RECENZE: Scott Westerfeld, Leviatan

Článek od: Zuzana - 16.09.2011

Tato kniha na mě udělala dojem ještě zavřená. Šedočervený kovový lesk obálky na první pohled hlásá: „Pozor, zvedáš plechovou krabičku!“ A já mám plechové krabičky ráda. Bývají v nich krásné věci. V tomto případě černošedé obrázky pana Keitha Thompsona. Vtáhly mě do knihy ještě dříve, než jsem začala číst. Kvůli přebalu a obrázkům jsem si udělala na knihu kladný názor již dopředu, a nezměnil se, ani když jsem začala číst.

Scott Westerfeld rozvinul příběh ve třech dílech s biblickými názvy Leviathan, Behemoth a Goliath. Píše o době, kterou si my vybavíme jako dobu rozpadu Rakouska-Uherska nebo první světové válkyU nás jsme se v krátkém čase od vydání originálu dočkali překladu Leviathana a snad se k nám ještě rychleji v české verzi dostane díl druhý, Behemoth .

• Leviathan (October 6, 2009) - u nás vydáno 2011
  • Behemoth (October 5, 2010)
  • Goliath (September 20, 2011)

Mimo tří knih v sérii Leviathan, z níž byl příběh Behemoth vyznamenán cenou Locus a adaptován jako audiokniha, Scott Westerfeld napsal například cyklus Oškliví (Uglies series), kde díl Oškliví v roce 2006 získal cenu  "Best Books for Young Adults"  ( Nejlepší kniha pro mládež). U nás z této série vydalo nakladatelství Triton dva díly, Oškliví a Krásní. Cena Locus a  cena Best Books for Young Adults ( Nejlepší kniha pro mládež) jsou jen dvě z několika dalších ocenění, které tento úspěšný americký autor za svoji tvorbu dostal.

Děj knihy Leviathan začíná na zámku v Čechách. Alekovi právě zabili atentátníci rodiče v Sarajevu a chlapec je nucen prchat, aby si zachránil život. Se svým učitelem šermu hrabětem Volgerem a panem Kloppem se na palubě kráčecího stroje Kyklopa Hromovládce prodírají hustými lesy směrem k hranicím neutrálního Švýcarska.

V Anglii do vojenské letecké školy v Londýně nastupuje dívka Derryn. Jenže dívky do škol neberou. S pomocí svého bratra se přestrojí za chlapce Dylana Sharpa, který velice miluje létání. Má pro něj nadání. Při první lekci se dostane do potíží. Huxleyův aerostat je primitivní létavec, ke kterému připoutají sedačku pro pozorovatele. V bouřce se i s Derryn létavec utrhne z poutacího lana a uletí. Nad mořem ji zachytí vzducholoď Leviatan a přitáhne na palubu.

A tak začíná i Derryina pouť světem v rozvíjejícím se vojenském konfliktu, který známe jako první světovou válku.

Derryn-Dylan a Alek se na svých cestách potkají, a s nimi se do příběhu zaplete i osud doktorky Barlowové-Darwinové, vnučky velkého Darwina, objevitele vláken života, v naší realitě jim říkáme DNA, posádky lodi Leviatan a Alekových průvodců, hraběte Volgera a pana Kloppa.

Státy Anglie, Francie, Rusko, Německo a Rakousko jsou rozděleny nejen hranicemi, ale i náhledem na stvoření života. Industriálové, k nimž se řadí například Německo, využívají k usnadnění života stroje (kombajny, válečné kráčecí stroje). Angličané, zastánci darwinismu, si k zlepšení životního prostředí pomocí vláken života stvořili zvířata, mezi něž patří vzducholoď Leviatan, veliká tažná zvířata hrochouni, sloňouši, útoční jestřábi, kurýrní rybáci nebo ještěrky, které umí předávat vzkazy.

Příběh má švih a spád a dialogy se plynule odvíjejí s dějem. To je jak autorovou zásluhou, tak i překladatelským uměním Lumíra Mikulky. Jak jinak by si český čtenář mohl vychutnat Derryino hloupé klení, či Alekův údiv nad slovníkem chlapce Dylana Sharpa nebo špínu a smrad v kráčecím stroji? Jen díky dobré práci překladatele. Stránky mne pohltily a vypustily až se závěrečnými větami:  Snažil se uhodnout, co se v těch vejcích může skrývat tak důležitého. Jaký druh umělých tvorů by mohl vyvážit celou mohutnou válečnou loď? Jak by mohlo zvíře, které není větší než cylindr, zajistit, aby jedna obrovská říše nevstoupila do války?" Co v sobě skrýváte?" vydechl Alek tiše. Ale vejce ležela v bedně a neodpověděla mu.

Leviatan je příběh vyprávějící alternativní historii Evropy a bylo pro mě „veselé“ uvědomit si, jak málo do mě o této době ve škole nacpali. Suchá data říkající, že první světová válka začala roku 1914 a skončila roku 1918, přesný počet zabitých v boji, román Na západní frontě klid (E. M. Remarque) a hláška paní Müllerové: „Tak nám zabili Ferdinanda!“ a Švejkova odpověď: „Kterýho?“ k tomu všemu patří. Doufám, že se současný vzdělávací systém věnuje období rozpadu Rakouska-Uherska podrobněji. Tento příběh je velikým pomocníkem.

Tak jsem si znovu a zase vybrala příběh, který má další dva díly pokračování a zlobím se proto na sebe. Budu muset čekat, abych se dozvěděla, jak to skončí. Ale již teď vím, že se mi trocha trpělivosti vyplatí! Jsem moc ráda, že mě kniha nezklamala.

Leviatan ( Leviathan)
Autor: Scott Westerfeld
Nakladatel: Euromedia Group – Knižní klub