FILM: Constantine

Článek od: Martin Stručovský - 01.11.2012

 

Hned na začátek se musím k něčemu přiznat. Ten film je moje srdcovka a štve mě na něm jedna věc – nikdy jsem ho neviděl na velkém plátně. Ale to opravdu nemění nic na faktu, že je to film, který můžu vidět třeba i dvacetkrát za rok a nikdy mě neomrzí.

Nepochybuji o tom, že za těch sedm let už kdekdo z vás na Constatina narazil, ale přesto si o něm dovolím psát a seznámit vás s jeho příběhem. Tak tedy Constatine. John Constatine (nepleťte si to se slovanským věrozsvětem) je vymítač, okultní detektiv, který jezdí po New Yorku na zadním sedadle typického amerického taxíku od baráku k baráku, vymítá démony a bojuje proti tvorům temnot, usilující o naše duše.

Na začátku jeho dobrodružství ho zastihujeme v okamžiku, kdy vystupuje z taxíku a s cigárem v koutku kráčí zcela obyčejným barákem plným vyděšených lidí, aby vyhnal démona z malé holky. Práci s menšími potížemi splní, ale už tuší, že se blíží něco velkého. Ve stejnou dobu pak Isabela Dodsnová spáchá skokem z nemocniční střechy sebevraždu. Tomu nemůže její sestra/dvojče - policistka Angela uvěřit a kontaktuje Constatina, když Isabela na videozáznamu vysloví jeho jméno. Okultista Angelu nejdřív ignoruje, ostatně svých problémů má dost – jako věčného kuřáka se ho právě zmocnila rakovina, zubatá už klepe na dveře a nebe určitě nebude jeho cílová stanice. Ale i tak se jí nakonec rozhodne pomoct.

Když šel film před lety do kin, hodně lidí na něj nadávalo. Možná to nevíte, ale vznikl na základě komiksové předlohy Hellblazer, za níž stojí mimo jiné i Garth Ennis – pokud znáte jeho Preachera/Kazatele, pak víte, co je tenhle scénárista zač. Předně se na papíře s ničím nemaže, nadávky padají ze všech stran a nebere si žádné servítky. No a komiksový Constatine je v tomhle dost podobný – nadává, kudy chodí, nesnáší děti, kouří, je blonďák a Angličan jako poleno. Už chápete, proč fanoušci tenkrát řvali na všechny strany? Film se od komiksu prostě odlišuje. Děj se odehrává v Americe, hrdina nenadává na všechny strany, o jeho vztahu k dětem nic nevíme a už vůbec to není blonďák ani Angličan jako poleno.

A přesto je filmový Constatine zatraceně povedený, protože má všechno, co od pořádného bijáku očekáváte. Předně se sluší říct, že to tehdy debutující režisér Francis Lawrence zmákl nad očekávání a ostudu si fakt neudělal. Perfektnost filmu však není pouze o jeho režii, ale i o hereckém obsazení. Keanu Reeves je jako antihrdinský Constatine parádní a každou minutu vidíte, jak moc si natáčení užíval. Jeho herecká parťačka Rachael Weisz mu zdatně sekunduje (jen pro zajímavost - od Řetězové reakce to byl druhý film, u něhož se sešli). Chemie mezi nimi funguje na jedničku a táhne film kupředu, divák celou dobu čeká, kdy si spolu ti dva něco začnou. Ostatní herci jsou neméně perfektní – především Djimon Hounsou (Midnite) a Tilda Swinton (Gabriel). Jenže tihle všichni blednou závistí ve chvíli, kdy na scénu přijde Peter Stormare coby „Lu“ a veškerou pozornost strhne na sebe.

Kromě skvělého obsazení a scénáře pak film boduje po stránce vizuální – nebe a peklo představují pastvu pro oči, stejně jako několik akčních scén, jimiž Constatine disponuje. Soundtrack Briana Tylera pak vizuál skvěle doplňuje.  

Největší síla filmu tkví ale v tom, že není rozpohybovanou verzí předlohy, ale je svůj a nabízí vlastní příběh.  Škoda, že nikdy nevznikl další díl.

