RECENZE: Peter Watts, Slepozrakost

Článek od: Michal Pavlič - 09.05.2011

Predstavte si, že ste Michal Pavlič. Ste recenzent Sardenu a náročnejšiu science fiction ste čítali naposledy v januári. Vaša inteligencia a logika je v miernom útlme, potrebujete sa naštartovať na blížiace sa skúškové obdobie. A zrazu sa pustíte do Slepozrakosti Petera Wattsa, zložitejšieho to kúsku science fiction – hard SF. Čo myslíte, čo to spraví s vaším mozgom?

Kanadský spisovateľ Peter Watts je u nás pomerne neznámy. Z jeho prác mu u nás doteraz vyšla len Hugom ocenená noveleta Ostrov (v New Space Opera 2, 2011), hráči ho môžu poznať ako scenáristu k hre Crysis: Legion. V žánri science fiction autor debutoval trilógiou Rifters, v ktorej využíva znalosti morského biológa a rozpráva príbeh o využívaní geotermálnych zdrojov Pacifiku skupinkou psychotických dobrovoľníkov upravených pre život na morskom dne. Nakladateľstvo Triton pre začiatok siahlo po samostatnom románe s názvom Slepozrakost, o ktorom zahraniční kritici prehlasovali, že sa jedná o najlepší hard SF román posledných rokov. Ich nadšené výkriky rozhodne nie sú prehnané.

13. februára 2082, 10.35 greenwichského času sa na oblohe objavilo 216  jasných bodov tvoriacich dokonalú mriežku, ktorá o pár sekúnd zhorela. Nie je jasné, či ide o prejav agresie alebo nevinnej zvedavosti, avšak Svetlušky, médiami pohotovo nazvaní votrelci, si vyfotografovali Zem do posledného metra štvorcového. Onedlho sa šťastnou náhodou podarí zachytiť ich rádiový signál smerujúci z Kuiperovho pásu. Neznámi mimozemšťania s niekým komunikujú. Ľudstvo neváha a vysiela narýchlo zorganizovanú výpravu. Čo je jej úlohou? Výskum alebo boj?

Slepozrakost by sa dala v skratke popísať ako ďalšia variácia príbehu o prvom kontakte s mimozemskou civilizáciou. Je to charakteristika výstižná a zároveň pekne obmedzená. Nezahŕňa totiž originálneho rozprávača, Siriho Keetona. Siri je vyliečený epileptik, ktorému v detstve vyrezali polovicu jeho mozgu, čím prišiel o jednu hemisféru a všetky emócie. Odvtedy žije doslova ako mimozemský etológ. Pozoruje, ako sa svet chová, zhromažďuje vzory a protokoly, učí sa pravidlám a vytvára si algoritmy, ktoré by mu umožnili zaradiť sa do ľudskej spoločnosti. Watts túto postavu šikovne využíva a rozprávanie príbehu tak podriaďuje jej vnímaniu. Siriho myšlienkové pochody, snaha o zapadnutie medzi ľudí  a predstavovanie si ako ľudia reagujú, ktoré zastupuje empatiu, sú fascinujúce. Ako účastník výpravy má za úlohu pozorovať neverbálnu komunikáciu ostatných členov výpravy, odkrývať pravdu skrytú za gestami a mimikou a informovať zvedavé ľudstvo. Popri rozprávaní hlavného príbehu sa Siri vracia do minulosti, v ktorej popisuje svoj reálny (nie virtuálny) vzťah s neuroestetičkou Chelsea.

Vedľajšie postavy sú nemenej zaujímavé. Lingvistka s chirurgicky rozdeleným mozgom, vďaka čomu jej telo obývajú štyri rozličné osobnosti. Biológ, ktorý dokáže vnímať ultrazvuk a röntgenové lúče, no ďalekosiahle úpravy spôsobili, že necíti vlastné telo. Bojovníčka-pacifistka, ktorá dúfa, že nebude potrebná. A nezabúdajme na veliteľa výpravy, geneticky vzkrieseného upíra a svojho času prirodzeného predátora ľudstva. Peter Watts je človek inteligentný a rozhľadený, kombinuje fakty s fikciou a snáď nebudem sám, komu nedalo pokoja, kým do vyhľadávača nezadal meno vymretého ľudského poddruhu homo sapiens vampiris. Dej sa od pozorovania a skúmania presúva do napätého záveru, ktorému môžem vytknúť jedine to, že autor nechal mnoho otáznikov ohľadne mimozemskej civilizácie, čo si však vyžiadalo vyústenie príbehu.

Na konci knihy v Poznámkach a odkazoch Watts odkrýva zdroje, z ktorých čerpal aj pri budovaní rasy upírov v kulisách science fiction, a pokúsi sa vás presvedčiť, že sa nezbláznil. Autor pri skúmaní mimozemského a ľudského života do svojho diela zakomponoval nielen vymyslenú technológiu neskorého 21. storočia (zdala sa mi až príliš vyspelá na našu blízku budúcnosť), ale aj fakty z mäkkých vied – lingvistiky, filozofie a psychológie, ktorej sa asi najviac venuje v témach pociťovania, vnímania, citov a myslenia. Čitatelia Reynoldsa, Strossa, Egana, Morgana či Petra F. Hamiltona si spolu so mnou budú pochvaľovať vysokú zložitosť rozprávania, nie je to však nič pre čitateľov nenáročných fantasy oddychoviek, ktorých je ako húb po daždi a vytláčajú tak pomenej vydávanú čistokrvnú science fiction na okraj. Slepozrakost bohato odmení čitateľa, ktorý je ochotný knihe venovať plnú pozornosť a usilovne premýšľať.

Predstavte si, že ste nakladateľstvom Triton. Ak sa Slepozrakost stretne s predajným úspechom, ako zareagujete? Možno aj tak, že časom dôjde na vydanie ďalších Wattsových diel, napríklad aj trilógie Rifters. Peterovi Wattsovi to úprimne želám.

Slepozrakost
Autor: Peter Watts
Nakladateľstvo: Triton