RECENZE: Jakub Ćwiek, Lhář - Marnotratný bůh (Lhář 2)

Článek od: Michal Pavlič - 10.06.2011

Najprv trochu teórie. Existujú dva prístupy dobrých autorov k ich ďalším dielam. Môžu sa vydať formou revolúcie či evolúcie. Revoluční autori sa snažia priniesť čitateľom vždy niečo nové. Nové nápady, nové pohľady na už prebádané, nové rozprávačské a kompozičné postupy. Nie vždy je úspech zaručený a ako je známe, mnohí čitatelia chcú istotu. Tú im prinášajú evoluční autori. Od svojich úspešných príbehov sa nevzďaľujú míľovými krokmi, ale radšej sledujú hlavné postavy minulých kníh a cez detaily ich ďalšie dobrodružstvá zdokonaľujú. Aký prístup si zvolil Jakub Ćwiek, je snáď jasné z názvu dnes recenzovaného Lháře s poradovým číslom 2.

Desiatka príbehov z minula mala zopár hlavných znakov – koexistenciu severskej a kresťanskej mytológie, hlavného hrdinu solitéra, krátky rozsah, samostatnosť a jednoduchosť. Jakub Ćwiek však nezaspal na vavrínoch úspechu svojho debutu a na tom všetkom zapracoval.

Jedným zo slabých miest Lháře bolo, že Ćwiek v ragnaröku z predošlej knihy trochu prirýchlo vyhladil severských bohov. Teda, až na hlavného hrdinu, ale aj ten s anjelmi spolupracuje. Lokiho protivníkmi tak ostali predovšetkým bežní smrteľníci či démoni a možno som nebol sám, komu sa žiadal nejaký ten božský nepriateľ, a tak sa v pokračovaní dvojica hlavných mytológií rozrástla o kultúrne dedičstvo starovekého Grécka. Nie je to len bežná finta viac prúžkov, viac Adidas, pretože znalý čitateľ bude mať nad ostatnými navrch - užije si rozhovory bytostí z troch panteónov a narážky na známe legendy či ich pokračovania. Uznajte, že predstava príbehu, v ktorom vystupuje Loki, Eros či Bakchus a archanjel Michael, je príťažlivá.

Kvantitatívne zlepšenie sa prejavilo aj u vedľajších postáv. Loki už nie je osamelým bojovníkom, nájde si priateľku a čo je hlavné, získa spolupracovníkov. Len je otázne, či sa jedná o zlepšenie, pretože v asi najzábavnejšom texte knihy Sluhové Metatrona musí vďaka nim zabrániť náboženskému škandálu. Umelecká intepretácia a experimenty majú svoje medze, erotická adaptácia Kristovho príbehu nebesá rozhodne nepoteší.

Od samostatnosti príbehov Ćwiek v dvojke neupustil, avšak jemnými narážkami odkazuje na minulé dobrodružstvá a niektoré postavy sú aktérmi viacerých poviedok. Najviac ma potešilo, že som po dvoch z nich našiel dohru Vzdálenosti anděla, prípadu pašovania božských relikvií. Ćwiek navyše začína prezrádzať zaujímavé podrobnosti o anjeloch, zistíte, na čo sú Lokimu ich perá, a objavíte aj náznak budúceho smerovania Lokiho života.

Krátky rozsah poviedok v minulej knihe nedovoľoval komplexné zápletky, občas to bol jednoduchý žart alebo jednorazová ukážka Lokiho schopností. Tentoraz sa ale v knihe nachádza len šesť textov, zato sú dynamickejšie, zložitejšie a dlhšie. Jedinú výnimku tvorí krátka úvodna Příležitost, v ktorej autor obalamutí aj samotného Lokiho. Následná Koruna stvoření vám napraví chuť, keď sa výlet na chatu zmení v nefalšované peklo spôsobené Samaelom, jedom Božím.

Pri čítaní ďalších príbehov som si tiež všimol Ćwiekove experimentovanie s kompozíciou. Na ňu ale jedna z poviedok (Jděte, jste povoláni) dopláca, rozdelenie dejových línií sa zmenilo na roztrieštenosť, a tak mi dobrú chvíľu trvalo, pokým som zistil, kam príbeh smeruje. Zato v Marnotratném bohovi už autor celok drží pevne v rukách. Návšteva Mikuláša s cieľom vypátrať zločinca na úteku sa zrazu nepekne zvrtne, keď sa Lokimu pripomenie stará krivda, ktorú spôsobil. Nečakané rozuzlenie príbehu ma prekvapilo, zdá sa, že konflikt v ďalšej knihe preverí vernosť služobníkov nebies.

Revolúcia sa nekoná, avšak zmeny, ktoré nastali, sú rozhodne na úžitok a dvojka je tak po všetkých stránkach o stupienok lepšia a zábavnejšia (náhrada plamenného meča motorovou pílou ma bude rozosmievať ešte dlho). Radím opatrne dávkovať, stránky sa mi minuli poriadne rýchlo. Našťastie, Lhář 2 je odrazovým mostíkom k románu, v ktorom sa blíži biblická Apokalypsa a archanjelom robí vrásky Antikrist. A kto iný sa o to má postarať, než Loki?

Lhář - kniha druhá
Autor: Jakub Ćwiek
Nakladateľstvo: Triton