RECENZE: Peter May, Trilogie Lewis

Článek od: Lucie Koucká - 06.12.2014

Mistr skryté temnoty, skotský prozaik Peter May, přichází s mrazivými příběhy ze stejně nevlídného ostrova.

Jak se mohlo stát, že jsem sáhla po knize, prezentované jako severská detektivka, kterým se vyhýbám jako čert kříži? Byla to prostě šťastná souhra náhod. Přiznávám, mohou za to hlavně moji oblíbenci Zaklínač a Highlander. Zaklínače v audio zpracování ztvárnil Jiří Dvořák a tak jsem hledala, co dalšího tento majitel příjemného hlasu namluvil. Highlander se jmenoval McLeod a to jméno se mi dostalo pod kůži. A pochopitelně mě zaujala anotace knih. Potom už nebylo cesty zpět, ostrov Lewis mě pohltil. První dvě knihy jsem poslouchala v audio zpracování a teprve poslední četla. Doporučuji si aspoň první díl poslechnout – nejenže je skvěle zpravovaný a zaručeně vás okouzlí, ale nebudete potřebovat slovníček s obtížnou gaelskou výslovností (který je vždy na začátku knih), slova už vám při čtení budou znít v uších. Spojit poslech se čtením je v tomto případě ideální.

Začátek prvního dílu Skála plyne v poklidu, hlavní hrdina detektiv inspektor Fin Mcleod se po osmnácti letech strávených v Edinburghu vrací na svůj rodný ostrov, aby vyřešil vraždu podobnou té ve velkoměstě. Sledujeme vždy dvě linie příběhu; ta současná je vyprávěna ve třetí osobě z pohledu vypravěče, zatímco kapitoly z minulosti prožíváme s hrdinou v ich-formě. Postupně se odkrývá Finův životní příběh jasnými flashbacky do dětství, které ovšem postupně ztrácejí svou čistotu a nevinnost. Příběh vrcholí vyplutím místních mužů na „skálu“ na lov mořských ptáků terejů a mnohovrstvá freska událostí se skládá v jeden temný celek. Téma vytěsněných vzpomínek je jedním z nejzásadnějších motivů prvního dílu. Přes počáteční klišé vyznívá kniha velmi originálně, v málokteré čekají na čtenáře taková překvapení a nečekané zvraty. Už jsem si myslela, že mě jen tak něco nezasáhne, ale mýlila jsem se, šla jsem se sluchátky v uších městem a po tvářích mi tekly slzy. Slzy pro Fina Mcleoda.

Druhým svazkem z trilogie je Muž z ostrova Lewis. Historická linie příběhu se odvíjí v mysli muže, jednoho z vedlejších hrdinů ve Skále, trpícího stařeckou demencí. Současnost vnímá zmateně, ovšem minulost v jeho vzpomínkách má ostré kontury a raději by měla zůstat pohřbená, stejně jako tělo několik desetiletí zakonzervované v rašeliništi. Mrtví ani živí stále nenacházejí klid. Druhý díl je velmi podobný předešlému, stejně zajímavý a děsivý, ovšem sílu prvního postrádá. Možná i proto, že charismatický Fin Mcleod, který je po všech stránkách čtenáři blízký, není tentokrát hlavním nositelem dění, a tak Skála zůstává působivější.

Sérii uzavírá román Šachové figurky. Figurky z mrožích klů a z menší části z velrybích kostí z ostrova Lewis opravdu existují, v současné době je jich jedenáct vystaveno v Královském muzeu v Edinburghu a osmdesát dva v Britském muzeu v Londýně. Zvláště jedna z nich, berserk, nejzuřivější z vikingských válečníků, který v transu necítí bolest ani strach, má v příběhu svou roli. V posledním díle se z hlubin času vynořují další hrdinové, aby Finovi připomněli, že minulost s ním ještě neskončila. Tyto nové postavy, o kterých není v předešlých dílech ani zmínky, působí jakoby násilně do dění vsazené a dělalo mi potíže je autorovi uvěřit. Konec je poněkud uspěchaný, boží soud čeká, nicméně kruh se uzavírá a budoucnost skýtá naději. Poslední díl je nejslabší, přesto mezi běžnou knižní produkcí vyčnívá.

Trilogie Lewis se odehrává na ostrovech Vnějších Hebrid, které skotský rodák Peter May velmi sugestivně popisuje. Krajina je neustále bičovaná vichry, počasí se střídá z minuty na minutu a devět z deseti dní prší. Popisy krajiny a počasí, které mám ve zvyku přeskakovat, zde mají svoji roli a já je hltala a skládala v duchu ve scenérie, které působí až nadpřirozeně, jako z úsvitu věků. Jakoby se na ostrově zastavil čas, jak to bývá na místech, kde vládne nevyzpytatelná příroda, a podmínky k životu jsou drsné. Děti si neumí představit les, neboť neznají stromy. Dodnes se zde topí rašelinou, je to levný otop jen za cenu dřiny. Společnost ovládají silně zakořeněné tradice, ve Skále popisovaný každoroční výjezd na lov terejů v těchto místech skutečně už čtyři sta let pravidelně probíhá. Velký vliv na severozápadní výspě Skotska má náboženství a vrchnost pořád zůstává vrchností. Na ostrovech se stále mluví gaelštinou (kterou si, pochopitelně, musíte pustit), zní zemitě a prapůvodně.

Trilogie Lewis jsou romány vzácné síly psané kvalitním literárním stylem a jednoznačně přesahují hranice žánru. Není to žádná módní severská detektivka, spíše pesimistický a depresivní sociální román smíchaný s temným thrillerem. Tempo vyprávění je pomalé, ovšem dopad má drtivý. Netečou tam potoky krve (i když místy jsou popisy násilí a smrti dost naturalistické), přesto vás mrazí. Horor, skrývající se ve zdánlivě všedních životech normálních lidí – o to je to horší a víc to čtenáře zasáhne. A právě v tom je největší nebezpečí, protože nejvíc zranitelní jsme tam, kde to nečekáme.

Peter May si dal za úkol napsat trilogii a to dodržel. Leckterého jiného autora by hvězdný úspěch nutil pokračovat a to vždy bývá na škodu věci. Perličkou je, že The Blackhouse (Skála) napsal už v roce 2005, ovšem knihu odmítla všechna vydavatelství v Londýně, kterým ji nabídl. Teprve o tři roky později ji přeložil a vydal francouzský nakladatel a o několik let později se naštěstí dostává i k českým čtenářům.

May, Peter: Trilogie Lewis (Skála, Muž z ostrova Lewis, Šachové figurky)
/The Lewis Trilogy - The Blackhouse , The Lewis Man, The Chessmen/
Nakladatel: Host