LITERATURA: Povzdechnutí nakladatele nad stavem recenzí v českém žánrovém periodiku

Článek od: Redakce - 20.01.2015

Povzdechnutí majitele nakladatelství Mytago nad stavem recenzí.

Pro nakladatele představují recenze důležité médium, které přibližuje vydanou knihu čtenářům. Recenze, tak, jak se s ní setkávám na stránkách papírových či internetových periodik věnovaným fantasy a sci-fi literatuře, však bývá silně deformována a své poslání, tedy pomáhat čtenářům hledat jejich knihy, plní jen částečně nebo vůbec. Nezřídka jde o více či méně skrytou reklamu, běžné jsou nekriticky nadšené recenze na objednávku, "kamarádíčkování", ale též osobní útoky. Recenze se často transformují na dojmologie, v nichž autor recenze své pocity prezentuje jako dogma, aniž by je jakkoli podepřel rozborem či analýzou toho či onoho aspektu díla. Zajímavou deformaci představuje tzv. vlivologie, kdy se hlavním cílem autora recenze stane dohledávání výpůjček z jiných děl. Nezřídka v recenzích narazíme na hodnocení bez argumentace nebo pouhé převyprávění děje.

Dobře řemeslně zvládnutá recenze představuje pro nakladatele neocenitelnou zpětnou vazbu. Jsem také přesvědčen o tom, že každá kniha má své čtenáře, a jedním z podstatných úloh recenzenta je zprostředkovat setkání knihy těmito "správnými" čtenáři. Recenzent si musí umět vytvořit odstup, měl by si uvědomit, že recenze je především služba čtenáři. Měl by mít stále na mysli adresáta svého textu a uvědomit si, že s velkou pravděpodobností jím bude také autor recenzovaného díla, který vyřčené soudy bude vnímat obzvláště citlivě. Nejen proto by recenzent měl své soudy formulovat vstřícně a konstruktivně. Recenze má být psána velkoryse, s nadhledem - ne hnidpoišsky. Recenzent se nemá stavět do role všeználka a všudybýlka.

Podstatné je, co a jak recenzent potenciálnímu čtenáři recenzovaného díla sděluje, čeho si všímá, k čemu se staví kriticky, jak a čím argumentuje. Smysl má jen recenze objektivní (byť ovšem s určitou mírou subjektivního vidění recenzenta), která citlivě informuje o všech aspektech díla a honosí se vyvážeností různých pohledů.

Většina fantastické produkce představuje brak (míněno bez pejorativního významu). Jsou to texty, které prezentují triviální pravdy a kopírují zažitá schémata, texty, jejichž posláním je čtenáře v prvé řadě pobavit. A je-li autorský záměr stvořit zábavné dobrodružné čtivo bez přesahů, je takřka povinností recenzenta přistoupit na plytkost takového prvoplánového čtiva, přistoupit na autorovu hru a přijmout text se zřetelem k povaze, kterou mu jeho autor vtisknul. Recenzent není obyčejný čtenář, není pouhý vnímatel - musí knihu interpretovat, umět ji vřadit do kontextu, umět ji analyticky zhodnotit.

Napsat dobrou recenzi, po všech stránkách kvalitní, na profesionální úrovni, není snadné. Často se to nedaří ani zkušeným recenzentům. Nicméně základní premisou je, že recenzent respektuje smysl a funkci recenze. Špatný recenzent prokazuje čtenářům i literatuře samotné medvědí službu, když do recenze promítá neodbytnou touhu zviditelnit své osobní čtenářské kvality. Recenzent, který podlehne pocitu vlastní neomylnosti vstupuje na tenký led, který se může kdykoli prolomit, jakmile si uvědomíme, že vyřčené slovo je jako výstřel - nelze jej vzít zpět.

Recenzenti fantasy a scifi produkce nemají prakticky žádnou zpětnou vazbu. Kvalita jejich práce dnes závisí téměř výhradně na míře jejich sebereflexe a sebekritiky. A tak nakladateli nezbývá, než si takto nahlas povzdechnout...

