RECENZE: Naganty a vlčí máky, Františka Vrbenská

Článek od: Martin Stručovský - 22.09.2011

Hned z kraje je nutno říct, že co se kvality týče, není v rámci série osmnáctka rozhodně smolná. Ba naopak. Patří totiž k tomu nejlepšímu, co můžou Kovářova dobrodružství nabídnout.

Příběhově se navracíme do minulosti, do období, kdy byl z hlavní postavy štvanec a odpadlík, na jehož hlavu byla vypsaná vysoká odměna. Jenže ani tehdy neměl o práci nouze. Tentokrát si ho najme společnost TopRetroTrans, aby pro ni našel známého českého spisovatele Jaroslava Haška a jeho spisy. V těch se prý ukrývá mapa, která vede do mýty opředené Šambaly. Je to pravda, není to pravda? To vám samozřejmě neprozradím a na otázku si budete muset najít odpověď během četby.

Zároveň autorka rozehrává ještě druhou dějovou linii, v níž sledujeme osudy Altyn Tulaj a její boj proti arciďáblovi baronu Ungern von Sternbergovi. Jak už to u románu bývá, dějové linky se propojí a postavy se dají dohromady.

Františka Vrbenská nás přenese do pečlivě vybudovaného světa, v němž se odehrává parádní retro příběh v tom nejlepším duchu starých dobrodružek, prosycených romantikou a touhou po cestách do neznáma. Na každé stránce je vidět, jak moc autorka studovala fakta, aby mohl být výsledek co nejreálnější a nejpřesvědčivější. O tom jste se mohli ostatně přesvědčit na letošním Festivalu Fantazie v Chotěboři, kde doslova sypala z rukávu poznatky o Jaroslavu Haškovi, kterého má většina z nás zafixovaného ze školy jako toho obtloustlého pána, který napsal Osudy dobrého vojáka Švejka. Jenže už málo z nás ví, že Hašek byl ve skutečnosti rebel a rváč s drsňáckým úšklebkem, který se dokázal dostat z každé polízanice. Stejně tak by mohla napsat životopis o baronovi Ungern von Sternbergovi, z něhož udělala v této knize zlosyna, který hrdinům nejednou zatopí.  Ani v nejmenším vás však neubije historickými fakty. Spíš naopak. Využívá jich coby zbraní, s jejichž pomocí čtenáře strhne už na první stránce. A rozhodně nesmím opomenout pochválit skvělý dobový jazyk, za nějž si autorka zaslouží vyseknout hlubokou poklonu.

Kromě pečlivě postaveného světa nabízí Františka Vrbenská čtivý, nezadrhávající se příběh, jemuž vévodí řada prokreslených postav, z nichž si určitě oblíbíte sympatickou Altyn Tulaj, která je nejen statečnou bojovnicí, ale i skvělou básnířkou.

To proklatě dlouhé čekání na osmnáctý díl se tedy vyplatilo. Neříkám, že si na něm smlsnou všichni. Pravděpodobně nezaujme ty čtenáře, kteří si libují v počtu vystřílených nábojnic a kýblech krve a vyhovuje jim rychlejší tempo vyprávění. Naopak si ale myslím, že nadšeni budou fanoušci takových klasických šlágrů jako Dobrodruh nebo Indiana Jones, s nimiž klidně Naganty a vlčí máky snesou srovnání. Zkrátka a dobře: všechno, co si představíte pod pojmem nefalšované dobrodružné čtivo, naleznete v tomto titulu.

Agent JFK 18. Naganty a vlčí máky
Vrbenská, Františka

Nakladatel: Triton