeba v magazínu „Crew“ se svého času objevilo několik dílů komiksu „Blacksad“ od španělské dvojice Canales a Guarnido. Jedná se o mimořádně vyvedený noirový komiks, taky se zvířátky (hlavní postavou je též detektiv, tady ovšem černý kocour). Kdo tuto sérii zná, neubrání se srovnávání. A bohužel, jezevec má na kocoura co dohánět.

To ovšem zdaleka neznamená, že celý Talbot je passé. „Grandville“ je pořád slušná steampunková jízda okořeněná hláškami a fórky. A kdo ví, třeba nás ještě druhý díl „Grandville: Mon Amour“ příjemně překvapí.

Bonus, aneb fórek, který by vám mohl uniknout: Jeden z padouchů se jmenuje Jean-Marie Lapin. Je to zjevná narážka na skutečného dlouholetého vůdce francouzských nacionalistů (byl ve funkci do letošního ledna) Jean-Marie Le Pena. Slovo „lapin“ ovšem znamená „králík“, takže asi tušíte, jakou této postavě Talbot nasadil hlavu.

Grandville /Grandville/ (ukázky)
Talbot, Bryan

Nakladatel: Comics Centrum