Napsal: Jiří Reiter 

Komentáře

Pod toto tvrzení se podepíšu zlatým písmem. Jakožto autor několika knih jsem zažil natuty stejný scénář, který je v "povzdechnutí" nastíněn. Je smutné, že takové recenze šéfredaktor vůbec může odsouhlasit k publikaci. Funkce těchto recenzí se pak zdeformuje dle výše popsaných bodů. Na druhou stranu - setkal jsem se s tímto přístupem jen na jednom poměrně známém, ne-li nejznámějším webu o fantastice - o to víc mne to překvapilo.

Coby recenzent-amatér se pod toto prohlášení též klidně podepíšu. Je mnohdy velmi těžké se oprostit od osobních pocitů a povznést se nad fakt, že jsem si s knihou nesedla, ale je přesto dobře napsaná a neměla bych jí to ve své recenzi upřít. Je velký rozdíl mezi psaním blogu s vyléváním si subjektivního pohledu na věc na veřejnosti a snahou(!) o pokud možno co nejobjektivnější hodnocení, ve kterém by neměl chybět nadhled. Bohužel mezi těmito dvěma způsoby psaní recenzí někteří (rádoby) recenzenti nevidí žádný rozdíl....

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

No s recenzema knih je to tady hrozný, ale stejne tak je to hrozný s nějákou databazí hodnocení samotných čtenářů, která by mohla nekvality "profesionálních" recenzí vyvažovat. Nevím, čím to je, že na filmy a hry už jsem kolikrát svůj názor světu sdělil, ale hodnocení knih jsem udělil jen hrstku.

S tím tak úplně nesouhlasím, protože vím minimálně o dvou seriózně vedených databázích. Jednak databazeknih.cz, kde se dá najít jakýkoli žánr a pak samozřejmně Legie  (legie.info), která je zaměřená na sci-fi a fantazy a správci se snaží seč můžou, aby se tam objevilo všechno, co se byť jen zlehka otřelo o fantastiku. Na obou serverech je možné komentovat i vkládat vlastní čtenářské recenze a postřehy a mnoho čtenářů to také skutečně dělá.

A dovolím si kontrovat i k tomu stavu recenzí, určitě se to nedá generalizovat. Za prvé třeba tady na Sardenu nejsme profesionálové a ani se to nesnažíme tvrdit, většina z nás (až na, v oboru vystudované, výjimky) jsme jen nadšenci a samoukové a nikdo nás (za to, co tu provozujeme) neplatí. Přesto si myslím, že se snažíme o to, přinášet čtenářům právě ten potřebný nadhled a sečtělost a nikoli jen blogerské postřehy nadšených konzumentů...

A koneckonců i tady na našem webu může kterýkoli čtenář vyjevit svůj názor na kterýkoli článek nebo "produkt", o kterém článek pojednává:-) Tedy směle do toho, my diskuzi jen přivítáme:-)

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Povzdech nakladatele mě hodně překvapil. Nějak nechápu toto nekonkrétní stěžování nekonkrétního (ještě včera)nespokojence. Když se někomu něco nelíbí/nezdá ať to vyřkne u konkrétního textu - pod každým článkem je prostor pro komentáře a to na každém žánrovém webu. Jestli mohu mluvit za sebe: jako amatérský nadšený recenzent jsem vděčna za jakýkoli názor, byť záporný - v mém snažení mi pomůže každý pohled. Stěžujete si, že recenzenti nemají zpětnou vazbu. To si tedy stěžujete na sebe, že svůj názor nenapíšete pod text? Nějak tomu nerozumím. Právě internet má na rozdíl od tištěných periodik tuto skvělou možnost. Díky za každou zpětnou vazbu! A díky za každou vydanou knihu!

 

 

Pod tento příspěvek přidávám svůj malý bezvýznamný podpis já... A dokonce mám pocit, že už jsem se k tomu na tomto webu vyjadřovala. Nesouhlasím s neadresným kritizováním práce druhých, pokud autor nepřidá ke srovnání práci vlastní. Kritizovat je vždycky snazší než tvořit. Pod každou recenzí je prostor k diskusi a čím je taková diskuse obsáhlejší, tím lepší názor si potenciální čtenář udělá. Takže i za mě - díky za každou recenzi!