Komentáře

Tak já se nakonec o Halloweem spustila s Constantinem:-) Ze všech těch lákavých filmů od druhého Martina (o pár článků dřív) jsem si nevybrala... protože tuhle recenzi jsem četla dřv než vyšla a uvědomila si, že už jsme se s tím nenapravitelným kuřákem nějak podezřele dlouho neviděli a bylo to jasné - je mi totiž úplně jedno, že není blonďák ani Angličan jak poleno:-)

Constantin jednoznačně patří do skupinky mých blízkých filmových přátel, které vždy po určitě době mohu u sebe v obýváku přivítat znovu a znovu a znovu...

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Souhlasím, že Constantine je výborný film, taky ho můžu vidět několikrát a pořád mě baví. Částečně nesouhlasím jen s vypíchnutím hereckých výkonů; nejlepší mi přišli Reeves a Swintonová, která anděla Gabriela ztvárnila fakt úžasně, ostatní jsou pro mě až dál za nimi.

Taky jeden z mých anytime, anywhere. Kromě všech  prvků, které už si zmínil musím ještě pochválit výpravu, která místo religionistické tradice architektonické zástavby Londýna nabízí latinsko-americké reálie L.A. a okolí a hle ono to funguje. Taky fungují cool a přitom příjemně civilní charaktery , velice zdařilé triky i hudba. Jinak podle mého v tomhle filmu Reeves oficiálně jako herec dospěl (nebál bych se tvrdit, že je to jeho vůbec nejlepší role). O transformaci hlavní postavy, která je naprosto zbytečně opovrhována fanoušky si časem můžete přečíst na csfd.

Constantine byl a bude mým hodně oblíbeným filmem. Navzdory hnůj kydající recenzi ve staré Pevnosti (4/2005) na kterou jsem náhodou narazila. Řídíc se názorem pana Stehlíka, tak se bojím, že od filmu něco chytnu. Film Constantine JE skvělý a snad se dočkáme i Constantine II :-)

... souhlasím s tím, že jsem se u filmu bavil, ale když jsem se teď díval na trailer, přišel mi hodně slabý (ten trailer) a nenalákal by mě:

Já film neznat a nemilovat, tak váhám. Je to sestřih akčních scén a působí hrozně hororově (což nemusím), ve filmu to až tak nevyznívá. Na druhou stranu jsem ženská a na Keanu se dá dívat, je jen málo filmů, kde mi nesedl :-)

Tentokrát jdu proti názorovému proudu. Viděla jsem film před xy lety, když měl premiéru, a vůbec mě nezaujal. Po té době už nedokážu říct proč, ale z toho, že si nevybavuju děj krom toho, že je Keanova postava exorcista,je jasné, že to beru jako nezapamatovatelnou blbost. A přitom téma jako takové má potenciál mě zaujmout.

Je pravda, že film je dost lineární a s látkou, kor třeba s látkou od Ennise, kde s to hemží sodomíí, irskou hovadskostí a explicitním násilým má společného jen málo. Paradoxně je ale tím pro mě ještě hodnotnější. Jde svým konceptem a doplněn o vskutku velké filmařské řemeslné kvality zkrátka představuje snímek, kde všechno funguje. Od hudby, triky, herecké výkony, příběh a hlavně postavy se na něm těžko hledá vada. Přirozeně o to těžší je pak přinutit fanoušky komiksu, aby se s nově představeným universem sblížili (doslova POZEN pak pro ně musí být, že to neni blonďák). Je to jako jít do kina s ůmyslem vidět Batmana od Burtona a omylem vstoupit do sálu s Temným rytířem. Vem si třeba jen rozdíl v hlavní postavě: Reevesův Constantin je méně Chandlerovský, méně energický, více realitičtější a zasmušilejší cynik oproti hravému a vulgárnímu srandistovi z předloh. Na jedné straně sarkastické wisecracky s kamenou tváří. Na druhé pak typicky suchý anglán-šprýmař a teatrální užvaněnost. Obojí pak funguje na výbornou a obojí si jde absolutně vlastní cestou. Kdyby tyhle dvě díla nespojovala stejná značka, šlo by o úplně jinou tvorbu. Tempo, humor, vizuál - Jágr a Hašek.

Jj, taky musím souhlasit se Syndromem, ačkoli takto fundovaně bych to asi nedokázala popsat:-) Zkus to Renčo ještě jednou, třebas jen neměla na sledování tohoto filmu to správné rozpoložení...

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Přidat komentář