FILM: X-Men: První třída (X-Men: First Class)

Článek od: Anonym - 01.06.2011

Recenze: X-Men: První třída [X-Men: First Class] - 80%

Vracíme se na počátek 60. let minulého století, abychom se dozvěděli, jak se Charles Xavier (budoucí Profesor X) a Erik Lehnsherr (budoucí Magneto) seznámili, skamarádili, založili první školu pro mutanty, odvrátili Kubánskou jadernou krizi a rozkmotřili se.

A nejen to. Zjistíme také jak Magneto přišel k helmě a jak Profesor X přišel o pohyblivost nohou a možná i o vlasy.

Spojujícím prvkem hlavních hrdinů a katalyzátorem jejich osudů je jistý Sebastian Shaw (Kevin Bacon), ve skutečnosti nestárnoucí nacista a mutant. Erikovi zabil v koncentráku matku a Charles se proti němu postaví ve službách vlády USA, protože Sebastian COSI CHYSTÁ a figuruje v tom ponorka, Kuba a pár zlých mutantů.

Přiznám se, že ačkoliv se mi předchozí X-Men líbili (první dva díly dokonce velmi moc), nejsem si zcela jist, jestli je tento film prequel nebo reboot. Nejsem schopen zodpovědně říct, jestli jeho děj je v nějakých drobnostech v rozporu s ostatními filmy (ledacos napovídá skutečnost, že začíná přesně stejnou scénou jako první X-Men). Každopádně je roztomilé dívat se na to, jak James McAvoy a Michael Fassbender v hlavních rolích občas předvedou nějaké gesto nebo dikci, které známe od Patricka Stewarta a Iana McKellena (aniž by šlo o nějaké imitování, vždyť se díváme na o 40-50 let mladší postavy). McAvoy a Fassbender jsou totiž výborní herci, kkteří jsou vedeni výborným režisérem podle dobrého scénáře.

Matthew Vaughn před První třídou režíroval tři filmy: Po krk v extázi, Hvězdný prach a Kick-Ass. Všechny se mi velice moc líbily, byť je každý zcela v jiném stylu.

X-Men: První třída se téměř v ničem nepodobají Kick-Assovi, byť jsou oba o superhrdinech. Kick-Ass byl cool a hardcore pro dnešní mladou generaci. První třída je retro-cool a svou zápletkou a padouchem připomíná spíše staré bondovky (s Connerym).

Ve filmu jsou samozřejmě trikové a akční scény. A není překvapením, že fungují jak mají (ale na druhou stranu nejsou nic extra nezapomenutelného). Mnohem zajímavější je ale skutečnost, že téměř dokonale fungují netrikové a neakční scény. Interakce mezi dvěma hlavními hrdiny a jejich studenty (kteří jsou jen o pár let mladší než oni) bezvýhradně funguje a nás zajímá, proč je který mutant nešťastný nebo rozpačitý více než to, co mu vyzařuje z očí, stříká z uší nebo roste ze zadku. A to je v comicsovém filmu ultimativní výhra.

Naprosto nevadí, že první zásadnější akční scéna je až po polovině filmu, protože hlavní dva hrdinové plus Mystique (a později Beast) mají velmi zajímavé osudy. Řekl bych, že se zde trošku projevuje Vaughnův dravý režisérský styl, protože Charles a Erik rozhodně nejsou vylíčeni jako svatoušci (vidíme například jejich společnou návštěvu nočního klubu) a Mystique je tak trochu drzá malá kurvička. Více takových hrdinů v mainstreamových filmech!

Mé výtky, pokud nějaké mám, směřují především ke scénáři, který nikdy nevygraduje do něčeho naprosto úžasného a monumentálního (pokud nepočítám tu monumentální scénu s ponorkou, která již byla vyzrazena v trailerech) a který dělá ze zlých mutantů (těch, kteří slouží Shawovi) víceméně jen rekvizity. U jednoho z nich během celého filmu ani nedozvíme jméno (Riptide). Také by se asi dalo něco dělat s tím, že se hrdinové občas chovají a mluví jako dnešní mládež, nikoliv jako mládež z 60. let minulého století. A hudba by místo nenápaditého kopírování Hanse Zimmera mohla být třeba něco ve stylu Johna Barryho. Ale to bych asi chtěl od mainstreamového velkofilmu moc...

P.S: Film je pouze titulkovaný a pokud se vám něco nebude pozdávat na českých titulcích, přečtěte si prosím tento smutný článek.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.