Tak to zase ne. Ne každý kdo kritizuje recenzi musí být recenzent, stejně tak jako každý recenzent kritizující knihu nemusí být spisovatel. Na druhou stranu, zpětná vazba, ať už je jakýkoli, nám, recenzentům chybí. Ať už proto, že děláme zbytečnou práci, nebo jsme naopak čtení a vyhledávaní a nevíme o tom. Nevíme kde podle našich čtenářů dláme chyby ani jestli jsme někomu pomohli v rozhodování. 

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Pokud  tuhle recenzi na Magnolii dokážeš dočíst do konce http://www.fantasy-svet.net/?page=recenzia&target_cat=kniha&target_id=664

tak budeš muset s článkem souhlasit. V některých částech vytýká to, že se jedná o svět o svět LARPu a RPGéčka a "proto vás tahle kniha neosloví". Dle mého názoru by tahle informace měla stát na samém začátku recenze. Ne tedy, že vás to neosloví, ale že to je ze světa LARPu a RPGéčka. Případný čtenář by tak měl hned na začátku tu nejpodstatnější informaci a jak naloží ze zbytkem recenze by bylo opravdu jen na něm.

Dobrý den!

Téma mi přišlo natolik obecné, že jsem o něm chtěl pojednat trochu šířeji než jen formou komentáře k něčí recenzi. Nadto se netýká jen recenzí publikovaných na internetu, ale též recenzí v časopisech. Chtěl jsem vyslovit svůj názor na funkci recenze a poukázat na to, jak často nebývá naplňována. Jste-li nadšený, byť amatérský recenzent a nesouhlasíte s tím, co jsem v článku napsal, rád s Vámi budu polemizovat. Pokud naopak souhlasíte s myšlenkou, že posláním recenzenta je zprostředkovat spojení mezi knihou a čtenářem, kterému daná kniha padne jako dobře ušitá košile, a s tímto zřetelem recenze píšete, jen houšť a větší kapky!

Co se týče zpětné vazby pro recenzenty, domnívám se, že tady by se měli zapojit hlavně redaktoři a šéfredaktoři daných periodik, kteří k tomu mají větší zkušenosti a nadhled oproti běžnému čtenáři. Nicméně tvrdíte-li, že Vám ve vašem snažení pomůže každý pohled, budu věřit, že Vám třebas pomohl i ten můj...

Tady jedna špatná recenze (knihu sice hodnotí kladně, ale prozrazuje příliš z děje, celkově působí amatérsky) http://deti-noci.cz/2014/11/literatura/lit-recenze/kristina-haidingerova...

 Tady další, knihu hodnotí záporně a neustále to opakuje (text je zoufale dlouhý):http://www.fantasy-svet.net/?page=recenzia&target_cat=kniha&target_id=664 Ale určitě by se našla dlouhá řada dalších. 

V obou případech naprosto souhlasím. Vzhledem k tomu, že jsem v posledních čtyřech letech z téhle komunity trochu vypadl, dávám link na článek ze stránek Mfantasy: http://www.mfantasy.cz/2011/07/jindrich-strelec-o-soutezi-recenzentupri-...

Ještě bych se zmínil, že naprosto souhlasím s hodnocením obou recenzí. První je opravdu amatérská a druhá unudí případného čtenáře zhruba po první čtvrtině.

Z výše zmíněného je patrné, že je velká škoda, že projekt Školy recenzentů nemá dalšího pokračování.

To, nad čím bylo povzdechnuto, bohužel není žádné novum.  Dlužno připomenout, že v roce 2000 časopis Ikarie (dnešní XB 1) dostal dokonce anticenu za "odporné a účelové" recenze: http://interkom.vecnost.cz/2005/20051019.htm

Řadu dobrých knih to úplně zabilo - například Tim Powers byl prý  u nás kvůli špatným recenzím dlouho opomíjený autor. (Jeho knihy jsou výborné, ale pravda, nikoliv pro každého.) 

Mno já si občas říkám díky za každou recenzi, byť špatnou, protože na obvyklé trháky  se často najde i 4-5 recenzí, ale na neznámé nové autory člověk čeká klidně i měsíc/dva než něco vyjde. K čemu mi je 4. recenze na dalšího Kotletu, nebo Harryho Dresdena, když už stejně většina ví, co autoři píšou. Nakladatelství by měla víc tlačit na recenzenty (pokud vůbec nějaká vzájemná spolupráce existuje), aby se více věnovali novinkám (pokud posílají výtisky na recenze, tak třeba opožďovat provařené xx díly sérií, aby rozmslaní recenzenti nejdříve zmákli nováčky). Plně to splňují jen deti-noci.cz, kde se najde opravdu pestrá směska, ale tam je to způsobeno úzkým zaměřením webu, takže kdyby se věnovali primárně jen provařeným autorům, tak by měli poloprázdný web.

Když zrovna tohle jde asi zařídit fakt jen těžko. Recenzenti na žánrových webech to všichni dělají zcela prosti jakéhokoli honoráře (tím je jim pouze kniha, kterou nakladatel poskytne) a je tedy nabíledni, že si vybírají knihy, které je zajímají. Čtu-li sérii, chci i další díl... i když pravda je, že recenzovat x-tý díl jakékoliv sériie je kolikrát taková drsárna, že si tu knihu raději koupím, abych se tomu vyhnula:-)

Šéfredaktorovi takového webu chybí jaksi ta potřebná páka (v podobě finančního postihu například, že?) na redaktora.aby ho  mohl vydírat nějak tak: musíš udělat recenzi na to a to, jinak ti nedám, to co chceš a nedám ti ani prémie....

Jakými mechanismy se řídí recenzování jakýchkoli knih v periodikách, která mají redaktory-zaměstnance, nemám potuchy, ale předpokládám, že se to (do jisté míry) od těch dobrovolných moc lišit nebude.

Ono je to hodně podobné jako věčná diskuze na téma: proč na žánrových webech většina recenzí vyznívá kladně až pochvalně? Když chci něco číst, tak si přece vyberu to, co mě zajímá a vypadá to nadějně, nebo právě svého oblíbeného autora, kde vím, do čeho jdu. Knihy, které už od pohledu a anotace vypadají divně či nepovedeně by si vybral nejspíš jen masochista:-) Sem tam se to nepovede odhadnout a pak to člověku dá mnohem větší prácí recenzi napsat - aby to mělo hlavu a patu a nebyla to jen snůška znechucených keců... tady je jeden můj vlastní příklad a můžeme diskutovat konkrétně, nakolik se mi to povedlo, nebo jak by to mělo správně vypadat:-)

http://www.sarden.cz/2012-10-12-0105/recenze-daniel-h-wilson-chlapec-jeh...

 

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Pokládám si několik otázek a myšlenek: a) Proč by měli kvalitní recenzenti recenzovat knihy, o nichž sám vydavatel víceméně správně prohlašuje, že jsou jen žánrovými klišé, brakem, triviálními pravdami? Proč by je takoví Čapkové či Peroutkové měli vůbec číst, natož pak recenzovat? b) Nepřeceňujeme trochu vliv recenzí na prodejnost? Stejně jako ocenění? c) Pohled vydavatele na recenzi se od pohledu čtenáře dost zásadně liší. d) Chceme po recenzentech argumenty a zároveň nesmějí být dlouzí a nesmějí moc prozrazovat. Není to protimluv? a pár myšlenek k tomu: e) Při výběru knih se řídím zkušeností s autorem. U mně neznámého autora pak vydavatelem a hlavně překladatelem, jde-li o zahraniční tvorbu (Petr Kotrle prostě kraviny nepřekládá). Přizvu-li na pomoc recenzenta, pak mne zajímají právě jeho čtenářské prožitky. Protože zkušenost mne naučila číst recenze i na knihy, které jsem sám četl a pak porovnat mé prožitky s jeho. A pokud u některého z recenzentů naleznu průnik čtenářských prožitků s těmi mými v míře větší než malé, pak je pro mne jeho prožitek důležitý i u knih autorů mně neznámých. f) Autor povzdechnutí správně chápe, že Kulhánek není Dostojevský, i když při pohledu na procenta v Legii by si to jeden mohl myslet. Význam kontextu a smyslu díla si uvědomuji i já. Kvalitní oddechová jednohubka je nezpochybnitelně důležitá a ne vždy je snadné ji napsat. Přesto mám pocit, že soutěž o nejlepší tepláky mezi značkami Adibas, Abidas a Abibas na vietnamských tržnicích není to, čím by měl žánr dýchat (přihlédneme-li ke kontextu jejich - ceně, významu, účelu, jsou ekvivalentem oddechového čtení). g) Nedegradujeme podobnými úvahami čtenáře recenzí na úplného ignoranta, který se bez recenzentova dobrozdání nedokáže rozhodnout?

a) Proč by měli kvalitní recenzenti recenzovat knihy, o nichž sám vydavatel víceméně správně prohlašuje, že jsou jen žánrovými klišé, brakem, triviálními pravdami?

Vydavatel nic takového neprohlašuje. Pouze jsem poznamenal, že drtivá produkce fantasy a scifi žánru se pohybuje ve škatulce braková literatura. Na brakové literatuře není vůbec nic špatného a nevidím jediný důvod, proč by se ji měl kvalitní recenzent vyhýbat.

b) Nepřeceňujeme trochu vliv recenzí na prodejnost?

O prodejnosti zde řeč nebyla, ale domnívám se, že recenze jako jeden z kanálů, který seznamuje čtenáře a knihu určitě na prodejnost vliv má. Jak velký, těžko měřit.

c) Pohled vydavatele na recenzi se od pohledu čtenáře dost zásadně liší.

V čem konkrétně?

d) Chceme po recenzentech argumenty a zároveň nesmějí být dlouzí a nesmějí moc prozrazovat. Není to protimluv?

Není. Doporučuji si pořídit nějaké čistě literární periodikum, kde se recenzím věnují v oboru vzdělaní a zkušení lidé. Uvidíte, že to jde.

f) ...mám pocit, že soutěž o nejlepší tepláky mezi značkami Adibas, Abidas a Abibas na vietnamských tržnicích není to, čím by měl žánr dýchat

Dýchání žánru do značné míry určují čtenáři a ti se z valné části rekrutují z řad milovníků popkultury. To je ale přeci nečiní podřadnými...

g) Nedegradujeme podobnými úvahami čtenáře recenzí na úplného ignoranta, který se bez recenzentova dobrozdání nedokáže rozhodnout?

To rozhodně ne. Jak se chcete rozhodnout o přečtení knihy, když vše co máte je líbivá obálka a lákadlo z přebalu titulu? Já osobně se při koupi knih řídím takřka výhradně recenzemi - bez nich bych se totiž o kýžených titulech vůbec nedozvěděl. Ale když recenzent recenzi napsat neumí, o knize mi toho moc nepředá...

ad a) Protože si bude hledat jiné čtení? Každopádně je to jenom jeho volba, co hodlá číst - a navrch recenzovat. A pokud takoví recenzenti v rámci žánru chybějí, dá se předpokládat, že tuto volbu také uplatňují.

ad c) Zájem prodat se nemusí nutně slučovat s požadavkem čtenáře na jeho dojem z četby.

ad d) OK, třeba ano - doporučte.

ad f) O podřadnosti mluvíte vy. Já naopak vnímám, že vietnamské tržnice i stánky s rychlým občerstvením ve společnosti své místo mají. Jenom je absurdní po někom chtít, aby věnoval svůj čas a energii na hodnocení čistě spotřebního zboží, pokud on má pocit, že mu to nic nedává - dále viz a)

ad g) Vidíte, a mně můj přirozený zájem o dění kolem knih, vlastní četba, doporučení lidí, jejichž názoru věřím (protože jsem si ho v minulosti ověřil srovnáním s vlastní zkušeností - proto umím žít i s nekvalitními dojmologickými recenzemi), jméno vydavatele, jméno překladatele, předchozí zkušenost s autorem jinde - prostě celé to kulturní pozadí poměrně stačí. A ani tak nestíhám učíst všechno co mám. Každopádně vám nevěřím, že vy se orientujete takřka výhradně jen podle recenzí.

Nakonec (nechci zabředávat do dalších diskusí) - cítíte-li vy i ostatní vydavatelé nedostatek kvalitních recenzentů, zřejmě nebude existovat jiné řešení, než buď přesvědčit ty stávající kvalitní, že jim za to žánrovky stojí, nebo si cíleně vychovat nové a těm nabídnout perspektivu větší perspektivu a hlubší motivaci, než je jen vděk fanovstva a vědomí dobře odvedené práce. Jenom se obávám, že i kdybyste si nějakou podobnou recenzentskou líheň a stáj platili, nebude vždy zcela snadné přesvědčit čtenáře, že nejde zároveň i o reklamní texty (viz bod c)). Jo, bylo by to zajímavé. Ten balon je každopádně na vaší straně hřiště, cítíte-li stávající stav jako problém.

Dobrý den!

a) recenzent ale také může dostat knihu "příkazem" - třeba od redaktora periodika... Ale o to mi ani tak nešlo - já používám termín "braková literatura" jakožto termín klasifikační, nikoli hodnotící. Jedna z funkcí literatury je též funkce rekreační a tu právě úspěšně plní tzv. braková literatura. Minimálně proto by tento druh literatury neměl zůstávat mimo pozornost literární kritiky.

c) v tomto ohledu může nakladatel vnímat recenzi na jím vydané dílo citlivěji, ale já se domnívám, že je kvalitní recenze je přínosem jak pro čtenáře tak pro nakladatele.

d) Tvar, Host, Aluze...

f) viz bod a

g) máte pravdu, těch vlivů na mé rozhodování je více, ale k drtivé většině titulů, které jsem si v posledním roce zakoupil a četl, jsem se dostal skrze recenzi (druhým médiem v řadě je rádio - buď dramatizace textu nebo ukázka či rozhovor s autorem). Jména recenzentů si bohužel nepamatuju, stejně jako jména překladatelů, takže se jimi neřídím. Dobrá recenze mě prostě dostane - přečtu si ji a řeknu si - tu knihu musím mít!

Nemám pocit, že by byl balon na mé straně hřiště. Zásadní vliv na kvalitu recenzí by měli mít šéfredaktoři - jak časopisoví, tak internetoví. Chceme-li kvalitu, musíme tlačit na ně. Nakladatel má dost práce s hledáním nových Tolkienů a Rowlingových...

Vztah nakladatele je problém. Jistý nejmenovaný nakladatel se kdysi mohl vzteknout z recenze, se kterou kupodivu souhlasil autor recenzovaného díla.

Jako problém vidím situaci, když je dílo dobré, ale recenzentovi prostě "nesedne". Vyhodnotit ho pak objektivně je docela problém, ale občas se to podaří.

Další problém je, že se tu žádá profesionální výkon od amatérů, kteří knihy hodnotí hlavně pro zábavu a občas i proto, aby si je nemuseli kupovat za svoje.

Mimochodem, kvalitou recenzí mě překvapila Jana Poláčková - viz http://www.sarden.cz/631/jana-polackova nebo http://www.fantasya.cz/com_browse.php?referrer=search&keywords=Jana+Pol%C3%A1%C4%8Dkov%C3%A1 Naprosto mě dostala svou recenzí Hříšek bílé lišky Ondřeje Netíka, kde prokázala rozhled i za hranice fantastiky a schopnost analyzovat text - s bravurou se dokázala popasovat i s ne zcela fantasy titulem (ačkoli soudě dle jejich dalších recenzí se ve fantasy i ve scifi pohybuje jako ryba ve vodě...).

Jsem moc ráda, že diskuse na toto téma vůbec vznikla, i když mě osobně některé výroky moc nepotěšily. Zpětná vazba je i pro recenzenty důležitá, takže díky za ni! Bolestně si uvědomuju, jak důležitá je role onoho "zkušeného šéfredaktora s patričným rozhledem" a jak opravdu zbývá jen ta schopnost vlastní sebereflexe a sebekritiky.

Přidat komentář